پیامك های اپراتور مزاحم دم به تله دادند!
می هاست: بالاخره پیامك های مزاحمی كه از سوی خود اپراتورها ارسال می شد هم مورد توجه و اعتراض وزیر ارتباطات قرار گرفت و سرشماره های اصلی اپراتوری كه با استفاده از ارسال پیامك های زیاد برای مردم تولید مزاحمت كرده بود، متوقف گردید.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، یكی از مواردی كه محمدجواد آذری جهرمی - وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات- از زمان به عهده گرفتن این سمت وعده پیگیری آن را داد، مبحث پیامك های تبلیغاتی بود. در این مدت ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كسب وكارها كه با استفاده از شماره های ثابت و یا سرشماره های دیگر فرستاده می شدند انجام شد، اما بخش دیگر اعتراضات متوجه اپراتورهایی بود كه با توجیه عرضه خدمات خود و حمایت از برخی طرح های تبلیغاتی، به ارسال پیامك اقدام می كردند، بدون اینكه موافقت كاربر را داشته باشند؛ ایسنا هم چندی پیش در گزارش خود به این پیامك ها اشاره كرده بود.
دراین باره جهرمی با اشاره به ایجاد سامانه ای برای دریافت گزارش های آنلاین شكایات مزاحمت های ناشی از پیامك های تبلیغاتی، اظهار داشته بود: پیامك های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. بعد از ساماندهی پنل های ارسال انبوه با استفاده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اكنون ارسال این پیامك ها با استفاده از شماره های عادی فزونی یافته است. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ گردید كه با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهكاری هم برای كسب وكارها كه نیازمند بهره گیری از این فضا هستند بیابد.
پس از آن حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- هم از ساماندهی پیامك های تبلیغاتی با شماره های شخصی تا آخر مهرماه اطلاع داده و اظهار داشت: با عنایت به نیاز به ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شكایات با استفاده از پیامك ضروری است تا مشتركان تلفن همراه در صورت ضرورت بتوانند پیامك تبلیغاتی و شماره ارسال كننده را با استفاده از پیامك به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند.
ادامه داشتن پیامك های مزاحم اپراتورها
علی رغم اینكه با آگاهی مشتركان از نحوه غیرفعال كردن پیامك های تبلیغاتی، موج نارضایتی ها از پیام های وقت و بی وقت فروكش كرد اما پیامك هایی وجود داشت كه حتی با به كارگیری راه های غیرفعال كردن پیامك های تبلیغاتی هم نمی شد از دریافت آنها جلوگیری كرد. پیامك های كه باآنكه محتوای غیراخلاقی نداشتند كه مشمول مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شوند و حتی گاها با اهداف خیرخواهانه فرستاده می شدند، اما ارسال آنها بدون اجازه از مشتركان تخلف محسوب می شد.
اعتراضات به این پیامك ها با پاسخ هایی مانند «برخی از پیام ها مختص خود اپراتور بوده و نمی توان آنها را حذف كرد. » و از آنجایی كه «این پیامك ها سرویس ها و خدمات اپراتور را معرفی می كند» منافی با حق مالكیت مشتركین نیست! روبه رو می شد. یا اپراتور دیگر كه از اساس این مساله را رد كرده و اظهار داشته بود: «دسته ای از پیامك ها اطلاع رسانی خود اپراتور هستند و بدین ترتیب پیامك هایی درباره سرویس ها و خدمات اپراتور ارسال می گردد كه اگر كاربران تمایلی به دریافت نداشته باشند، می توانند آن را لغو كنند. »
صرف نظر از دریافت هزینه بابت بعضی از پیامك ها، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشتركان و مزاحمت ها و صرف وقت برای مشاهده ی این پیام ها از موارد اعتراضی بود. محمود واعظی -وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم درباره ی این پیامك های تبلیغاتی اظهار داشته بود: «این پیامك ها وقت و ذهن مردم را درگیر می كند و بر همین مبنا ما هم با آنها موافق نیستیم چون كه این روند جالبی نیست كه یك مشترك برای رسیدن به پیامك های شخصی چندین پیامك را بگردد تا به پیامك های خود برسد. »
قطع سرویس، پیامك های تبلیغاتی اپراتورها را هم شامل می شود
اما در مصوبه ۱۳۳ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد ارسال پیامك های انبوه و سرویس ها و خدمات ارزش افزوده، تاكید شده است: «كلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع رسانی مناسب در مورد نوع خدمات پیامك انبوه، پیش از ارسال پیامك، موافقت مشترك را دریافت كنند. » رگولاتوری همینطور اعلام نموده بود: قطع سرویس، پیامك های تبلیغاتی خود اپراتورها را هم شامل می گردد. اما درصورت درخواست مشترك برای غیرفعال كردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامكی، خدمات پیامكی مبتنی بر تراكنش شامل خدمات تراكنشی بانكی مربوط به برداشت و واریز وجه، خریدهای الكترونیكی. همچنان برای مشتركان فعال خواهد بود و قطع آنها خلاف مقررات است.
به نظر می رسد طرح سوالاتی مانند اینكه آیا اپراتورها اجازه دارند پیامك هایی را همچنان بدون موافقت مشتركان و حتی در شرایطی كه بعضی از آنها نسبت به ارسال این پیامك ها اعتراض دارند، برای آنها ارسال نمایند و آیا این مورد واقعا منافی با حقوق مشتركان نیست؟ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات كه متولی این مورد است، باعث پاسخگویی مسئولان شد و وزیر ارتباطات در واكنش به ارسال این پیامك های مزاحم اپراتوری اظهار داشت: به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور دادم، سرشماره های اصلی یك اپراتور را كه برای مردم با استفاده از ارسال پیامك های زیاد تولید مزاحمت می كرد متوقف كند.
جهرمی همینطور با اشاره به ضرورت حفظ حقوق مصرف كنندگان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با انتقاد از برخی اقدامات اپراتورها در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات كاربران در اختیار شركت های تبلیغاتی اظهار داشت: اپراتور بی جا می كند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده كنند.
مسدود شدن پیامك های مزاحم فارغ از محتوا
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اما با اشاره به اینكه اگر برای ما محرز شود پیامكی تبلیغاتی برای كاربران باعث مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر می نماییم، اظهار داشت: یكی از سرشماره هایی كه مربوط به یكی از اپراتورها بود كه البته پیامك های مناسبی را هم ارسال می كرد توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد، چون كه اپراتورها نباید در قالب پیامك های ارسالی خود اطلاع رسانی های خارج از حوزه خویش را داشته باشند. مقرر است همه مسائل مرتبط با پیامك های ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار بگیرد و اپراتورها تنها باید در زمینه ی مسائل مرتبط با خط اشتراكی مشتریان خود اطلاع رسانی كنند.
در نهایت انتظار می رود مسدود شدن سرشماره های اصلی اپراتوری كه با ارسال پیامك های زیاد برای مردم تولید مزاحمت می كرد، بعد از مسدود شدن پیامك های تبلیغاتی با شماره های شخصی و سرشماره های ثابت، بخشی از مسیر ساماندهی این پیامك ها باشد و حفظ حقوق مصرف كنندگان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از این هم همچنان مورد توجه قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب