بدافزارها رکورد زدند

بدافزارها رکورد زدند به گزارش می هاست گزارش خدمات عرضه شده توسط مرکز ماهر در بهمن ماه نشان می دهد بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری با نزدیک به ۱۵۰ مورد آلودگی، در ارتباط با بدافزار و بات بوده که حاکی از افزایش قابل توجهی درمقایسه با ماه قبل بوده است.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، گزارشی از ۳۶۴ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادهاست.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی صدمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره، گزارش های خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی و باج افزار بوده است. بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری با نزدیک به ۱۵۰ مورد آلودگی، درحالی در ارتباط با بدافزار و بات است که ماه گذشته، آمار بدافزارها به ۱۲۰ مورد رسیده بود.


معنای فیشینگ (معنی phishing ) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است. این ایمیل ها و صفحات، برای جمع آوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانت های ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد می شوند.
نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، گزارش مردمی، سامانه تله بدافزار، سامانه بینا، گزارش بخش خصوصی و گزارش نهادهای حاکمیتی رسیده است.


همینطور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی، بانکها و موسسات مالی و مراجع بین المللی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است. این در شرایطی است که ماه گذشته، بیشترین هشدارهای مرکز ماهی به دستگاههای حاکمیتی عرضه شده بود.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوه قضاییه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و امور دارایی، ریاست جمهوری و به دنبال آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه و قوه مقننه قرار دارد.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.




منبع:

572
0.0 از 5
1400/12/03
12:51:09
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , ارتباطات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب می هاست برایمان مهمه
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان

می هاست: دروازه ورود شما به دنیای وب، از هاست و دامین مطمئن تا سرورهای قدرتمند و اخبار روز دنیای IT