تعداد صداهای همراه با اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در دولت محدود است

تعداد صداهای همراه با اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در دولت محدود است به گزارش می هاست، معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: امروز تعداد صداهای همراه با اکوسیستم در دولت محدود است و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال بدون تقویت این صداها امکان ندارد



به گزارش می هاست به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، احسان چیت ساز، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ در جلسه هم فکری مدیران روابط عمومی کسب وکارهای دیجیتال، با تشریح مأموریت های این معاونت، بر لزوم تنظیم گری هوشمند و بی طرف، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی و نقش آفرینی فعال تر اکوسیستم در فرایند سیاستگذاری تاکید کرد.
وی با اشاره به جایگاه این معاونت در ساختار وزارت ارتباطات، اعلام نمود: وظیفه اصلی معاونت سیاستگذاری و برنامه ریزی، تنظیم سیاستهای داخلی وزارت خانه، تنظیم بودجه دستگاههای تابعه و نظارت بر عملکرد آن هاست؛ در عین حال، در دولت چهاردهم و با عنایت به دغدغه های مطرح شده از جانب وزیر ارتباطات، مأموریت هایی مشخص در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال نیز به این معاونت واگذار شده است.


انتظار صدای بلندتر برای دفاع از اقتصاد دیجیتال


چیت ساز با اشاره به برخی مقاطع حساس در فرآیندهای تنظیم گری، اظهار داشت: در دوره هایی که وزارت ارتباطات بر خلاف رویه های مرسوم، مواضع شفافی در مخالفت با تنظیم گری بخشی اتخاذ نمود، بنظر می رسید اکوسیستم دیجیتال با صدایی بلندتر از این رویکرد حمایت کند؛ اما در عمل، این همراهی به اندازه ظرفیت موجود شکل نگرفت و حتی برخی بخش ها از فرصت دفاع از حقوق خود بهره کافی نبردند.
وی با تکیه بر محدود بودن تعداد مدافعان اقتصاد دیجیتال در بدنه تصمیم سازی کشور، اظهار داشت: امروز تعداد صداهای همراه با اکوسیستم در دولت محدود است و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال بدون تقویت این صداها امکان ندارد و انتظار می رود فعالین این حوزه با هم افزایی، مطالبه گری حرفه ای و ارایه تحلیل های دقیق، به تقویت این جریان کمک کنند.
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات؛ با اشاره به وضعیت اقتصاد کلان کشور، اشاره کرد: در حالی که کیک اقتصاد کشور بزرگ نشده، رشد اقتصاد دیجیتال به صورت طبیعی با مقاومت بخش های سنتی مواجه می شود. این تعارض ها امروز در حوزه هایی مانند حمل و نقل هوشمند، سکوهای دیجیتال و خدمات نوین به وضوح مشاهده می شود؛ در حالیکه تجربه جهانی نشان داده است توسعه اقتصاد دیجیتال می تواند موتور جبران بخشی از این فشارها باشد.


تنظیم گر نباید در بازار نقش داشته باشد


چیت ساز با انتقاد از تنظیم گرانی که خود بازیگر هستند، اشاره کرد: تنظیم گری زمانی معنا دارد که تنظیم گر ذی سود نباشد. نهادی که خود در بازار نقش دارد، نمی تواند هم زمان داور بی طرف باشد. این قاعده در رابطه با تمامی حوزه ها مانند رمزارز، سیستم بانکی و عرصه تولید و توزیع محتوا باید رعایت شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رمزارز، اظهار داشت: مبحث رمزارز به صورت مستمر در دستور کار کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار دارد و جلسات فشرده ای برای تفکیک دقیق حوزه تنظیم گری از مداخلات اجرایی برگزار شده است. هدف، تدوین چارچوبی شفاف، قابل اجرا و منطبق با منافع ملی است که هم دغدغه های حاکمیتی را پاسخ دهد و هم مسیر رشد اکوسیستم را مسدود نکند.
چیت ساز با اشاره به اینکه طراحی سیاست در این زمینه پیچیده است، تاکید کرد: صرف دانستن سیاست درست کافی نیست؛ مدیریت منافع، رانت ها و بازیگران قدیمی بخش، بخش مهم تری از کار است که باید مورد توجه قرار گیرد و تنظیم گری مؤثر زمانی محقق می شود که بتوان منافع نامتوازن را مدیریت و مسیر رشد بازیگران شفاف و نوآور را هموار کرد.
وی همینطور به مبحث تامین مالی اشاره و اعلام نمود: یکی از چالش های جدی اقتصاد دیجیتال، فقدان طرح های مشخص و آماده برای تامین مالی است. در حالیکه ابزارهای متنوعی برای حمایت مالی از این بخش فعال شده، انتظار می رود فعالین اقتصادی با ارایه پروژه های بزرگ و قابل دفاع، از این ظرفیت ها استفاده نمایند.


فعال شدن خطوط مالی برای دفاع از اقتصاد دیجیتال


معاون وزیر ارتباطات؛ با اشاره به اقدامات دولت چهاردهم در حوزه تامین مالی بخش اقتصاد دیجتال، اظهار داشت: از شروع فعالیت این دولت تاکنون، خطوط مالی قابل توجهی برای دفاع از بخش دیجیتال فعال شده که بخشی از آن به علت ماهیت خود قابل رسانه ای شدن نیست، اما اثرگذاری آن در آینده نزدیک نمایان خواهد شد.
چیت ساز با تکیه بر نقش تغییر ذهنیت در اصلاح سیاست ها، اشاره کرد: تغییر سیاست از تغییر نگاه شروع می شود. در ماه های گذشته تلاش شد با برگزاری جلسات هدفمند و در سطح سران قوا، این تغییر نگاه در بین سیاست گذاران تقویت شود و امروز میتوان نشانه های آنرا در افزایش حساسیت نسبت به دستاوردهای تصمیمات نادرست در حوزه اقتصاد دیجیتال مشاهده کرد.
وی در آخر با دعوت از مدیران روابط عمومی کسب وکارهای دیجیتال برای ایفای نقش فعال تر، تاکید کرد: احیای انرژی اکوسیستم دیجیتال نیازمند همکاری نزدیک تر بخش خصوصی و دولت می باشد. اطمینان دارم با ادامه این تعامل، مسیر توسعه هموارتر خواهد شد و اقتصاد دیجیتال جایگاه شایسته تری در آینده اقتصاد کشور به دست خواهد آورد.


ضرورت همگرایی برای ایجاد صدای واحد


علیرضا عبداللهی نژاد، مشاور وزیر ارتباطات و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، نیز در این نشست با اشاره به استمرار این جلسه ها بمنظور همگرایی بیشتر، از مسؤلان روابط عمومی های کسب وکارهای دیجیتال خواست در جلسات بعدی، با عنایت به حضور دیگر معاونان وزیر ارتباطات، موضوعات در رابطه با آن معاونت به شکل مشخص دسته بندی و مطرح شود تا امکان پیگیری مباحث فراهم گردد.
وی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات بر مشارکت فعال بخش خصوصی اضافه کرد: بر مبنای ابلاغ رئیس جمهور، طرح هوشمندسازی دولت با حضور بخش خصوصی صورت می گیرد و به شکلی مقرر است دولت توسط بخش خصوصی هوشمند شود.
عبداللهی نژاد بر لزوم همکاری وزارت ارتباطات با بخش خصوصی برای پیشبرد برنامه های این بخش تاکید کرد و از فعالین روابط عمومی های این حوزه خواست بسمت مدلی از همگرایی و کار مشترک تیمی برای ایجاد یک صدای واحد از بخش اقتصاد دیجیتال حرکت کنند.
بر اساس این گزارش، در این نشست مسؤولان و فعالین روابط عمومی های کسب وکارهای دیجیتال، مطالبی مانند اطلاع رسانی شفاف از جانب دولت و وزارت ارتباطات در مسایل در رابطه با این بخش، دفاع از کسب و کارها در وضعیت سخت، بررسی مشکلات درگاه های پرداخت پلت فرم های رمزارز، پرداخت تسهیلات مالی، تولید محتوا و روایت سازی و به رسمیت شناخته شدن فعالین این حوزه را مطرح نمودند و پیشنهادهایی در این مورد ها ارایه دادند.
نهادی که خود در بازار نقش دارد، نمی تواند هم زمان داور بی طرف باشد. چیت ساز ضمن اشاره به این که طراحی سیاست در این مورد پیچیده است، تصریح کرد: صرف دانستن سیاست درست کافی نیست؛ مدیریت منافع، رانت ها و بازیگران قدیمی بخش، بخش مهم تری از کار است که باید مورد توجه قرار گیرد و تنظیم گری مؤثر زمانی محقق می شود که بتوان منافع نامتوازن را مدیریت و مسیر رشد بازیگران شفاف و نوآور را هموار کرد. چیت ساز با تاکید بر نقش تغییر ذهنیت در اصلاح سیاست ها، اشاره کرد: تغییر سیاست از تغییر نگاه آغاز می شود.



منبع:

16
0.0 از 5
1404/09/27
12:13:39
تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , دیجیتال , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب می هاست برایمان مهمه
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان

می هاست: دروازه ورود شما به دنیای وب، از هاست و دامین مطمئن تا سرورهای قدرتمند و اخبار روز دنیای IT