چرا چراغ سبز راهنمائی در ژاپن آبی است؟
می هاست: به گزارش می هاست، شاید در تصاویر یا فیلمها دیده باشید که چراغ های راهنمائی در ژاپن به جای سبز رنگی متمایل به آبی دارند. این تفاوت ظاهری یک انتخاب ساده نیست بلکه ریشه در تاریخ پیچیده زبان، قوانین و حتی فناوری این کشور دارد.
به گزارش می هاست به نقل از خبر آنلاین، به نقل از گجت نیوز، در حالیکه در سراسر دنیا رنگ سبز به معنای اجازه حرکت است در ژاپن امکان دارد با رنگی فیروزه ای یا آبی مواجه شوید. حتی اگر چراغ کاملا سبز به نظر برسد ژاپنی ها در مکالمات روزمره خود از آن با عنوان چراغ آبی یاد می کنند. این مورد سبب شده است تا ادبیات رسمی و سیستم راهنمائی و رانندگی در این کشور کمی متفاوت باشد.
ریشه زبانی یک تفاوت عجیب دلیل اصلی این تفاوت به زبان ژاپنی بازمی گردد. در گذشته زبان ژاپنی کلمه مستقلی برای رنگ سبز نداشت. کلمه باستانی آئو (Ao) هم برای اشاره به رنگ آبی و هم برای رنگ سبز به کار می رفت. در واقع آئو به رنگ طبیعت اشاره داشت که شامل طیف وسیعی از رنگ های سرد آبی و سبز می شد.
کلمه مدرن برای رنگ سبز میدوری (Midori) است که یک واژه نسبتا جدید در زبان ژاپنی بحساب می آید. بنابراین در خیلی از کلمات ترکیبی و عبارات قدیمی همچنان از کلمه آئو برای اشاره به رنگ سبز استفاده می شود. عبارت چراغ سبز در زبان ژاپنی آئوشینگو (aoshingō) است که به شکل تحت اللفظی چراغ آبی ترجمه می شود. این پیشینه زبانی سبب ایجاد ابهام بین دو رنگ آبی و سبز شده است.
این ابهام زبانی به تدریج وارد قوانین راهنمائی و رانندگی هم شد. زمانیکه نخستین چراغ های راهنمائی نصب شدند اسناد رسمی از همان کلمه سنتی آئو برای چراغ سبز استفاده کردند. در سال ۱۹۷۳ قانونی تصویب گردید که تلاش می کرد استانداردهای بین المللی را رعایت کند. با این وجود این قانون یک تبصره جالب داشت. طبق این قانون چراغ های راهنمائی در ژاپن باید سبزترین آبی ممکن یا آبی ترین سبز ممکن باشند.
این مصالحه قانونی سبب شد تا تولیدکنندگان چراغ هایی با رنگ سبزآبی تولید کنند که هم با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد و هم به سنت زبانی ژاپنی ها احترام بگذارد. جالب است بدانید ژاپن کنوانسیون وین در مورد علایم جاده ای را امضا نکرده است. این معاهده خیلی از کشورها را ملزم به استفاده از رنگ سبز برای چراغ حرکت می کند.
فناوری هم در حفظ این تفاوت بی تأثیر نبوده است. امروزه حدود ۴۵ درصد از چراغ های راهنمائی در ژاپن از لامپ های LED استفاده می نمایند. این لامپ ها مصرف انرژی کمتری دارند و دیودهای ساطع کننده نور آبی از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه هستند. حتی امروزه LEDهایی با رنگ سبزآبی به شکل اختصاصی جهت استفاده در چراغ های راهنمائی تولید می شوند.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب