در زمینه فیلترینگ ایران را با چین مقایسه نکنید

در زمینه فیلترینگ ایران را با چین مقایسه نکنید می هاست: رئیس کمیسیون صنایع اتاق تجاری ایران درباره ی تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ روی کسب وکارهای مجازی می گوید.



مریم فکری: حدود دو ماه است که دسترسی ایرانیها به اینترنت با اختلال هایی مواجه می باشد. بااینکه مسئولان وزارت ارتباطات زیر بار نمی روند و معتقدند به جز ایجاد محدودیت برای دو پلت فرم اطلاع رسانی و شبکه اجتماعی، در سایر موارد دسترسی به اینترنت با اختلالی مواجه نیست.
با این حال سرعت اینترنت، قطعی آن در بعضی ساعات روز، سرعت پایین آن و همین طور دسترسی نداشتن به واتس آپ و تلگرام باعث شده خیلی از کسب وکارها دو ماه سخت را پشت سر بگذارند. وارد کردن چنین شوکی به کسب وکارها، سبب می شود که اعتماد سرمایه گذاران به فضای کسب وکارهای ایرانی خصوصاً کسب وکارهای اینترنتی از بین برود و شاید نتوان بعدها آنرا ترمیم کرد. بدین جهت برخی فعالان عرصه آی تی و همین طور فعالان اقتصادی هشدار داده اند که ادامه چنین وضعی می تواند به مهاجرت گسترده نیروی متخصص منجر شود. علی رضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق تجاری ایران در همین خصوص می گوید: هم اکنون افراد درشت استارتاپی دارند می روند؛ آن هم به سبب نداشتن چشم انداز. وی می گوید: نمی شود در خلاء کار کرد، ما هر دفعه می آییم عرصه را تنگ می نماییم، مهاجرت شکل می گیرد. علی رضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تجاری ایران معتقد می باشد که لطمه پذیرترین قشر جامعه از قطعی اینترنت لطمه دیده است.
آنچه در ادامه می خوانید، مشروح گفت و گو با علی رضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تجاری ایران در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین است.
* معاون تجارت و خدمات وزیر صمت مدتی پیش اعلام نمود که برخی آمارها که از زیان کسب وکارها با قطعی اینترنت اعلام شده، غیرواقعی است و گفته بود فقط ۳ درصد از فروش کسب وکارها بوسیله اینستاگرام است و ۹۷ درصد از راه های دیگر و پلت فرم های داخلی به انجام می رسد.، اما مرکز تجارت الکترونیک در تیر ۱۴۰۰ اعلام نموده بود که ۸۴ درصد کسب وکارها از اینستاگرام برای تبلیغات و فروش استفاده می نمایند و بعد از آن، واتساپ و تلگرام بیشترین محبوبیت را دارد. نگاه شما درباره ی این آمار چیست؟
اصلا کل بازار خرده فروشی ایران چقدر است؟ اصلا عدد دارند که این آمار ۳ درصد را می گویند؟ البته در زمینه تجارت خرد و غیررسمی آنلاین واقعا به عدد متقن و دقیق رسیدن خیلی دشوار است. حتی در زمینه صنایع ایران نیز در مورد تعداد واحدهای فعال، عدد مشخصی نمی توان داشت و عددی که داده می شود، فقط یک حدس است؛ حالا چه برسد به فضای بسیار شلوغ و متنوع آنلاین.
گزارشی وجود دارد که می گوید که ۴۴ میلیون کاربر فعال اینستاگرامی وجود دارد. به نظر من این عدد درستی است. تخمین شان، ۴۱۵ هزار فروشگاه است که میانگین تعداد فالورشان ۱۴۰۰ نفر است. از این تعداد، ۲۷ درصد در زمینه پوشاک، ۱۸ درصد خوردنی و آشامیدنی، ۱۰ درصد آرایشی و بهداشت و سلامت، ۹ درصد زیورآلات، ۸ درصد کیف و کفش، ۶ درصد خانه و آشپزخانه، ۲ درصد کالای دیجیتال و ۲۰ درصد هم سایر.
ببینید، خود من از بسیاری از این فروشگاه های اینستاگرامی استفاده می کنم. بطورمثال من از یک نفر در بوشهر ماهی می خرم. حالا باید از این فرد پرسید که مغازه ات در بوشهر چقدر فروش دارد و بوسیله اینستاگرام از شهرهای مختلف چقدر سفارش داری. اینکه می گویند اینترنت، جهان را تبدیل به دهکده کرده است، چرت نیست. در کشور ما هم این اتفاق افتاده است. این، شرایطی است که فضای مجازی فراهم نموده است.
این که اینستاگرام از این جهت که یک فضای راحت و دم دست برای معرفی محصول فراهم می کرد، یک واقعیت است. رشد و اهمیت اینستاگرام برای مثال برای شرکت متا، از پلت فرم فیسبوک بیشتر است. ما باید ببینیم معاون وزیر صنعت این عدد ۳ درصد را از کجا آورده است.
همان طور که گفتم، گزارشی وجود دارد که نشان میدهد هم اکنون ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش در روز در اینستاگرام وجود دارد که ارزش هر سفارش بین ۱۶۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است. این می شود بین ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال که رقم قابل توجهی است. این واقعا یک درآمد دموکراتیک است. از طرف دیگر، یک میلیون نفر اشتغالزایی مستقیم برآورد شده است. بیشتر بخوانید:
کسب وکارهای دیجیتال ۲۰ سال عقب رفتند و ۸۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند
تصمیم عجیب و غریب دولت: هزار میلیارد در جیب صدا و سیما به خاطر فیلترینگ اینستاگرام!
عکس مدل زیر ۲۰ هزار دلاری تویوتای دوست داشتنی به بازار ایران بر می گردد؟

* می توان گفت اشتغالزایی که این پلت فرم ها داشتند، یک نوع حمایت و کمک اشتغالزایی به دولت بود، اما امروز به سبب فیلترینگ و قطعی اینترنت، با ریزش سنگین اشتغال مواجه هستیم.
به نظر من گزارش تکراسا دقت و قابلیت استناد بالایی دارد. تکراسا از ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش در روز با ارزش بین ۱۶۰ تا ۱۸۵ هزار تومان گزارش داده است. حالا اگر من به طور متوسط محاسبه کنم و ۴۰۰ هزار سفارش در روز را در ۱۷۰ هزار تومان ضرب کنم، به ۶۸ میلیارد تومان در روز می رسم. اگر این عدد را سالانه در نظر بگیریم، به ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسیم. حالا اینکه اساسا تعطیلی فضای مجازی چه لطمه های جانبی دیگری دارد، خود مساله ای است.

* این گزارشی که شما می دهید، برای فروش محصول است. یک بخش عمده ای از اتفاقاتی که در اینستاگرام می افتد، خدمات تبلیغات است.
دقیقا همچنین است. ما در اینستاگرام تبلیغات داریم و اینستاگرام یکی از قوی ترین پلت فرم های تبلیغاتی دنیا است. من همیشه مثالی که از اهمیت فضای مجازی می زنم، این است که پارینه درآمد یک بازیکن فوتبالی مثل رونالدو دو برابر حقوقش از باشگاه فوتبال بود. یک چنین اتفاقی ۱۰ سال پیش نمی افتاد. الان اینستاگرام برای فردی مثل رونالدو سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو درآمد دارد. این اعداد با آدم حرف می زند و اهمیت این پلت فرم را در دنیا نشان میدهد.
در چین شرکتی وجود دارد که لباس های خیلی ارزان می فروشد. اصلا کل تبلیغات و فروش این شرکت، اینستاگرامی است.
* این در حالیست که در زمینه فیلترینگ همیشه از چین مثال زده می شود.
چین پلت فرم های خودرا دارد. ما ایران ۸۰ میلیون نفری با تولید ناخالص ملی ۲۰۰ میلیارد دلاری را با کشور ۱.۵ میلیارد نفری با تولید ناخالص داخلی ۲۰۰ تریلیون دلاری چین نمی توانیم مقایسه کنید. به نظر من، تازه آنها هم در خلاء کار می کنند. این شرکت فروش لباس که می گویم، باز هم جهانی کار می کند و ارتباط شان را قطع نکردند. در زمینه صنایع سنتی هم شرکت های چینی برای برقراری تماس و ارتباط با طرف های خارجی، از پلت فرم های جهانی استفاده می نمایند. من تا حالا ندیدم که یک چینی بگوید وی چت نصب کن.
ما نمی توانیم اقتصاد دیجیتال را از اقتصاد سنتی جدا نماییم. در فضای دیجیتال، تحلیل محتوا و تبلیغات اتفاق می افتاد که از بین رفت. از طرف دیگر، مدیریت و تسهیل کارهای سنتی نیز بوسیله پلت فرم های داخلی مثل واتس آپ اتفاق می افتاد. بسیاری از پروژه ها و گردش اطلاعات اقتصادی در گروههای واتس آپی اتفاق می افتاد.
* باتوجه به اینکه کسب وکارهای مجازی، جور آمارهای اشتغال دولت را می کشیده، می توان گفت اگر این کسب وکارها از دست رود، ما باردیگر با ابربیکاری جدیدی روبه رو می شویم؟
دقیقا، نکته این جاست که این ها، لطمه پذیرترین اقشار جامعه بودند.
* شما از یک میلیون نفر اشتغال بطور مستقیم صحبت کردید. آمار اشتغال غیرمستقیم چقدر است؟
وقتی یک میلیون نفر اشتغال مستقیم اینستاگرام باشد، عدد ۹ میلیون نفری که اعلام شده، چرت نیست.
۲۲۳۲۲۵



منبع:

1401/09/06
12:17:38
0.0 / 5
264
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان