پیام رسان های داخلی چقدر آمادگی دارند؟
به گزارش می هاست در شرایطی كه حالا سایت های ایرانی با اتكا به سرورهای داخلی پاسخگوی نیاز كاربران هستند، اما برخی شواهد نشان می دهند پیام رسان های داخلی در غیاب ۱۰۰ درصدی نمونه های خارجی، هنوز كاملا از پس اقناع كاربران برنیامده اند.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، بعد از فیلترینگ شبكه های اجتماعی از فیسبوك و توییتر و پیام رسان هایی مانند وایبر و وی چت، با روی كار آمدن واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام بعنوان شبكه های اجتماعی نسل جدید انتظار می رفت سرنوشت مشابهی گریبانگیر آنها شود و حتی در مقطعی انتقال سرورهای شبكه های اجتماعی خارجی به داخل مطرح بود كه در نهایت به جایی نرسید.
هرچند با فیلترینگ موقت تلگرام و اینستاگرام و رفع فیلتر آنها، این امید در دل كاربران ایرانی بوجود آمده بود كه وعده هایی در خصوص این كه فیلترینگ اتفاق نمی افتد، تحقق یابد، اما بنا به مقتضیات زمان و ضرورت تصمیم برای پالایش، بالاخره تلگرام فیلترینگ ادامه دار را برای مدت بیشتر از یك سال و نیم تجربه می كند.
اما این روزها در حالیكه با وجود محدودیت هایی كه برای اینترنت جهانی و دسترسی كاربران ایجاد شده، سایت های ایرانی با بهره گیری از سرورهای داخلی، به فعالیت خود ادامه می دهند، در كنار انواع اپلیكیشن های حمل و نقل و مسیریاب، فروشگاه های آنلاین داخلی شبكه شتاب بانكی و شبكه خدمات رسانی بانك ها، باآنكه پیام رسان هایی هم هستند كه با رجوع كاربران روبرو شده باشند، اما همین جاست كه نقص خدمات بومی بر بستر شبكه ملی اطلاعات نسبت به نمونه های خارجی آن آشكار می شود.
پیام رسان های داخلی در طول چند سال قبل شروع به كار كرده و مشغول فعالیت شده اند، اما بیش ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خویش را نشان داد كه پیام رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این مورد فرصتی به پیام رسان های داخلی داد كه وارد عرصه رقابت شوند.
هرچند برخی كارشناسان و تحلیل گران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام رسان های خارجی تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از سوی برخی مسؤولان همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج اغلب كاربران از آن و كوچ به شبكه های داخلی اشاره شده است. البته فعالیت ادامه دار تلگرام اصلی با فیلترشكن و نسخه های فارسی اش با پروكسی های داخلی، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.
از طرفی هم اكنون كه دسترسی به اینترنت جهانی و به تبع آن تمامی شبكه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی هم امكانپذیر نیست و حتی با استفاده از فیلترشكن هم در دسترس نیستند، رجوع مردم به سرویس های داخلی از موتورهای جست وجو تا پیام رسان های داخلی افزایش یافته است. با این حال، به نظر می آید این پیام رسان های بومی نتوانستند آن طور كه باید و شایسته است، نیاز كاربران را برطرف كنند، یكی از دلایل آن می تواند مشكلات فنی این پیام رسان ها باشد.
بنا به مواردی كه در سند تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات آمده است، دسترسی مردم به محتوا و خدمات داخلی نباید منوط به اتصال به اینترنت باشد؛ كما اینكه اتصال به سرویس های داخلی در این روزها كه اینترنت جهانی از دسترس خارج شده، حاكی از همین مبحث است. اما در كنار تمامی خدماتی كه با وجود محدودیت های ایجادشده همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، به اذعان كاربران، پیام رسان های داخلی نتوانستند جای خالی پیام رسان های خارجی و حتی فیلترشده را پر كنند.
همینطور درحالی كه مسئولان ارتباطی كشور ادعای پیاده سازی ۸۰ درصدی شبكه ملی اطلاعات را دارند، به قول سیدابوالحسن فیروزآبادی -رییس مركز ملی فضای مجازی- این ۸۰ درصد حاكی از پیاده سازی شبكه ارتباطی است و طبق سند الزامات شبكه ملی اطلاعات كه به شفافی خدمات كاربردی پایه همچون موتور جست وجو، پیام رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام نموده، این شبكه هنوز به صورت كامل پیاده سازی نشده است.
فیروزآبادی چندی قبل با بیان این كه مركز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف كرده كه یكی خدمت پایه كاربردی است كه مربوط به شبكه ملی اطلاعات است، اظهار داشته بود: اگر شبكه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی توان به آن شبكه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبكه ارتباطی است. وقتی حدودا بیشتر از ۸۰ درصد از پیام رسان های مورد استفاده كشور خارجی است، ازاین رو هنوز ما شبكه ملی اطلاعات نداریم.
در نظرسنجی انجام شده توسط ایسپا، در تیرماه سال جاری، در پاسخ به این كه از كدام یك از شبكه های اجتماعی استفاده می كنید؟ این آمار به دست آمد كه: ۴۲.۸ درصد شركت كنندگان از واتس اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۳۹.۵ درصد از اینستاگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۲.۳ درصد از فیس بوك، ۱.۹ درصد از توییتر، ۰.۸ درصد از لاین، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی گپ، ۰.۵ درصد از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می نمایند.
این آمار و استفاده كاربران از شبكه های اجتماعی داخلی نشان داده است حتی در شرایطی كه به علت قطعی اینترنت، كاربران برای رفع نیاز خود به ابزارهای بومی رجوع كنند، نمی توانند از خدمات لازم بهره مند شوند و فراتر از مبحث امنیت پیام رسان ها و حفظ حریم شخصی كه بطور قطع یكی از لازمه های رجوع كاربران به پیام رسان های داخلی به حساب می آید، مشكلات فنی آنها همچنان پابرجا می باشد.
در هر صورت، كارشناسان تاكید دارند كه باید در شرایط مناسب و حتی قبل تر از ایجاد محدودیت برای پیام رسان های خارجی، پیام رسان داخلی با پشتیبانی از توان داخلی و با مزیت هایی همچون برقراری تماس تصویری و تبادلات پولی و غیره راه اندازی می شد تا كاربران، به واسطه مزیت های نسبی این پیام رسان ها و به صورت اقناعی آنرا انتخاب كنند. البته به نظر می آید پیام رسان های مطرح داخلی با توانمندی های كه بوجود آورده اند، توانایی پذیرش بخشی از كاربران فعلی را دارند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب