قطعی اینترنت چه بر سر رایتل آورد؟

قطعی اینترنت چه بر سر رایتل آورد؟ به گزارش می هاست، رضاخواه، مدیرعامل رایتل: امیدواریم مسؤلان ارتباطات کشور از شرکتهای عرضه دهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینه ها، عدم ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفه های ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کند.



تجارت نیوز نوشت: بیشتر از سه ماه از اعمال محدودیت های اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی خارجی می گذرد. در این زمان، صدمه های فراوانی به کسب وکارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می کردند، وارد شد. اپراتورهای تلفن همراه هم از این اتفاق صدمه های فراوانی دیدند.
شرکت رایتل یکی از شرکت هایی بود که در این زمان متوجه صدمه هایی شد. در همین راستا و هچنین به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس این شرکت، با یاسر رضاخواه، مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم.
اخیرا یازدهمین سالگرد تاسیس شرکت رایتل را پشت سر گذاشتیم. وضعیت این شرکت چگونه است؟
شرکت خدمات ارتباطی رایتل در این یازده سال مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. هم اکنون، رایتل حدود 1500 نفر پرسنل تمام وقت در سرتاسر کشور و هم حدود 6 میلیون مشترک دارد. درآمد عملیاتی حدود 2300 میلیارد تومان و سود این شرکت بیشتر از 200 میلیارد تومان بوده است. روند سودآوری رایتل که از سال ۱۳۹۸ و با استقرار تیم مدیریتی جدید آغاز شد، در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تداوم داشته و امیدواریم علیرغم همه مشکلات در سال ۱۴۰۱ هم ادامه پیدا کند.
از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیان دهی به سودآوری در سه سال قبل اصلاح قراردادهای رومینگ و هم تقویت زیرساخت core و بومی سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همینطور توسعه سایت های این شرکت در کنار تلاش شبانه روزی همکاران من سبب شد تا رایتل باوجود تمام مشکلات از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار باشد و امیدواریم بزودی زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت بوجود آمده بود، با این روند صفر شود.
اخیراً مکاتبه ای از جانب شرکت خدمات ارتباطی رایتل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اختلالات اخیر و قطعی اینترنت بین الملل و آثار آن بر روند درآمدی شرکت انتشار یافت، آیا این نامه را تایید می کنید؟
شرکت های عرضه دهنده خدمات ارتباطی همچون اپراتورهای تلفن همراه، می بایست در جهت پروانه فعالیت، به صورت سالانه سهمی از درآمد خویش را تحت عنوان «حق بهره برداری از فضای فرکانسی» و «حق السهم پروانه بهره برداری» به وزارت ارتباطات پرداخت کنند، مبلغ حق السهم وزارت ارتباطات به نسبت درآمد اپراتورها تنظیم می شود، لیکن حداقل این مبلغ با نام «کف تضمین»، مقدار ثابتی بشمار می رود که تحت هر شرایطی باید پرداخت گردد. طبیعی است که اپراتورها در این خصوص مکاتباتی را داشته باشند و این جزو روال معمول میان اپراتورها و وزارت ارتباطات است، ما و سایر اپراتورها هم در این گونه موضوعات با وزارت ارتباطات در تعامل هستیم.
تخمینی از میزان درآمدی که به واسطه این اتفاقات از دست رفته است دارید؟
رایتل بعنوان اپراتور پیشگام در صنعت ارتباطات، عمده تمرکز خویش را بر روی فروش ترافیک دیتا بنا نهاده، بنابراین هر تغییری که سبب کاهش ترافیک شود دلیلی بر از دست رفتن درآمد این اپراتور می شود.
خوشبختانه با تغییرات و توسعه هایی که هفته های اخیر در زیرساخت شبکه رایتل انجام شد و همینطور ارتقاء بیشتر سایت های رایتل به نسل 4.5 از یک سو و اقبال مشترکین به شبکه های اجتماعی، پیام رسان های داخلی و تولیدکنندگان محتوا از طرفی سبب شد ترافیک امروز رایتل به روال سابق خود بازگردد.
جالب است بدانید خیلی از مشترکین جدید ما، تجربه استفاده از سیمکارت اپراتورهای دیگر را داشته اند، ولی با عنایت به تعرفه های به صرفه و کیفیت و پایداری شبکه رایتل، به این اپراتور پیوستند.
این اتفاقات روی کسب و کار شما تأثیر داشت؟
در ماه اول و به صورت مشخص مهرماه، افت ترافیک سبب کاهش بخش قابل توجهی از درآمد ما شد اما شرکت در اواخر آبان ماه به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت حدودا مشابه شهریورماه بود.
شایعاتی در خصوص تعدیل نیرو در مورد رایتل وجود داشت. آیا تعدیل نیرو داشته اید؟
طی این سه سالی که من در شرکت خدمات ارتباطی رایتل حضور داشته ام رویکرد ما در حوزه منابع انسانی، تقویت این حوزه متناسب با رشد درآمد شرکت بوده است و رشد 4برابری شرکت در بازه سالهای 1398 تا 1400 به علت توجه ویژه تیم مدیریتی شرکت به سرمایه های انسانی بوده و ما به این علت هیچگونه تعدیل نداشته و نخواهیم داشت.
شما برای جبران این کاهش درآمد و پیشگیری از رویدادهای مشابه تدبیری اندیشیده اید؟
بله، مجموعه مدیریتی شرکت، علاوه بر توسعه کمی و کیفی شبکه، ورود به بازار اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء را در دستور کار اصلی خود قرار داده است. اخیراً تفاهم نامه های مختلفی هم برای حمل و نقل هوشمند، خودرو های متصل، گردشگری هوشمند و غیره منعقد شده که بزودی نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد.
آیا دولت حمایتی برای جبران این شرایط انجام داده است؟
در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشته ایم و امیدواریم که این مذاکرات نتایج مؤثری داشته و مسؤلان ارتباطات کشور از شرکتهای عرضه دهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینه ها، عدم ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفه های ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کند.

1401/11/04
15:05:51
0.0 / 5
122
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان