ایرانسل ۱۶ ساله شد

ایرانسل ۱۶ ساله شد می هاست: امروز، جمعه 29 مهر 1401، ایرانسل 16 ساله می شود. همزمان با تولد 16 سالگی، یکصد و شصتمین (160) سایت 5G ایرانسل به بهره برداری رسید.



به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در سالهای پایانی دهه ۱۳۷۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن همراه، به میزان شایان توجهی افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساخت های لازم، موجب شد تا برای ثبت نام سیمکارت تلفن همراه، صف های طولانی تشکیل گردد. متقاضیان خرید سیمکارت، مجبور بودند تا علاوه بر انتظار طولانی، هزینه های زیادی را نیز برای دریافت سیمکارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، موجب شد تا هزینه لازم برای تهیه یک عدد سیمکارت، به چند هزار تومان کم شود و سیمکارت و ارتباطات همراه، به وسیله ای در دسترس همگان تبدیل گردد و زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد. … و ایرانسل متولد شد!
مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیمکارت و موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی به علت عدم دسترسی عمومی به ارتباطات همراه، موجب شد تا در مهر سال ۱۳۸۲، با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات بوسیله خصوصی سازی و سرمایه گذاری شرکت های خارجی و همین طور با هدف پشتیبانی از سرمایه گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی گری، نظارت بر تعرفه ها و کیفیت خدمات و پشتیبانی از مصرف کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.
با برنده شدن کنسرسیوم «ام تی ان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.
شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه بعد از دریافت مجوز، از شبکه خود بصورت آزمایشی بهره برداری کند. سرانجام، روز ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شبکه تلفن همراه ایرانسل، بصورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح شد. ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خودرا در بازه زمانی کوتاهی، با سرعتی چشم گیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات باکیفیت در سطح استانداردهای جهانی، همچون ارائه نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) با خاصیت استفاده از اینترنت همراه برای اولین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب نماید و سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه ایران را به دست آورد.
در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ نیز برای اولین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت بی سیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه نماید. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانه وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانه سراسری انتقال داده برپایه فناوری «بی سیم ثابت» شد که به وسیله آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه نمود.
پس از پایان دوران انحصار در ارائه خدمات پهن باند همراه، ایرانسل در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکه تلفن همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام بصورت رسمی در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ نسل سوم (3G) ایرانسل افتتاح شد. بعد از گذشت مدت کوتاهی، در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل اولین شبکه نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آنرا با شتاب چشمگیری، در سراسر کشور ارائه کرد. نخستین بار در ایران، آخرین نسل فناوری
ایرانسل، در ادامه رویکرد خود در خصوص ارائه تازه ترین فناوری های جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت های معتبر بین المللی شروع کرد و بعد از آن که در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای اولین بار در ایران، خدمات 5G را بصورت تجاری عرضه نماید. این سایت توسط رییس جمهوری و با حضور وزیر ارتباطات وقت، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
ایرانسل، اولین ارائه دهنده 5G و رکورددار سرعت (۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه) و تعداد سایت های نسل پنج (۱۶۰ سایت) در ایران، در ادامه این پیشتازی، با رساندن آمار سایت ها به «۹» سایت در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در ایران را با هدف گذاری برای نصب ۴۶۰ سایت 5G، از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ادامه داد و موفق شد تا همزمان با شانزدهمین سالروز تأسیس شبکه تلفن همراه خود، از یکصد و شصتمین سایت نسل پنج، بهره برداری کند.
بر این اساس، تا حالا شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، خرم آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شیراز، قم، کرج، گرگان، آمل، بندرانزلی و کیش، تحت پوشش شبکه نسل پنج ایرانسل قرار گرفته اند و اقدامات ایرانسل جهت راه اندازی سایت های 5G در شهرهای دیگر ایران نیز با سرعت ادامه دارد.
پیش از این و در تازه ترین رویداد، سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، همزمان با هفته دولت، دکتر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل که چهارمین سایت ایرانسل در شهر تبریز بود را به نمایندگی از ۸۷ سایت جدید نسل پنج ایرانسل، افتتاح نمود.
ایرانسل همین طور بهره برداری از فناوری «موج میلیمتری» را در توسعه شبکه نسل پنج، در برنامه قرار داده است که با استفاده از این تکنولوژی، امکان پوشش شبکه در مراکز اداری، تجاری و فضاهای بسته، با سرعت بالاتر از قبل، فراهم خواهد شد.
ایرانسل، نخستین ارائه دهنده 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکه نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن همراه یا 6G را نیز از شروع سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تاکید بر بومی سازی این فناوری آغاز نموده است. توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال
ایرانسل طی یک سال گذشته، موفق به راه اندازی ۹۴۰ سایت ارتباطی جدید و نیز بروزرسانی و افزایش ظرفیت ۳۲۰۰ سایت ارتباطی شده است. همین طور در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی، ایرانسل موفق به راه اندازی ۲۸۰ سایت ارتباطی جدید و ارتقای سایت های موجود شده که به این ترتیب، در مجموع، ۵۱۴ روستا و جمعیتی در حدود ۱۳۵هزار و ۴۸ نفر، برای نخستین بار تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته اند.
ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اپراتور پیشتاز در توسعه اینترنت پرسرعت روستایی، طی سالهای اخیر توانسته است نقش مهمی در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، به ویژه در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، ایفا کند. در آخرین گزارش دوره ای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در صفحه اینستاگرام دکتر عیسی زارع پور انتشار یافت، از شروع خرداد تا انتهای مرداد ۱۴۰۱، دسترسی ۱۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، توسط ایرانسل برقرار شده است.
پیش از این، در روز ۳ بهمن ۱۴۰۰ و در «آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، دکتر زارع پور با تشکر از دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل و مجموعه کارکنان ایرانسل که در راه اندازی ارتباطات روستایی سهیم بوده و بسیار فعالانه ایفای نقش کرده اند، اظهار داشت: «زحمت اصلی در برقراری دسترسی روستاییان عزیز به اینترنت پرسرعت را این عزیزان می کشند.»
با اختصاص باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیر ۱۴۰۰، ایرانسل موفق شد تا به عنوان اپراتور پیشگام در نصب تجهیزات و راه اندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهه فجر ۱۴۰۰، از ۵۰ سایت ارتباطی مجهز به لایه جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز، در شبکه پهن باند همراه خود رونمایی کند و در روز ۸ شهریور ۱۴۰۱ و در مراسم افتتاح پروژه های ارتباطی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت نیز، فاز نخست این پروژه، شامل تجهیز ۷۰۰ سایت، تکمیل و توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسماً راه اندازی شد.
در ادامه این پیشتازی، تا حالا ۸۲۰ سایت ارتباطی ایرانسل به لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز تجهیز شده اند. ایرانسل می خواهد تا در فاز دوم این پروژه، تعداد سایت های ارتباطی مجهز به این لایه فرکانسی را به عدد ۲۵۰۰ سایت پهن باند برساند.
ایرانسل در زمینه راه اندازی خطوط فیبرنوری نیز که یکی از با اهمیت ترین زیرساخت ها برای توسعه شبکه 5G و تکنولوژی های جدید ارتباطی، همچون خدمات شهر هوشمند است، در ادامه اقدامات گذشته خود، طی یک سال اخیر، توانسته است اتصال ۲۵۴ سایت ارتباطی به شبکه فیبر نوری خود و نیز توسعه ۳۲۰ کیلومتر فیبر نوری در استانهای اصفهان، البرز، بوشهر، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران و مرکزی را محقق کند.
همچنین با ادامه برنامه ایرانسل برای ساخت و توسعه زیرساخت های تبادل داده در سطح کشور، سه مرکز سوییچینگ جدید به ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای کرج، مشهد و اصفهان به بهره برداری رسیده و ایجاد سه مرکز سوییچینگ دیگر با ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای همدان، بابل و بندرعباس، برنامه ریزی و شروع شده است.
در زمینه توسعه خطوط انتقال نیز، ایرانسل طی یک سال گذشته، موفق به ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری خطوط مایکروویو و نیز ارتقای این خطوط بوسیله تجهیز لینک های E-Band، در مجموع به تعداد ۳۲۷۰ مورد شده است.
ایرانسل همین طور بتازگی با انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در حوزه توسعه خدمت «فیبر به منازل (FTTH)»، انجام مقدمات لازم برای اجرای این پروژه را آغاز نموده است. سهم بازار ۴۳ درصدی
بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از سه ماهه نخست امسال، ایرانسل با دارا بودن بیش از ۶۰ میلیون مشترک فعال، توانسته است سهم بازار ۴۲.۹۳۲ درصدی را در رقابت با دیگر اپراتورها از آن خود کند.
هم حالا، بیش از ۶۱ میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن همراه ایرانسل حضور دارند که از این تعداد، بیش از ۴۳ میلیون مشترک، مصرف کننده دیتا هستند. پوشش جمعیتی شبکه 4G به ۸۲.۵ درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G به ۹۱.۷۶ درصد و پوشش شبکه 2G به ۹۰.۲۷ درصد رسیده است. در شبکه اینترنت ثابت (TD-LTE) ایرانسل نیز، نزدیک به ۷۵۰هزار مشترک، فعال می باشند.
همچنین متوسط سرعت دانلود شبکه برای کاربران ایرانسل به حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه رسیده و با روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل، مصرف روزانه دیتا به نزدیک به ۲۰ پتابایت افزایش پیدا کرده است. طی سه سال اخیر، ترافیک روزانه دیتای همراه ایرانسل، ۳۲۰ درصد رشد داشته و میزان کاهش ضریب تأخیر، ۷ درصد، میزان رشد ظرفیت شبکه دیتا، ۱۵۳ درصد و میزان رشد تعداد مشترکان، ۱۹۴ درصد بوده است.
«رشد مصرف دیتا» در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه سال قبل، به بالای ۲۵ درصد رسیده و در دوره ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۱ نیز نسبت به دوره ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، بیش از ۳۰ درصد بوده است.
در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون گوشی با قابلیت اتصال به 5G، در شبکه ایرانسل فعال می باشند که در این میان، حدود یک میلیون دستگاه، توسط شرکت سازنده، قابلیت استفاده از شبکه 5G در ایران را دارند و اصطلاحاً unlocked هستند ولی این امکان، به علت تحریم های ظالمانه مقابل ایران، از کاربران سایر دستگاهها سلب شده است. ۶۶۵هزار میلیارد ریال؛ درآمد دولت از ایرانسل
ایرانسل از شروع فعالیت خود تا پایان شهریور ۱۴۰۱ و برمبنای نتایج مالی در دست حسابرسی، معادل ۶۶۵هزار میلیاردریال پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به دولت داشته و میزان سرمایه گذاری انجام شده در ایرانسل، از شروع فعالیت تا پایان شهریور ۱۴۰۱، بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است.
ایرانسل در سال ۱۴۰۱، فرآیندهای مربوط به پذیرش و ورود به بازار بورس را شروع کرد که این فرایندها، همچنان در حال انجام می باشد. توسعه زیست بوم دیجیتال
ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تلاش دارد تا با ارائه خدمات و محصولات دیجیتال و پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان دیجیتال، به توسعه زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف رشد اقتصاد دیجیتال، کمک نماید. در همین رابطه، ایرانسل محصولات و خدمات مختلف و پلت فرم های دیجیتال گوناگونی را عرضه نموده است.
یکی از تازه ترین اقدامات ایرانسل در این حوزه، عرضه کیف پول دیجیتال ایرانسل، با عنوان «جیب جت» است. به تازگی، نسخه جدید جیب جت با قابلیت Open Loop بودن به بهره برداری رسیده است و پذیرندگان می توانند بصورت آنلاین و آفلاین خدمات خودرا به کاربران آن عرضه کنند. جیب جت هم اکنون، قابلیت هایی مانند واریز پول، خرید، پرداخت بوسیله کد QR، امکان جابه جایی وجوه بین کاربران را فراهم نموده است. با عرضه جیب جت، کاربران غیر ایرانسلی هم می توانند از خدمات متصل به آن به آسانی استفاده نمایند. جیب جت هم اکنون، بیش از ۹ میلیون کاربر دارد.
با استقبال مشترکان ایرانسل از سوپر اپلیکیشن «ایرانسل من» طی سال گذشته، تعداد کاربران فعال ایرانسل من به حدود ۱۹ میلیون کاربر افزایش پیدا کرده و بستری مناسب و جذاب برای دیده شدن خدمات کسب وکارهای ایرانی فراهم گشته است که به سبب آن، بخش بازارگاه این سوپر اپلیکیشن، توانسته است در لایه ارائه خدمات به کسب وکارها، نقش محوری داشته باشد. سوپر اپلیکیشن ایرانسل من با هدف یکپارچه سازی و ارائه بستری بمنظور تسهیل دسترسی به خدمات کسب وکارهای نوپا و فعال بازار به کاربران ایرانسلی، توانسته با ایجاد بخش بازارگاه (Marketplace) در سال گذشته، بیش از ۵۰ کسب وکار را به این وسیله، به کاربران خود معرفی نماید. ظرفیت حقیقی ارجاع کاربران به کسب وکارها بواسطه قرارگرفتن در بخش بازارگاه، برابر با ۵۰ میلیون بار و تعداد خرید موفق بوسیله آن، بیش از ۲.۵ میلیون بار بوده است.
«یلو ادوایز»، «یلو هاب» و «یلو نام»، دیگر پلت فرم های مرتبط هستند که توسط ایرانسل عرضه شده اند. یلو ادوایز که سامانه تبلیغات دیجیتال ایرانسل است، در حوزه برندینگ محصولات و مشاوره تبلیغات به کسب وکارها فعالیت می کند و در سال گذشته، تعداد مشتریان آن به حدود ۱۵۰ شرکت فعال افزایش پیدا کرده است. یلو هاب نیز، سامانه مدیریت و تبادل API است که با هدف مدیریت و عرضه APIهای مورد نیاز کسب وکارها و توسعه دهندگان محصولات در زیست بوم دیجیتال، به راه افتاده است. یلوهاب پارسال منتخبی از APIهای اپراتوری، انواع خدمات شهرداری و خدمات بانکداری باز را ارائه کرد. یلونام نیز سامانه احراز هویت و امضای دیجیتال ایرانسل است که بتازگی به مرحله بهره برداری رسیده و برای کاربران و کسب وکارها، امکان احراز هویت امن و مدیریت حساب های کاربری خودرا فراهم می آورد. هم اکنون احراز هویت در این سامانه، بوسیله رمز یکبار مصرف، ارسال لینک بوسیله پیامک و کد دستوری (USSD) پیاده سازی شده است. در فازهای بعدی، روش های پیشرفته احراز هویت (مانند روش بیومتریک) و همین طور امضای دیجیتال نیز به این سامانه اضافه خواهد شد.
لنز، اپلیکشن و پلت فرم ارائه محتوای تصویری ایرانسل، با بیش از ۳.۲ میلیون کاربر، هم اکنون توانسته جزو بالاترین سامانه های ارائه محتوای تصویری، خصوصاً در زمینه ورزش باشد. این سرویس توانسته بصورت ماهانه، بیش از ۱۰۰ رویداد زنده را پخش و ترافیک ماهانه بیش از ۱.۷ میلیون گیگابایت را مدیریت کند. در برنامه های آتی لنز، میزبانی از مسابقات جام جهانی فوتبال و ارائه محتواهای اختصاصی و مورد علاقه کاربران جای گرفته است و هدف اصلی لنز تنوع بخشی و عرضه محتوای تصویری مورد نیاز مخاطبان خود است. سامانه و اپلیکیشن آهنگ پیشواز نیز در سال گذشته، به رشد بسیار شایان توجهی از نظر محبوبیت بین کاربران دست یافته و تعداد کاربران فعال آن بر روی سامانه به ۱۰ میلیون نفر رسیده و توانسته است حمایت خوبی از صنعت تولید محتوای صوتی انجام دهد. همین طور اپلیکیشن پیشواز پارسال توانست بیش از ۴۰۰هزار کاربر ماهانه فعال را تجربه کرده و تعداد نصب آن به بالای یک میلیون بار برسد. این پیشرفت، موجبات توسعه فنی برای در اختیار قرار دادن API به سایر محصولات دیجیتال صوت محور را فراهم نموده تا کاربران سایر اپلیکیشن ها هم بتوانند آهنگ پیشواز هر محصول را تنظیم کنند. این توانایی هم اکنون قابل بهره برداری است و کسب وکارهایی که به آن نیاز دارند، می توانند از آن استفاده نمایند.
«دانا» و «دانا پلاس»، سامانه های آموزش و برگزاری جلسه آنلاین ایرانسل هستند که در سال گذشته، دانا توانست با برگزاری بیش از ۱۵۰هزار جلسه، به میزان ۲۹۰هزار ساعت، کمک قابل توجهی را به کسب وکارها برای برگزاری کلاس های آموزشی در زمان همه گیری کرونا انجام داده و تعداد کاربران خودرا به ۱.۷ میلیون نفر افزایش دهد. این سامانه، امکان تولید طرح درس و ارائه آنرا برای مدرسان خود فراهم نموده است و نیز با ارائه انواع محتوا و دوره های آموزشی جذاب به کاربران، به عنوان یک سامانه مفید در زیست بوم آموزشی کشور نقش داشته است. همین طور «ایران من»، عنوان سامانه ای است که با هدف یکپارچه سازی خدمات هوشمند دولتی، برای تقویت زیرساخت های معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت کشور، از آذرماه ۱۴۰۰ توسعه داده شده است. عرضه این سوپر اپلیکیشن، با هدف تجمیع ارائه خدمات دولتی به کاربران برنامه ریزی شده و خدمات شهروندی برای زوار اربعین، خدمات عمومی شهرداری، اصناف، سامانه روستای من و صدای من و سلامت را یکپارچه سازی کرده است. این سامانه بوسیله وب و اپلیکیشن قابل استفاده می باشد و تا حالا نزدیک به ۴۰۰هزار کاربر از آن بهره برده اند و به تعداد ۷۰۰۰ کاربر روزانه دست یافته است.
ایرانسل در زمینه راهکارهای سازمانی و خدمات دستگاه به دستگاه و فناوری اینترنت اشیا نیز، با هدف بومی سازی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توانمندسازی زیست بوم کسب وکار دیجیتال کشور در زمینه های متنوع، طی سال قبل اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله، می توان به رونمایی از راه حل نوآورانه خودروی متصل (Connected Car) اشاره نمود. دستیابی به این مهم، در گام نخست با ایجاد زیرساخت خودروی متصل شروع شد. در گام بعدی ایرانسل از سرویس خودروی متصل خود در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران رونمایی نمود. بهره برداری از خدمت خودروی متصل در دومین رویداد فناورانه خودرو های آینده با رونمایی از خودرو «شاهین متصل»، تازه ترین محصول شرکت خودروسازی سایپا، بطور رسمی شروع شد. ایرانسل همین طور با امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گروه خودروسازی سایپا، ارتقای فناوری اینترنت اشیا و توسعه زیست بوم در رابطه با خودرو های متصل را در دستور کار آینده خود، برای ارتقای این خدمت قرار داد.
ایرانسل همین طور با تأسیس شرکت ویستا و شرکت ویستا مدیا، تلاش نموده است تا در حوزه سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و نیز سرمایه گذاری در عرصه تولید محتوای چندرسانه ای، از رشد و توسعه کسب وکارهای دیجیتال حمایت کند. یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری ایرانسل، شرکت اسنپ است که بوسیله سوپراپلیکیشن اسنپ، خدمات مختلفی را در زمینه های مختلف به مردم ایران ارائه کرده است. نوآوری و تحقیق و توسعه
مجموعه ایرانسل لبز به عنوان بازوی نوآوری و تحقیق و توسعه ایرانسل، در سال گذشته، با راه اندازی لابراتوار های تحقیقاتی هوش مصنوعی (AI Lab) و ابری (Cloud lab) در مرکز نوآوری ایرانسل، گامی مهم برای تحقق حرکت از اپراتور ارتباطی (Telco) به سمت یک شرکت فناوری (Techco) برداشته است. این دو لابراتوار با استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه های برتر کشور بمنظور توسعه خدمات نوین بر پایه هوش مصنوعی و زیرساخت ابری، به وجود آمده و درحال توسعه هستند. همین طور ایرانسل لبز، با استفاده از جوانان خلاق کشور در مرکز توسعه نرم افزار (LDC)، موفق به بازطراحی و توسعه برنامه های کاربردی مورد نیاز شده است. از دیگر راهکارهای نرم افزاری توسعه داده شده توسط مرکز توسعه نرم افزار، می توان به پیاده سازی پلت فرم های مورد نیاز در کسب وکار ایرانسل اشاره نمود. آکادمی ایرانسل نیز در سال گذشته، دوره های متنوعی را با موضوع های مبتنی بر تکنولوژی های جدید شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، علوم داده، بلاک چین، زبان های برنامه نویسی و… بمنظور توسعه دانش دیجیتال برگزار کرد. همین طور در مرکز تحقیق و توسعه سخت افزار، تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در شبکه های ارتباطی، درحال بومی سازی بوده و نمونه های اولیه آن، تست های آزمایشگاهی را با موفقیت سپری کرده است. پایداری و کسب وکار مسؤولانه
ایرانسل در زمینه پایداری و کسب وکار مسؤولانه نیز سال پرفروغی را پشت سر گذاشت. مسؤولیت اجتماعی شرکتی (CSR) در ایرانسل، ذیل چارچوب پایداری تعریف شده و ایرانسل تلاش دارد تا در کنار ارائه خدمات ارتباطی و محرومیت زدایی ارتباطی در سطح کشور به ویژه در مناطق محروم، با انجام کارهای گسترده ای همچون کاهش ردپای کربن، راه اندازی و بازسازی مدارس، اهدای بسته های اینترنت رایگان، توسعه اولین مرکز ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان، پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای نوپا و…، در زمینه سرمایه گذاری و مسؤولیت اجتماعی شرکتی (CSR-CSI)، به مشترکان خود و آحاد جامعه، خدمات رسانی کند. ایرانسل برای اولین بار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، نخستین «گزارش پایداری کسب وکار» خود، مربوط به سال ۱۳۹۹ را منتشر نمود. این گزارش بر بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی کسب وکار ایرانسل بر جامعه ایران متمرکز است و مروری کوتاه بر شاخص ها، تلاش ها، دستاوردها و چالش های ایرانسل در پایش و مدیریت تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطیِ کسب وکار خود و نیز، مبنایی برای طراحی، استخراج، ارزیابی و در نهایت، مقایسه سالانه فاکتورهای عملکردی سازمان در موضوع «پایداری» و «کسب وکار مسؤولانه» به حساب می آید. ایرانسل، امسال برای دومین سال متوالی، در دومین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسؤولیت اجتماعی»، موفق به دریافت «نشان عالی ۶ ستاره مسؤولیت اجتماعی» و «نشان سفیر و مروج مسؤولیت اجتماعی روابط عمومی» شد.
ایرانسل از ۱۴ دی ۱۴۰۰، با انعقاد قرارداد با فدراسیون هندبال، حامی ورزش هندبال کشور شد و این حمایت، آغازگر یک دوره درخشش در رده های مختلف این رشته ورزشی بود. ایرانسل همین طور در ادامه اقدامات خود در قالب مسؤولیت و سرمایه گذاری اجتماعی شرکتی، با هدف ایجاد شور و نشاط در جوانان به عنوان جامعه اصلی مشترکان این اپراتور و کمک به توسعه پایدار و ارتقای جایگاه اقتصادی و فرهنگی باشگاه پرسپولیس و استفاده حداکثری از ظرفیت های بالقوه موجود برای ارائه خدمات بیشتر به هواداران این باشگاه، در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ لیگ برتر فوتبال، از باشگاه پرسپولیس حمایت کرد. فروش و پشتیبانی از مشترکان
ایرانسل همین طور با هدف دسترسی سریع و راحت مشترکان خود به خدمات فروش و بعد از فروش، اقداماتی همچون توسعه مراکز خدمات در شهرهای بزرگ کشور و نقاط راهبردی، با راه اندازی ۶ مرکز جدید و افزایش تعداد کل مراکز خدمات در سراسر کشور به ۵۴ مرکز، توسعه فروش انواع سیمکارت های ایرانسل بر روی پلت فرم های پرمخاطب، دستیابی به سهم بیش از ۹۸ درصدی فروش الکترونیکی شارژ، راه اندازی و ایجاد امکان فروش اقساطی گوشی تلفن همراه با سود حداقلی و همراه با طرح های ویژه ایرانسلی، راه اندازی و توسعه سامانه مدیریت موجودی محصولات برای تمامی نمایندگان فروش و توزیع کنندگان، راه اندازی سامانه محاسبه و پرداخت آنی کمیسیون خدمات به نقاط فروش، راه اندازی و توسعه سامانه تحویل سریع محصول به مشترکان در بازه زمانی کمتر از دو ساعت در ۱۴ شهر کشور، توسعه فرایندهای تولید و تامین مدلهای مختلف مودم توسط تولیدکنندگان داخلی و بومی، اجرای برنامه تامین سیمکارت بوسیله تولیدکنندگان داخلی و بومی و تامین ۱۰۰ درصدی سفارش های بلندمدت از این تامین کنندگان و نیز توسعه دفاتر فروش منطقه ای و انبار فعال به ۱۷ مرکز استان در کل کشور را اجرا کرده است.
همچنین مراکز ارتباط با مشتریان ایرانسل با بیش از ۹۵۰ کارشناس، در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، شیراز و بابل، بصورت شبانه روزی آماده پاسخ گویی به مشکلات مشترکان ایرانسل هستند. ثبت میانگین ۳۰هزار پاسخگویی روزانه به تماسهای مشترکان و میانگین ۲۰هزار گفت وگوی آنلاین روزانه، پیاده سازی نسل دوم دستیار هوشمند مرکز تماس با استفاده از هوش مصنوعی، توسعه امکان پاسخگویی به زبان اشاره با هدف افزایش رضایت مشترکان ناشنوا، امکان ارتباط با مرکز ارتباط با مشتریان بوسیله کانال های دیجیتال علاوه بر تماس تلفنی و نیز توسعه فرایندهای تخصصی تضمین کیفیت و پایش میزان رضایتمندی مشترکان جهت بررسی استانداردهای خدمات رسانی، همچون با اهمیت ترین دستاوردهای ایرانسل در زمینه پشتیبانی از مشترکان، طی یک سال قبل است.
ایرانسل همین طور در زمینه فرایندهای داخلی خود نیز، بعد از آن که از نخستین روزهای شروع همه گیری کرونا در اسفند ۱۳۹۸، شرایط و زیرساخت های دیجیتال برای اجرای حداکثری دورکاری را فراهم نمود، در سال ۱۴۰۰ نیز به عنوان یکی از نخستین سازمان ها در ایران، نسبت به تامین و اجرای دو نوبت واکسیناسیون کووید-۱۹ برای کارکنان و پیمانکاران خود در تمامی دفاتر اقدام نمود. مجموعه اقدامات مؤثر انجام شده در تمامی ابعاد، برای مدیریت، پایداری و رشد کسب وکار در دوران کرونا، منجر به کسب تقدیرنامه «مدیریت کار در دوران کرونا» توسط شرکت ایرانسل از پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۰ شد. علاوه بر این، ایرانسل هر ساله در قالب سه برنامه مدون پشتیبانی از پایان نامه های دانشجویی، جذب نخبگان برتر بوسیله «مرکز اشتغال ایرانسل» و حضور منظم و گسترده در نمایشگاه های کار دانشگاه های معتبر، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و جذب نخبگان در زمینه های در رابطه با کسب وکار شرکت را در دستور کار خود قرار داده است. علاقه مندان می توانند بوسیله وب سایت ایرانسل به آدرس careers.irancell.ir و صفحه رسمی ایرانسل در پلت فرم های کاریابی، از آخرین فرصت های شغلی موجود ایرانسل در تهران و شهرستان ها آگاه شوند.


منبع:

1401/08/22
23:32:56
0.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپراتور , اپل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان