روز صفر گوگل نزدیک است؟
به گزارش می هاست، رشد ۳۵۷ درصدی ترافیک هوش مصنوعی به وبسایت ها، نشان دهنده ی آغاز عصر جدیدی در نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات است.
به گزارش می هاست به نقل از خبر آنلاین و برپایه گزارش هوشیو، طبق داده های تازه شرکت Similarweb، ارجاع کاربران از پلت فرم های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini، Perplexity و دیگر چت بات ها به وبسایت های برتر جهان، در ژوئن ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل با رشد خیره کننده ۳۵۷ درصدی به بیشتر از ۱.۱۳ میلیارد بازدید رسیده است.
علیرغم این رشد انفجاری، همچنان جستجوی سنتی گوگل با ۱۹۱ میلیارد بازدید، بیشترین ترافیک را به وبسایت ها روانه می کند. اما خیلی از ناشران آنلاین، بخصوص در حوزه خبر، نگران فرا رسیدن روزی هستند که گوگل دیگر هیچ کاربری به آنها نفرستد؛ روزی که آنرا «صفر گوگل» (Google Zero) می نامند.
مطالعات جدید نشان داده است که نمایش خلاصه های هوش مصنوعی در نتایج جستجو سبب کاهش کلیک کاربران روی لینک خبرها شده است. طبق پژوهشی از مرکز Pew، وقتی AI Overviews (خلاصه های خودکار) نمایش داده می شود، تنها ۸٪ کاربران روی لینک ها کلیک می کنند؛ در حالیکه بدون آن، این عدد به ۱۵٪ می رسد.
با این وجود، ارجاع چت بات ها به وبسایت های خبری هم رشد قابل ملاحظه ای داشته و نسبت به سال قبل ۷۷۰٪ افزایش پیدا کرده است. در بین رسانه ها، یاهو با ۲.۳ میلیون ارجاع از پلت فرم های هوش مصنوعی در صدر قرار دارد و بعد از آن، رویترز، گاردین، و بیزینس اینسایدر دیده می شوند.
ChatGPT با سهمی بیشتر از ۸۰ درصد از کل ارجاعات هوش مصنوعی، پیشتاز میدان است. این نشان داده است که کاربران نه فقط جهت گفتگو، بلکه برای یافتن اطلاعات و حتی رفتن به وبسایت ها، به چت بات ها اعتماد روزافزونی پیدا کرده اند.
در حوزه تجارت الکترونیک، آمازون با ۴.۵ میلیون بازدید از راه AI در صدر قرار دارد و Etsy و eBay در رتبه های بعدی هستند. در قسمت علمی، سایت ResearchGate و در قسمت اطلاعات عمومی، ویکی پدیا بیشترین ترافیک را از هوش مصنوعی دریافت کرده اند.
منبع: می هاست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب