نکاتی که باید درباره ی کلاهبرداری تلفنی بدانید

نکاتی که باید درباره ی کلاهبرداری تلفنی بدانید می هاست: در صورتیکه سودجویان از راه های مختلف برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده می نمایند، کلاهبرداری های تلفنی نیز این روزها بیش از گذشته شایع شده و به همین دلیل، از طرف کارشناسان همیشه سفارش می شود که کاربران در برخورد با موارد مشکوک هوشیار باشند.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، بارها گفته شده هنگامی که با شما تماس تلفنی گرفته می شود و بطورمثال وعده ی جایزه و هدیه می دهند، از شما اطلاعات کارت بانکی تان را می خواهند و یا مواردی از این دست، باید دقت کنید که با وجود جذاب بودن این پیشنهادها، احتمال اینکه در آستانه ی فریب خوردن توسط کلاهبرداران قرار گرفته باشید، زیاد است.
وقتی در تماسهای تلفنی به شما می گویند برنده ی جایزه ای فوق العاده از یک مسابقه شده اید که احیانا شما هیچگاه در آن مسابقه شرکت نکرده اید؛ زمانی که می گویند برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید و یا از شما می خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانه ی مالی خودرا در اختیارشان قرار دهید، مشخص است که باید محتاط باشید، برای اینکه سیستم های تجاری مطمئن و قانونی، هیچگاه نیاز بر جزییات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می کند.
نکته مهم این است شما حق دارید درباره ی هر شخصی که تلفنی با شما تماس می گیرد و به شما پیشنهاد می دهد، بررسی های لازم را انجام دهید، با نامه نگاری از آنها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع های آنها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم گیری در مورد پیشنهاد آنها داشته باشید؛ برای اینکه افرادی که بطور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری بصورت تلفنی بازاریابی انجام می دهند، از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خودرا در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می شوند.
یکی از انواع کلاهبرداری های تلفنی اینطور است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق، به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده اقدام کنند؛ به طور معمول به سبب آن که این تماس ها از سر شماره های بین المللی برقرار می شود، بمحض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.
بعد از شیوع این روش کلاهبرداری، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته تاکید کرده بود «قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی از بین نمی روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه.» بعد از این هشدار، به تمام مشترکان تلفن همراه سفارش شد که بعد از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن، از پاسخگویی مجدد اجتناب کنند که متحمل هزینه های سنگین نشوند.
درخواست پول برای یکسان سازی تعرفه های اپراتور از دیگر انواع کلاهبرداری هاست. در صورتیکه یکسان سازی تعرفه ها و تک نرخی شدن تماسهای درون شبکه یا برون شبکه برای اپراتورهای اول و دوم، هزینه ای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارائه شده، اما برخی مبادرت به سودجویی از این مساله کرده و تماس هایی با آنها گرفته و بابت یکسان سازی تعرفه ها درخواست هزینه کرده اند؛ البته اپراتورها اعلام نمودند که این درخواست ها کلاهبرداری بوده و نباید هزینه ای بابت این خدمات پرداخت گردد.
طبق این گزارش در کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور که به آن تماس و قطع تماس (wangiri) گفته می شود، کلاهبرداران یک تماس بی پاسخ (missed call) و یا یک لینک اینترنتی به گوشی تلفن مشترکان ارسال می کنند. مشترکان بطور معمول بعد از مشاهده تماس از دست رفته روی گوشی خود، با شماره درج شده تماس می گیرند که این تماس ها عموماً به مقصد کشورهای خارجی (اغلب کشورهای آفریقایی) است.
در صورتیکه قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام نماید، یک پیام ضبط شده برای وی پخش شده و بدون این که فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می شود؛ اغلب مهاجمان می کوشند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش تر تشویق و هزینه بیش تری را به وی تحمیل کنند.
مشترکان لازم است درصورت مشاهده تماس ازدست رفته به کدهای تماس دقت کنند و در صورتی که در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد کشورهای دیگر نمایش داده شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی نمایند. علاوه بر این، مشترکان توجه داشته باشند که روی لینک هایی که به شماره گیری منجر می شود، کلیک نکنند و درصورت برقراری تماس خارجی، فوراً تماس خودرا قطع کنند.
در همین این راستا، پیمان قره داغی -مدیرکل صیانت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- با اعلان اینکه مدیریت تماسهای بین الملل با الزام رگولاتوری و بمنظور جلوگیری از کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور و تحمیل هزینه اضافی به مشترکان، فراهم گشته است، اظهار داشته بود: از این پس تمام مشترکان اپراتورهای تلفن همراه می توانند با شماره گیری کدهای دستوری #۲۹۲۲*۱۰* در همراه اول و #۸*۱*۵۵۵* در ایرانسل، تماس‎ های بین المللی خودرا مدیریت کنند.

وی با اشاره به انجام این نوع کلاهبرداری ها بوسیله شماره های ویژه، بیان کرد: با توجه به این که شماره های ویژه بسیار پرهزینه هستند، بعد از تماس با این شماره ها، برای مشترک قبض های سنگینی صادر شده و یا شارژ مشترک یک دفعه تمام می شود، بدین سبب مشترکان تلفن همراه باید مراقب تماس با شماره های ناشناس و کلیک روی لینک های ناشناس باشند.
همین طور مشترکان مخابراتی نیز درصورت تمایل و عدم نیاز به تماس بین المللی می توانند برای جلوگیری از این مشکل، با مراجعه به بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات ایران به آدرس www.tci.ir نسبت به بستن صفر دوم، اقدام نموده یا بدین منظور به مراکز مخابراتی منطقه خود مراجعه کنند.
مدتی پیش هم شرکت مخابرات ایران به مشترکان خود درباره ی کلاهبرداری با تلفن ثابت هشدار داد. گزارش هایی درمورد تعدادی از تماسهای تلفنی کلاهبرداران بوسیله خطوط تلفن ثابت به بهانه عملیات کابل برگردان و ارائه خدمات ارتباطی ارائه شده است که شرکت مخابرات ایران اعلام نموده این تماس ها جنبه کلاهبرداری داشته و ارتباط شرکت مخابرات ایران با مشتریان بوسیله درگاه های رسمی به انجام می رسد.
طبق اعلام این شرکت، لازم است هموطنان گرامی ضمن آگاهی از این امر درصورت هرگونه تماس تلفنی با خطوط شخصی و پیامرسان ها به بهانه انجام عملیات کابل برگردان و جلوگیری از قطع خطوط تلفن ثابت، از واگذاری کد رمز قرائت شده از بستر خط تلفن ثابت منزل به افراد غیر اجتناب کنند. همین طور مشترکان می توانند اینگونه کلاهبرداری ها و موارد مشابه احتمالی را با سامانه پاسخگویی ۲۰۲۱ شرکت مخابرات ایران مطرح کنند.
افراد سودجو در تماس خود با شهروندان از آنان درخواست می کنند که بطورمثال کدهای ارسال شده در پیامک یا تماسهای صوتی را در اختیار آنان قرار دهند تا از قطع تلفنشان جلوگیری شود و.... این موارد همگی کلاهبرداری محسوب شده و شهروندان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کدهای دریافتی از تلفن ثابت یا تلفن همراه خودرا برای هیچ کس قرائت نکنند.
اعلام چنین کدهایی می تواند منجر به دسترسی بدون مجوز به حساب افراد، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و... شود. اصل مهم همان است که هیچ یک از دستگاهها، شرکت ها، نهادها و... در تماس با شهروندان از آنان درخواست کد و وجه نقد و... نمی کنند و اگر شهروندان با چنین تماس هایی مواجهه شدند حتما در اصالت آن شک کرده و با تماس گیرنده همکاری نکنند.
بدین سبب باتوجه به اینکه این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینه های مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده می نمایند، کاربران باید دقت داشته باشند که هنگام رویارویی با موارد این چنینی، در مرحله ی ابتدایی هزینه ای را برای این افراد واریز نکنند و بعد از آن، موضوع را با اپراتور و مسؤولان مربوطه در بین بگذارند.
همین طور هنگام مواجهه با موارد مشکوک، هر جایی که کاربران احساس کردند مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس گیرنده شک کردند، بهترین را این است که این تماس قطع کنند. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بی احترامی محسوب نمی گردد. کارشناسان می گویند کاربران در این موارد همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنند و از آنها درباره‌ی این موارد پرس وجو و تحقیق کنند.




منبع:

1401/09/20
14:57:00
0.0 / 5
477
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان