کسب وکارهای مجازی باید از چه حمایت هایی برخوردار شوند؟

کسب وکارهای مجازی باید از چه حمایت هایی برخوردار شوند؟ به گزارش می هاست، یک کارشناس بازار کار بر ضرورت پیش بینی بسته های حمایتی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای فعالیت صاحبان کسب و کارهای مجازی اصرار کرد و اظهار داشت: مردم اگر احساس کنند که شرایط و قالب های لازم در پلتفرم های خودمان وجود دارد و می توانند کسب وکار خودرا به آسانی و با هزینه ارزان توسعه بدهند و با اطمینان خاطر بیشتری از گزینه های داخلی استقبال می کنند.



حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خسارت هایی که اغتشاشات اخیر به کسب وکارهای مجازی وارد کرد، اظهار داشت: ما در طول سالهای قبل باید زیرساخت ها را برای کارهای مجازی فراهم می کردیم ولی غفلت کردیم. البته پیش از دولت نهم چنین شرایطی در کشور دنبال شده بود و دولت نهم بحث استقرار دولت الکترونیکی را دنبال کرد و مسئول اجرای آن شد تا همه امکانات، اعتبارات و سرمایه ها برای ایجاد زیرساخت های فنی فراهم گردد.

وی اضافه کرد: با این وجود به سبب آنکه بستر فعالیت مشاغل اینترنتی در کشور آنطور که باید فراهم نشده و زیرساخت ها مورد اهتمام جدی قرار نگرفته بود و از یک سو با ضعف تکنولوژیک برای بهینه کردن چنین شرایطی در کشور به لحاظ فناوری مواجه بودیم که باید طی این مدت برطرف می کردیم ولی باید این را هم بپذیریم که از فرصت فضای مجازی به نحو مطلوب استفاده نشده است.

این کارشناس بازار کار اشاره کرد: در بحث اینترنت ملی هم که سال های سال مطرح است و به لحاظ حفظ اطلاعات کشور و عدم وابستگی به خارج می توانست امنیت کسب وکارها را تامین کند، مشکلاتی وجود دارد و آن مقدار که باید عمل نشده است؛ بدین سبب شرایط به لحاظ زیرساختی مهیا نبوده و باید سرمایه گذاری لازم و امکانات فنی این کار فراهم گردد تا مردم از آن به عنوان یک فرصت بهره گیرند.

حاج اسماعیلی در عین حال درباره ی استفاده افراد از برنامه های ایرانی موجود برای توسعه کسب وکار مجازی خود باتوجه به مسدود بودن پلتفرم های خارجی اظهار داشت: این نظر را که مردم به سبب این که سال ها در پلت فرمی مانند اینستاگرام بوده اند و الان به سبب شرایط پیش آمده به پیامرسان های داخلی کوچ نمی کنند را قبول ندارم؛ این حرفها فنی نیست و مسدود شدن اینستاگرام یا دیگر پلت فرم های خارجی موجب عدم استقبال از پلت فرم های داخلی نمی گردد. مردم اگر احساس کنند که شرایط و قالب های لازم در پلتفرم های خودمان وجود دارد و می توانند کسب و کارهای خودرا به آسانی و با هزینه ارزان توسعه بدهند، مطمئن باشید که گزینه داخلی برایشان ارجحیت دارد.

وی افزود: ممکنست در ابتدا مقاومت هایی صورت بگیرد ولی اگر نگاه و نیت توسعه کسب وکار باشد، بوسیله پلتفرم های داخلی هم می توان فعالیت را ادامه داد، به شرط آنکه بستر و زیرساخت های لازم را برای صاحبان کسب وکارهای مجازی فراهم و دسترسی به آنرا تسهیل نماییم. در عین حال این پلتفرم ها باید با خارجی ها رقابت کند و به لحاظ پشتیبانی و تبلیغ هم دورنمای خوبی داشته باشد تا افراد با اطمینان بیش از آنها بهره گیرند.

این کارشناس بازار کار معتقد است: در فضای رقابتی، انتخاب از جانب مردم حتما با مساله هزینه-فایده صورت می گیرد و اساسا مردم در بحث کسب وکار کمتر سراغ رویکرد های سیاسی و خارج از شرایط تعامل بین دولت و مردم می روند و بیشتر دنبال این هستند که کسب و کارشان بگذرد پس این که تصور نماییم تبلیغات منفی موجب می شود مردم رویکرد مثبتی نداشته باشند را قبول ندارم.

حاج اسماعیلی اشاره کرد: هم اکنون سایت های معروفی در کشور وجود دارند که نیاز به بردن نام آنها نیست. این پلتفرم های موفق سالهاست که کار کرده و زحمت کشیده اند و در دوران کرونا نشان دادند که باید به آنها اعتماد نماییم. این اعتماد و حمایت باید دو طرفه باشد و دولت از پلتفرم های داخلی حمایت کند.

این فعال حوزه کار درباره ی آمار کسب و کارهای فعال در فضای مجازی نیز اظهار داشت: در جریان اغتشاشات و اعتراضات، کسب و کارهای زیادی در فضای مجازی لطمه دیدند. البته برآوردها متعددد است ولی چون به شکل ثبت شده در اختیار نداریم که چه میزان لطمه دیده اند، نمی توان به آن استناد کرد ولی برآورد می شود که بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار شغل از بین رفته باشد ولی پیش از این که فضاهای فعلی در کشور به سبب اعتراضات شکل بگیرد، همیشه خواسته ایم که دولت این کسب وکارها را ساماندهی کند.

به گفته وی، ساماندهی کسب وکارها مزایای بسیاری بدنبال دارد و سبب شناسایی و رسمیت یافتن کسب و کارهای اینترنتی و ثبت سریع این کسب وکارها می شود و به لحاظ بیمه تامین اجتماعی و مالیات هم می تواند هم برای صاحبان این کسب وکارها و هم دولت منافعی به همراه داشته باشد و به کاهش نرخ بیکاری کمک نماید، اما با اهمیت تر از آن این است که دولت یک مجموعه فنی را برای تعاریف مشاغل در این عرصه ها بوجود آورد.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان و تناسب بسیاری که بین فارغ التحصیلان جویای کار با فضاها و پلتفرم های اینترنتی وجود دارد، می توانیم از ظرفیت آنها در این بخش در کارهای مهم استفاده نمائیم. هم اکنون کسب وکار بخش قابل توجهی که نان آور خانواده بودند، به سبب از دست دادن مشتری گرفتار مشکل شده است و لازم است هرچه سریع تر بستر فعالیت این کسب وکارها در پلتفرم های داخلی آماده و اعلام گردد که از چه حمایت ها و برنامه هایی برخوردار خواهند شد. همین طور ساز و کار و زمان کوچ آنها به پلت فرم های داخلی تعیین و بسته های حمایتی در اختیار متقاضیان به استفاده از پلتفرم های داخلی گذاشته شود تا کسب و کارهای مجازی بیش از این بلاتکلیف نمانند.





منبع:

1401/08/04
10:17:02
0.0 / 5
336
تگهای خبر: الكترونیك , امنیت , اینترنت , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان