در گفت وگو با می هاست اعلام شد

كسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1

كسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1 به گزارش می هاست مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران از كسب دانش فنی برای ساخت سل باتری و ساخت بسته های باتری برای ماهواره های ˮپارس ۱ˮ و ˮناهید ۲ˮ اطلاع داد و اظهار داشت: علاوه بر آن طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشكده واگذار شده است كه تست های در رابطه با فاز هواپایه آن تایید شده و توانستیم تصاویر راداری از برخی شهرهای استان فارس را با دقت یك متر و نیم دریافت نماییم.


رحیم اقرا در گفتگو با ایسنا با بیان اینكه پژوهشكده فضایی ایران متولی تحقیقات و بومی سازی ماهواره های سنجی و مخابراتی در ایران است، اظهار نمود: بنا بر ماموریتی كه برای این پژوهشگاه تعریف شده، ۵ پژوهشكده در ذیل آن بوجود آمده كه از این تعداد دو پژوهشكده در سطح تهران، یك پژوهشكده در تبریز، یك پژوهشكده در اصفهان و یك پژوهشكده در شیراز مستقر است.
وی با تاكید بر اینكه برای هر از این پژوهشكده ها مأموریت ها و اهدافی تعریف شده است، اضافه كرد: برای پژوهشكده مكانیك شیراز سه محور كاری "دستیابی به دانش فنی و بومی سازی سنسورهای فضایی"، "ذخیره سازی انرژی با اولویت باتری لیتیوم- یون با كاربرد در ماهواره" و "ساخت محموله های سنجی" تعریف شده است.
اقرا با اشاره به اقدامات این پژوهشكده در حوزه بومی سازی سنسورهای فضایی، اظهار نمود: در این حوزه طراحی چهار سنسور "افق زمین"، "مغناطیس"، "ستاره" و "خورشید" تعریف شده كه برای كنترل وضعیت و قرارگیری ماهواره در مدار صحیح مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه های این پژوهشكده در زمینه ساخت ذخیره سازها، خاطرنشان كرد: در این بخش كسب دانش فنی برای سل باتری و همینطور ساخت بسته های باتری برای ماهواره های "پارس ۱" و "ناهید ۲" در دستور كار قرار دارد.
وی افزود: در ماهواره "پارس ۱" كه تا یك ماه آینده مدل پروازی آن آماده می شود، طراحی و ساخت بسته باتری آن به پژوهشكده مكانیك شیراز واگذار شده است كه كلیه تست های كیفی باتری ساخته شده با موفقیت، انجام و تحویل پژوهشكده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی شده است. بسته باتری ماهواره "ناهید ۲" هم طبق برنامه ریزی ها تا آخر سال تمام می شود. این ماهواره در سال آینده آماده پرتاب خواهد بود.
اقرا با اشاره به واگذاری طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشكده با تاكید بر اینكه این محموله قادر به تصویربرداری راداری است كه در فضا باید توسط ماهواره ها انجام می شود، اظهار داشت: این طرح دارای چندین فاز است كه در فاز اول تصویربرداری راداری در "هوا پایه" (استفاده از پرنده ها) تعریف شده است. این فاز در اواخر سال قبل به پایان رسیده و با موفقیت تست های عملیاتی آن انجام شده است و تصویربرداری از شهرهای استان فارس مانند جهرم، فسا و سروستان انجام شد.
به قول وی، این تصویربرداری به منظور اثبات عملیاتی بودن سیستم محموله سنجی اجرایی شده است.
اقرا، با تاكید بر اینكه این سیستم آماده شده و تصاویر آن با دقت قابل قبول هدف كه "یك و نیم متر" است، حاصل شد، تصریح كرد: فاز بعدی آن در فضا پایه دنبال می شود كه احتیاج به زمان ۳ تا ۴ ساله دارد.
مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینكه سیستم محموله سنجی هواپایه دارای كاربردهای بسیار زیادی است، اظهار نمود: پایش محصولات كشاورزی، نوع گیاهان و میران آبیاری و همینطور در شرایط غیر مترقبه همچون این كاربردها است؛ ازاین رو پیشنهادی را به ستاد مدیریت بحران برای كاربردی شدن این سیستم در پایش مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله و یا حوادث غیر مترقبه مانند سقوط هواپیما ارسال كرده ایم، چونكه تصاویر و داده های به دست آمده از این سیستم به سرعت می تواند در اختیار مسؤولان قرار گیرد.
اقرا به بیان نحوه ارسال تصاویر از جانب محموله سنجی پرداخت و اظهار داشت: در فاز اول ابتدا داده ها به صورت راداری گرفته می شود و روش كار هم به صورت رادار فعال است، به این گونه كه یكسری امواج الكترومغناطیس در باندهای خاصی كه برای آنها تعریف شده، ارسال می شود و امواج برگشتی آن دریافت شده و بر روی آن پردازش صورت می گیرد و این داده ها به تصویر تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در فاز اول بعد از دریافت این اطلاعات، پردازش آن بعد از چند ساعت صورت می گرفت، افزود: ولی در مرحله بهینه سازی فاز هوا پایه محموله هواپایه، پردازش اطلاعات بلادرنگ خواهد بود. این فاز تا آخر سال جاری به پایان خواهد رسید.
به قول این محقق حوزه فضایی، زمانی كه این سیستم بر روی پرنده نصب می شود، در حالت پروازی پرنده، امواج الكترومغناطیس ساطع و امواج برگشتی آن دریافت و به صورت بلادرنگ تصاویر تهیه و به كاربران ارسال می شود.
اقرا با اشاره به اینكه تصاویر به دست آمده به صورت فریم فریم است، اضافه كرد: در مرحله بهینه سازی، تغییراتی انجام شد كه این فریم ها بگونه ای در پشت سر هم یكدیگر قرار گیرد كه به صورت تصاویر پیوسته تبدیل گردد.
وی با تاكید بر اینكه این سامانه، حسگر بزرگی است كه بر روی پرنده نصب می شود، خاطرنشان كرد: این حسگر قابل نصب بر روی ۸ نوع پهپاد و پرنده است.
مدیر پژوهشكده مكانیك، قابل استفاده بودن این حسگر در هر شرایط آب و هوایی و شرایط روز و شب را از مزایای این دستاورد دانش پایه نام برد و افزود: از آنجایی كه این سیستم اپتیكی نیست كه به نور وابسته باشد و یك سیستم اكتیو است، قابل استفاده در هر شرایطی است؛ ازاین رو بهره برداری از این سامانه در شرایط غیر مترقبه را با اهمیت كرده است.
اقرا در مورد وزن این سامانه اظهار داشت: طراحی اولیه وزن این سامانه ۲۰ تا ۲۵ كیلو بود، ولی با بهینه سازی انجام شده بر روی آن، به ۱۸ كیلوگرم كاهش پیدا كرد.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون تصاویر مورد نیاز را از تصاویر ماهواره ها دریافت می نماییم، ابراز امیدواری كرد كه با اجرای این طرح و ساخت ماهواره های بومی، در این حوزه به خودكفایی برسیم.



1398/10/18
14:41:47
5.0 / 5
2873
تگهای خبر: باتری , كاربر , محصولات , نصب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان