مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری به گزارش می هاست، نکاتی در رابطه با مجازات فروشندگان فیلترشکن، طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟ چرا برای تلفن های قطع شده قبض صادر می شود؟ و افزایش درآمد دولت از محل پیامک بعضی از عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.



به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، از زمانی که موضوع فیلترینگ با هدف جلوگیری از دسترسی کاربران به وبگاه های مغایر با قوانین و سیاست های جمهوری اسلامی ایران انجام شد، رواج VPN و فیلترشکن ها و در ادامه در نظر گرفتن قوانین، مقررات و مجازات برای فروش و استفاده از آنها، هم ذیل قانون جرایم کامپیوتری کشور مطرح بود اما این مساله بتازگی و در زمانی باردیگر مورد بررسی قرار گرفته که چند ماهی است بنا بر تشخیص مراجع ذی صلاح دسترسی به دو پلت فرم خارجی با محدودیت روبه رو شده و با وجود هشدار کارشناسان نسبت به خطرات احتمالی استفاده از فیلترشکن ها، گویی بازار خرید و فروش فیلترشکن همچنان گرم است.

اما طی روزهای گذشته اعلام گردید قوه قضائیه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی و سایر دستگاه های ذیربط، با فروشندگان فیلترشکن ها و وی پی ان بدون مجوز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند.

طبق تصمیم جدید مقرر است تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان وی پی ان ها و فیلتر شکن های بدون مجوز از این پس مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی گردیده و در مورد اشخاص حقوقی علاوه بر مجازات مندرج در ماده ۷۵۳، نسبت به شرکت تجاری یا موسسه متخلف، لغو امتیاز و تعطیلی نیز رقم خواهد خورد. همین طور وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مکلف است بطور مستمر نرم افزارهای موضوع این مسئله را شناسایی و از دسترس خارج کرده و متخلفین را به دستگاه قضائی معرفی نماید و قوه قضائیه نیز با متخلفین طبق مجازات پیش بینی شده در ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد.

نگاهی به حملات سایبری اخیر در کشور و چند نکته

بستر مجازی اینترنت، فضای مناسبی را برای مجرمین فراهم آورده است و کاربران برای آنکه سیستم و کامپیوتر ی خودرا از لطمه این افراد محافظت کنند، باید برخی راهکارهای امنیتی را به کار ببندند. طبق آمارهای رسمی، بدافزارها و حملات فیشینگ می توانند بطور متوسط ۲.۴ میلیون دلار به شرکتها و کسب وکارها خسارت وارد کنند و این رقم روز به روز درحال بالا رفتن است، برای اینکه شمار کاربران اینترنت نیز دائما بالا می رود؛ درحقیقت رشد بیش از پیش سایت ها و کاربران اینترنتی، پای افراد سودجو و سارقین را به این حوزه باز کرده است. کاربران ممکنست هر لحظه مورد حمله سایبری قرار بگیریند و اطلاعات یا اموال خودرا از دست دهند. بدین سبب برای در امان ماندن از این حملات باید راهکارهایی از قبل به کار گرفته شود تا گرفتار تله این افراد سودجو نشوند.

طبق این گزارش با شروع حرکات یک گروه هکری همزمان با ناآرامی ها در کشور بود که ادعای هک شدن زیرساخت های اینترنتی نهادهای دولتی ایران هم گاهی عنوان شد. البته بعدا کارشناسان فنی اظهار نمودند آنچه آن گروه هکری انجام می داد درحقیقت هک کردن سایت و دسترسی به محتوا و خروجی آن نبوده، بلکه ایجاد ترافیک کاذب برای بی نظمی در سرور پشتیبانی کننده و درنتیجه از دسترس خارج شدن سایت ها بوده است.

به جای درخواست قطع اینترنت، نظارت را تقویت کنید

حواشی تقلب و لو رفتن سؤالات آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی چند سالی است که نگرانی ها و ابهامات زیادی را در اذهان عمومی جامعه به ویژه داوطلبان این رشته های پرطرفدار دانشگاهی به وجود آورده و الان نیز در صورتیکه فضای علمی کشور خودرا آماده برگزاری نخستین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در آخر ماه جاری می کند، هفته گذشته حسن مروتی -معاون امور آزمون های سازمان سنجش- با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام نمود که قصد دارند با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنند.

اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع قطع اینترنت به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری را تکذیب و تاکید کرده تا حالا در این ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ گردیده است اما وزیر علوم، قطع شدن اینترنت را البته فقط در محوطه حوزه های برگزاری کنکور، تایید کرده است.

اما با گذشت چند روز از انتشار این خبر و حواشی پیش آمده، عبدالرسول پورعباس - معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور در یک نشست خبری اظهار داشت که در ارتباطات با برگزاری کنکور، اینترنت به عنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است. بر طبق مصوبه ای که در دستور العمل شورای امنیت کشور است، قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور بصورت سراسری یا نقطه ای مطرح گردیده است. دراین زمینه درخواست خودرا به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده ایم و در صورت تصویب ابلاغ می شود.

در همین رابطه، محمد احسان خرامید - رییس مرکز اطلاع رسانی و روابطع عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام نمود: بارها گفته شده و باز هم می گوییم، خبر و پیشگویی از قطع اینترنت آن هم بصورت سراسری فقط مخدودش کردن آرامش جامعه است. از عزیزان انتظار می رود سخنگوی دستگاه و نهاد مربوطه خود باشند. سفارش می شود سازمان سنجش بجای درخواست قطع اینترنت با ابزارهای نوین ارتباطی و نظارت های الکترونیکی میدانی، خودرا تقویت کند.

طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟

بحث اینترنت طبقاتی مدتی است توسط کارشناسان مطرح شده و هرچند مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آنرا تکذیب می کنند، شواهدی مشاهده می شود که شایبه طبقاتی شدن اینترنت را تقویت کرده است. در این طرح مردم به بخش های مختلف دسته بندی شده و به هر بخش طبق مقررات، اینترنت با میزان محدودیت تعیین شده ارائه می شود. محمد کشوری - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت و گو با ایسنا، درباره ی اختصاص اینترنت بدون فیلتر اظهار داشت: اینترنت طبقاتی ایده و اقدام نادرستی است و این که گروهی از کاربران را جدا نماییم، به این معنا که به اینترنت متفاوتی نیاز دارند، درست نیست. به عقیده شخصی تنها گروه کاربران که می توانند جدا شوند، کودکان هستند که البته با تشخیص والدین می توانند اینترنت محدود شده ای برای کودکان تهیه کنند و این امر از نظر من موجه است.

طبق گفته وی هر تبعیضی دو بعد دارد؛ بطور مثال زمانی که به برخی افراد ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می شود، یک مسئله این است که از نظر فنی چنین کاری امکان پذیر است یا نه و چقدر راه دور زدن آن وجود دارد که این ها را باید متخصصان آن حوزه بگویند اما یک روی سکه و بعد دیگر، مسائل اجتماعی است؛ زمانی که نوعی تبعیض قائل می شوید و می گویید به مسافر ارز داده می شود و به غیر مسافر ارزی نمی دهیم یا در حوزه اینترنت، به یک قشری اینترنت می دهیم و به قشر دیگری نه، اینها به غیر مسائل فنی، یک بعد و تبعات اجتماعی هم دارد. یعنی زمانی است که موضوعات مانند گمرک و ارز بسیار خاص بوده و اثرات اقتصادی آن بیشتر مشهود است اما در زمینه اینترنت و چیزهایی که با خدمات عمومی سر و کار دارد، جدا از اثرات فنی، اثرات اجتماعی فراوانی دارد. بدین سبب سیاست گذاران باید حواسشان باشد که تبعات اجتماعی موضوعات چه خواهد بود چون اگر اثرات اجتماعی منفی باشد، تبعات اجتماعی زیادی هم بدنبال خواهد داشت و ممکنست ضررش از نفع آن بیشتر باشد.

چرا برای تلفن های قطع شده قبض صادر می شود؟

افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان امسال مورد تأیید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد و گفته شد درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرائی می شود. اما با وجود اطلاع رسانی منظم و متوالی، همچنان ابهاماتی برای برخی مشترکین دراین زمینه وجود دارد؛ بطور مثال مشترکان تلفن ثابت اعلام نموده اند با وجود قطع بودن تلفن، دو دوره قبض ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برایشان صادر گردیده است و سوال می کنند چرا باید این هزینه را پرداخت کنند؟ در این زمینه داوود زارعیان - معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - با حضور در یک برنامه تلویزیونی در این زمینه اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲۹ میلیون تلفن دایر داریم که مشترکان استفاده می نمایند و تعداد مشترکینی که در وضعیت مذکور هستند، خیلی کم است. ما شرایطی را برای آنها فراهم نموده ایم و مشترکان می توانند اعلام کنند که تلفنشان جمع آوری شود یا مشترک می تواند درصورتی که از تلفن استفاده نمی کند، آنرا در مرکز رزرو کند، بدین سبب شرایط برای مشترک برقرار است. اما ما به عنوان اپراتور، زمانی که مشترک اعلام می کند که حتما می خواهد از تلفن استفاده داشته باشد، موظفیم خط را نگه داری نماییم. نگه داری خط هم به این صورت است که ۲۵ هزار تومان در تهران به پیمانکار داده می شود تا خط برای مشترک نگه داری شود.

نگران تشعشعات موبایلی باشیم!؟

هفته گذشته سرعت اینترنت همراه در مناطق مختلف استان تهران با حضور خبرنگاران، تعدادی از مسئولان و کارشناسان، همراه با مردم مورد تست و بررسی قرار گرفت؛ در این جریان، در بعضی از نقاط که از وضعیت مناسب آنتن دهی برخوردار نبودند گفته شد دلیل آن عدم نصب سایت است که مجوز راه اندازی داده شده اما شهرداری همکاریهای لازم را ندارد و اگر همکاریهای لازم صورت گیرد، حداکثر تا یک ماه سایت در مناطق منتخب ایجاد و ارائه خدمات را شروع می کند. در این میان کارشناسان به دلیلهای دیگر همچون عدم همکاری مردم برای نصب و راه اندازی سایت و آنتن تلفن همراه اشاره کردند و گفتند چون فرهنگ سازی مناسبی انجام نشده، شهروندان علاقه ای به ایجاد سایت به سبب خطر احتمالی تشعشعات و تأثیری که می تواند بر سلامتی آنها بگذارد ندارند؛ بدین سبب نمی توان سایت ها را در بعضی مناطق نصب کرد و درنتیجه سرعت پایین است.

سایت ها و دکل های موبایل بطور معمول در پشت بام منازل یا واحدهای اداری و تجاری شهری، در پارک ها، دیوارها، خیابان ها، چهارراه ها، جاده ها و نزدیک به جاده ها و قطارهای بین شهری نصب می شوند و نصب سایت روی پشت بام منازل، باتوجه به آنچه اعلام میشود، هیچ نوع خطر پرتوگیری برای ساکنین در بر ندارد، یکی از روش های متداول در جهان است که برای توسعه سریع شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد تشعشات سایت ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛ در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی گردد. با اینحال بسیاری تصور می کنند تشعشعات حاصل از دکل های موبایل یکی از مهم ترین دلیلهای مبتلاشدن به انواع سرطان است، اما این مساله تا حالا بصورت علمی ثابت نشده است و تحقیقات جدید در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی نشان میدهد که نیاز به نگرانی خاصی دراین زمینه به ویژه درباره ی تشعشعات آنتن های موبایل وجود ندارد.

افزایش درآمد دولت از محل پیامک

طبق این گزارش لایحه بودجه سال آینده روز گذشته توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد. بر طبق اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا خواهد کرد؛ بدین سبب درآمد دولت از این محل ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه سال قبل هم اعلام شده بود اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از اســـتفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حســـاب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز می کنند. این درآمد حاصله، متناسب با وصول تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای قانون پشتیبانی از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار ســازمان بهزیســتی قرار می گیرد و ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود.

چگونه با بیمه کردن کالاهای پستی خسارت دریافت کنید؟

با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگ تر و مهم تر شد و از طرف دیگر با شیوع همه گیری کرونا در ایران خیلی از افراد ترجیح می دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خودرا در اینترنت جست و جو کنند و بعد از یافتن فروشگاه مورد نظر خود سفارش اینترنتی دهند و دیگر نسبت به گذشته به مراجعه حضوری فروشگاه ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان می دهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردارست. اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، لطمه دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است بدین سبب سوالی مطرح می شود که افراد چگونه می توانند شکایات خودرا از شرکت ملی پست پیگیری کنند؟

یک بیمه تحت عنوان بیمه الزامی وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می کند، اما بیمه گفته شده باتوجه به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، بطور مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید می کنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا لطمه دید، بوسیله شرکت پست غرامت پرداخت گردد. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت گردد یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.





منبع:

1401/10/23
14:30:13
0.0 / 5
378
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپراتور , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان