مدیر فنی بزرگترین سامانه هوشمند حمل ونقل ایران، از وب اپلیكیشن اسنپ می گوید؛

فناوری جدید اسنپ برای كاربران

فناوری جدید اسنپ برای كاربران می هاست: مدیر فنی بزرگترین سامانه هوشمند حمل ونقل ایران اعلام نمود كه محصول تازه اسنپ برای كاربران انواع سیستم عامل ها عرضه گردیده است.



به گزارش می هاست به نقل از مهر، سامانه هوشمند حمل ونقل اسنپ به تازگی نسخه وب خود را به آدرس app.snapp.ir در دسترس كاربرانش قرار داده است. انتشار وب اپلیكیشن اسنپ امكان دسترسی طیف گسترده ای از مخاطبان تاكسی های آنلاین را به این سامانه فراهم می كند. با توجه به وضع تحریم های اخیر ایران از سوی فروشگاه های اینترنتی اپل و گوگل و حذف اپلیكیشن های ایران از این فروشگاه ها، انتشار نسخه وب اسنپ راهكار هوشمندانه این سامانه اینترنتی حمل ونقل به حساب می آید.
برای آشنایی بیشتر با تیم فنی اسنپ و جزئیات محصول جدید آنها با حسین مرادقلی، مدیر فنی این سامانه، به گفتگو نشستیم تا با كارآیی وب اپلیكیشن اسنپ بیشتر آشنا شویم. مرادقلی در این گفتگو به پرسش برخی از كاربران اسنپ درباره دلایل بروز اختلال موقت این سامانه در روزهای گذشته نیز پاسخ داد.
* دلیل اصلی شما برای انتشار وب اپلیكیشن اسنپ در بازه زمانی كنونی چیست؟ و چرا وقتی محدودیت دسترسی تنها متوجه كاربران بلك بری و ویندوزفون بود این نسخه را منتشر نكردید؟
- تا حدود سه هفته پیش كاربران ما می توانستند مشخصا روی دو پلتفرم اندروید و آی اواس از سرویس های اسنپ استفاده كنند. طی هفته های گذشته اپلیكیشن اسنپ از روی فروشگاه های اپل و گوگل حذف شد و عملا كاربران جدید در سیستم عامل آی اواس راهكاری برای دسترسی به اپلیكیشن اسنپ نداشتند. این موضوع باعث شد به راه اندازی وب اپلیكیشن سرعت دهیم و در كمتر از سه هفته نسخه اولیه آن را آماده كنیم. آمارها نشان می دهد كه سیستم عامل هایی مثل بلك بری و ویندوزفون كمتر از ۵ درصد از سهم بازار اسنپ را در اختیار دارند و همین مسئله باعث شد كه آنها را در اولویت نداشته باشیم.
* با توجه به اینكه برنامه ریزی های مربوط به وب اپلیكیشن اسنپ را پیشتر انجام داده بودید چرا انتشار آن را تا حذف اسنپ از اپ استور به تاخیر انداختید و زودتر اقدام نكردید؟
- بحث اولویت هاست. پیش از این اولویت های دیگری داشتیم و بیش از ۹۵ درصد بازارمان را كه در اختیار اندروید و آی اواس بود هدف قرار داده بودیم. طبیعی است كه حذف اسنپ از اپ استور و گوگل پلی استور اولویت هایمان را تغییر داد. از آنجایی كه منابع محدودی داریم همواره ترجیح می دهیم پروژه هایی با اثربخشی بیشتر بر سرویس اصلی اسنپ را در اولویت داشته باشیم.
* مخاطب هدف وب اپلیكیشن اسنپ چه كسانی هستند و كاربران چه پلتفرم هایی می توانند به آن دسترسی داشته باشند؟
- با استفاده از وب اپلیكیشن، كاربران انواع سیستم عامل ها می توانند به سرویس اسنپ دسترسی داشته باشند. به این ترتیب از وب اپلیكیشن اسنپ در هر جایی كه استانداردهای وب پشتیبانی شود می توان استفاده كرد. مخاطب اصلی این اپلیكیشن كاربران سیستم عامل های آی اواس، بلك بری و ویندوزفون هستند كه به سرویس اسنپ دسترسی نداشتند. كاربران اندروید علاوه بر نسخه وب می توانند از طریق كافه بازار اپلیكیشن موبایلی اسنپ را دانلود كنند.
* روند طراحی، راه اندازی و بهبود وب اپلیكیشن اسنپ چقدر به طول انجامید؟
- تحلیل های اولیه این پروژه پیشتر انجام شده بود، اما ورود به جزئیات اجرایی و برنامه ریزی های اولیه آن بعد از حذف اپلیكیشن اسنپ از اپ استور آغاز شد و سرعت گرفت. دو هفته طراحی و توسعه و یك هفته آزمایش برای رسیدن به نسخه اولیه پایدار وب زمان برد.

* كیفیت وب اپلیكیشن اسنپ را چطور می بینید و آیا روند توسعه آن ادامه خواهد داشت؟
- وب اپلیكیشن اسنپ چند نسخه آزمایشی خواهد داشت. یك هفته پیش از رونمایی، نسخه اولیه آن آزمایش و تغییرات اولیه اش اعمال شد. یك تیم به صورت تمام وقت بر بهبود وب اپلیكیشن متمركز شدند و در یك هفته آزمایش پیش از انتشار باگ های مشاهده شده را برطرف كردند. در گام نخست تمركز ما بر این بود كه سرویس های اصلی مان درست كار كنند. پیدا كردن نزدیك ترین راننده و درخواست خودرو و انجام سفر و امتیازدهی از جمله نكاتی بود كه بهبود عملكرد آنها را به طور كامل مورد توجه قرار دادیم.
نمی توان گفت كه نسخه اولیه منتشر شده هیچ باگی ندارد، اما نتایج آزمایش های ما در یك جامعه آماری ۵۰۰ نفره موجب شد كه ضعف های احتمالی را در نسخه اولیه به حداقل ممكن برسانیم. ما در یك بازه دو تا سه هفته ای نسخه پایدار اولیه مان را منتشر كردیم و روند بهبود آن را به مرور اعلام خواهیم كرد. از نظر من توسعه یك محصول نقطه پایان ندارد و تكامل آن در یك ساختار حلزونی اتفاق می افتد. بنابراین با وجود آنكه الان وب اپلیكیشن اسنپ مشكل خاصی ندارد، بخش هایی از آن به منظور بهبود بازنویسی خواهد شد.
* وب اپلیكیشن اسنپ چندمین محصول سامانه هوشمند حمل ونقل اسنپ محسوب می شود؟
- وب اپلیكیشن دوازدهمین محصول اسنپ است. در واقع اسنپ علاوه بر سه، چهار محصول بیرونی خود محصولات داخلی ای هم دارد كه در خود مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد.
* تفاوتی میان وب اپلیكیشن و اپلیكیشن موبایل اسنپ وجود دارد؟
- نسخه وبِ اسنپ تفاوت مشخصی با اپلیكیشن موبایل آن ندارد و سعی كردیم هر دو تجربه كاربری یكسانی داشته باشند و كاربران تفاوت آنچنانی در فرآیند درخواست خودرو احساس نكند كه مجبور شوند خود را با نسخه جدید وفق دهند. ولی قطعا به دلیل محدودیت وب تمامی تجربه نسخه موبایلی به صورت صددرصدی منتقل نشده است و شاید تغییرات بسیار جزئی و نامحسوسی وجود داشته باشد.
* اسنپ در توضیح علت اختلال موقت اپلیكیشن خود در هفته گذشته از نقص فنی یاد كرده است، توضیح شما، به عنوان مدیر فنی این سامانه، درباره این اختلال ها چیست؟
- امروز اسنپ بزرگترین سامانه هوشمند حمل ونقل در ایران است و این مسئله ما را به یكی از سه استارتاپ پُرفشار حوزه فناوری تبدیل كرده كه شرایط كاملا خاصی دارد. ما اكنون یكی از ۱۰ استارتاپ بزرگ دنیا در حوزه حمل ونقل هستیم. اگر شرایط اسنپ را با شركت های بزرگ حمل ونقل آنلاین در دنیا مقایسه كنید متوجه می شوید فرآیندی كه برند اسنپ ظرف كمتر از سه سال طی كرده سیستم های مشابه خارجی در سال چهارم یا پنجم فعالیتشان تجربه كرده اند. بنابراین رشد اسنپ در سطح دنیا بی سابقه است.
ما در شرایط برابری به این سرعت رشد نرسیده ایم و مشكلاتی را تجربه می كنیم كه سیستم های مشابه خارجی هرگز نداشتند. دقیقا مثل این می ماند كه قهرمان پرش دنیا ۳ متر پریده باشد و رقیبش با وزنه های سنگینی كه به پایش بستند ۲.۵ متر بپرد. ما خودمان سازنده تمام تجهیزات و زیرساخت هایمان بودیم، و در این مسیر تحریم های سخت افزاری و عدم دسترسی به سرویس دهنده های خارجی شرایط را به شدت سخت كرده است.
البته در توضیح اختلال های اخیر باید بگویم كه اسنپ مشخصا از دو سال پیش تا كنون دو قطعی طولانی مدت داشته و هر دو این قطعی ها ناشی از اتفاقات غیرمنتظره بوده است.
* آیا ممكن است دوباره شاهد بروز نقص فنی مشابه ای در اپلیكیشن اسنپ باشیم؟
- در پاسخ به این پرسش باید بگویم كه پس از به وجود آمدن نقص در اپلیكیشن اسنپ در وهله اول سعی كردیم به سرعت مشكل را برطرف كنیم تا سرویس بالا بیاید. پس از آن جلسات متعددی برگزار كردیم و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده از بروز مشكلات مشابه جلوگیری كنیم.
واقعیت این است كه نقش اسنپ در حمل ونقل شهری مردم مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته و تضمین كیفیت و بالا بودن این سرویس به اولویت اصلی كار ما تبدیل شده است. البته فارغ از اینكه چقدر از وقوع هرگونه اختلالی در اسنپ ناراحت می شویم، باید بگویم كه بروز این مسائل در سطح بین المللی بی سابقه نیست و كسب وكارهای بزرگ مشابه بارها به این مشكلات دچار شدند و تاثیر جدی ای در زندگی روزمره مردم بر جای گذاشتند.
 

4838
5.0 از 5
1396/06/26
19:13:56
تگهای خبر: فناوری , هوشمند , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان