روزشماری برای خداحافظی با كلاهبرداری های ارزش افزوده

روزشماری برای خداحافظی با كلاهبرداری های ارزش افزوده می هاست: كار تدوین مصوبات قانونی برای آخر دادن به كلاهبرداری های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تامین كننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی كه در قبوض كاربران سیمكارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی كه باعث تمام شدن اعتبار سیمكارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از كاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامك های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت كنند و بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
با افزایش كلاهبرداری ها و اعتراض مشتركان نسبت به خدمات ارزش افزوده كه بدون آگاهی افراد، باعث عضو شدن و دریافت هزینه از آنها می شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود قصد ساماندهی این مورد را دارد و درصورتی كه اقدام برای ساماندهی منجربه آخر كلاهبرداری ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به كلی تعطیل خواهد نمود.
اما سیدجمال هادیان - مدیر كل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - به تازگی با اشاره به مبحث آخر وس (خدمات ارزش افزوده) در توییتر خود نوشت: تدوین مصوبات قانونی برای آخر دادن به كلاهبرداری های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.
وی همینطور از آغاز اخطار سكوهای دانلود نرم افزارهای اندروید درباره وجود بدافزارهای ارزش افزوده ای كه جیب مردم را خالی می كنند، اطلاع داد.
همچنین چند روز پیش علی محمد منتظری - مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری - با عنایت به اثر اجتماعی تخلفاتی كه در حوزه كدهای دستوری و خدمات ارزش افزوده صورت می گیرد، اظهار داشت: اگر اپراتوری سه بار در سال تخلف كند باید حدود ۴۵ میلیارد تومان جریمه بپردازد، این رقم بسیار قابل توجه است؛ ضمن آنكه علاوه بر جرایم بحث تعلیق، كاهش مدت اعتبار و لغو پروانه هم مطرح گردیده است.
این درحالی است كه هیات وزیران در ایام پایانی آذرماه، مصوبه ای تصویب كرد كه برپایه آن اپراتورهای دارنده پروانه خدمات ارتباطی ثابت و همراه درصورت نقض تعهداتشان در حوزه ارائه خدمات شناسه دستوری (USSD) باید جریمه های سنگینی را پرداخت كنند. جریمه هایی كه از كف پنج میلیارد تومان برای نخستین تخلف شروع شده و با تكرار تخلف تا سقف ۳۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. قبل از آن و در مردادماه هم مقررات مربوط به ارائه خدمات كد دستوری در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده بود.



1398/10/14
21:54:01
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اندروید , تلفن همراه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان