گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر گردید

گزارش سال ۹۹ دیوار منتشر گردید به گزارش می هاست کمتر خانواده ایرانی است که «دیوار» را نشناسد؛ امکان دارد شما شخصا آگهی ای در دیوار ثبت نکرده باشید اما آمار و ارقام نشان داده است حدودا غیر ممکن است نام این اپلیکیشن را نشنیده باشید و یا یکی از نزدیکانتان به واسطه آن معامله ای انجام نداده باشد.






بنا به گزارش سالیانه اپلیکیشن دیوار در سال ۹۹ که اخیرا انتشار یافته، در سالی که گذشت ۴۴ میلیون گوشی یکتا، معادل بیشتر از نصف جمعیت کشور، اپلیکیشن دیوار را باز کرده اند و هر خانوار ایرانی به صورت متوسط ۵ آگهی روی سایت دیوار منتشر نموده است.
این گزارش نشان داده است در سال ۱۳۹۹، ۱۲۹میلیون و ۵۰۰هزار آگهی در دومین اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی انتشار یافته است. دیوار در سال ۹۹، ۱۸میلیون و نیم کاربر آگهی گذار داشته است.

پندمی کرونا سبب رکود کسب و کارهای سنتی و رونق پلتفرم های آنلاین شد. دیوار همپای سایر بسترهای خدمات دهنده اینترنت در ایران از این فضا بهره جست و خدمات خویش را گسترش داد.
گزارش سال نشان داده است بیشترین تعداد مکالمه روی یک آگهی با ۱۰هزار و ۹۲ مکالمه در ارتباط با یک آگهی استخدام در شهر مشهد برای بسته بندی ماسک و پد الکلی در منزل افراد بوده است.
بیشترین بازدید از آگهی
آگهی فروش یک پورشه کاین ۸ سیلندر پارسال با ۳۸۷هزار و ۹۷۸ بازدید طی ۷۲ روز رکورد بازدید از یک آگهی را زد. اگر تجسم کردن این عدد کمی دشوار می باشد راهنمایی کنیم؛ معادل گنجایش ۵ استادیوم آزادی!

مهندس کامپیوتری که این پورشه کاین را آگهی کرده بود می گوید: «کاربران معمولاً در چت از من می پرسیدند چطور ثروتمند شده ای؟ من هم در جواب چند کتاب بهشان معرفی می کردم.»

آگهی های املاک؛ کوچ مردم پایتخت به مناطق جنوبی
سال گذشته بیشتر از ۷ میلیون آگهی فروش و ۶.۳ میلیون آگهی اجاره آپارتمان در دیوار ثبت شده است.
مناطق ۱، ۲ و ۵ در مجموع نیمی از آگهی های فروش آپارتمان در تهران را به خود اختصاص داده اند. بیشتر آگهی های اجاره آپارتمان هم کمابیش در همین ۳ منطقه متمرکز شده اند.

۵۰۵ هزار آگهی فروش آپارتمان در منطقه ۵ ثبت شده است؛ در میان شهرهای کشور فقط دو شهر مشهد و کرج تعداد آگهی های فروش بیشتری نسبت به منطقه ۵ داشته اند.
بنا بر گزارش سالیانه دیوار، منطقه ۲۲ تهران بیشترین رشد تعداد آگهی فروش آپارتمان مسکونی را داشته است به صورتی که تعداد آگهی های فروش نسبت به سال ۹۸ کمی بیشتر از دو برابر شده است.
کرونا سبب بیکاری گسترده و رکود مالی بیسابقه ای شد؛ خیلی از اقشار طبقه متوسط شغل و درآمد خویش را از دست دادند و با رشد انفجاری اجاره خانه و قیمت ملک ناچار به کوچ به مناطق جنوبی تر تهران شدند. آمارهای سالیانه دیوار هم موید همین ماجراست؛ مناطق ۱۲ و ۱۴ در جنوب شرقی تهران با ۴۶ درصد افزایش، بیشترین رشد تعداد آگهی اجاره مسکونی را داشته اند.
در بین ۶۰ محله ای که بیشترین بازدید برای هر آگهی فروش آپارتمان را داشته اند، ۵۸ محله در نیمه جنوبی شهر تهران بوده است.
آمار دیگری نشان داده است محله گمرک تهران با رشد ۳.۲ برابری بیشترین رشد آگهی فروش مسکونی را از آن خود کرده است.
همچنین به استناد آگهی های ثبت شده در دیوار، آپارتمانهای کوچک هنوز محبوب اهالی پایتخت است چنانکه بیشتر از نیمی از آگهی‎های اجاره در ارتباط با خانه های ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع بوده و آپارتمانهایی با متراژ کمتر از ۷۵ متر مربع سهم ۳۴ درصدی از کل آگهی های اجاره را به خود مختص کرده است.
بازار پرهیجان خودرو
در سال قبل بیشتر از ۸.۶ میلیون آگهی در حوزه خرید و فروش خودرو سواری در دیوار انتشار یافته است. ارزش این معاملات ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
۵۲ درصد از این آگهی ها متعلق به تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج بوده است. از کل آگهی ها سهم شهر تهران به تنهایی ۲۶ درصد و سهم چهار شهر دیگر هم در مجموع ۲۶ درصد بوده است.
پرآگهی ترین خودرو ها در سال ۹۹ به ترتیب پراید صندوق دار، پژو۲۰۶، پژو۴۰۵، پژو پارس و سمند بوده اند. جالب است بدانید تعداد آگهی های پراید صندوق دار دوبرابر دومین خودروی پرآگهی یعنی پژو۲۰۶ بوده است.

همچنین خودرو های زیر ۷۵ میلیون تومان پربازدیدترین آگهی های خودرو در دیوار بوده اند. ۳۹ درصد کل بازدید آگهی ها در ارتباط با این بازه قیمتی است.
یک نکته حائز اهمیت دیگر این که دو شهر ماکو و سلماس با رشد ۳ و نیم برابری نسبت به سال قبل رکورددار بالاترین نرخ رشد آگهی سواری بوده اند. ماکو منطقه آزاد و سلماس منطقه ویژه اقتصادی می باشد و به نظر می آید دلیل رشد بالای ثبت آگهی در این دو شهر همین مبحث باشد.
جنوبی ها؛ ماشین بازترین
شهرهای جنوبی کشور با اختلاف بالاترین بازدید آگهی را داشته اند. در میان ۲۰ شهر اول، ۱۲ شهر در جنوب ایران قرار دارند. قشم، اهواز و آبادان سه شهر جنوبی پربازدید بوده اند.
یکی از پرتکرارترین کلمات در بین آگهی های وسایل نقلیه و خودرو «لاستیک» با رشد ۸۷ درصدی بوده است. عرضه کم لاستیک پارسال و افزایش قیمت آن منجر به افزایش تقاضا در بازار و نوسان قیمت آن شد.

۵.۵ هزار میلیارد تومان ارزش تخمینی معاملات لوازم الکترونیکی
گزارش سالیانه دیوار نشان داده است ۳.۶ میلیون آگهی خرید و فروش گوشی موبایل ثبت شده است.
در این میان سامسونگ با سهم ۴۵ درصدی از آگهی ها محبوبترین گوشی کاربران بوده است. گوشیهای اپل و هواوی به ترتیب با سهم های ۱۸ و ۱۲ درصدی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
هندزفری، شارژر و قاب هم به ترتیب پرتکرارترین کلیدواژه های جستجو شده از جانب کاربران بوده اند.

جستجوی «مبل» در دیوار؛ بالاتر از گوگل
آگهی های در ارتباط با خانه بیشترین سهم را میان آگهی های انتشار یافته در دیوار به خود اختصاص داده اند؛ ۲۳ درصد آگهی ها در زیرشاخه وسایل و متعلقات خانه قرار می گرفته اند.

شاید جالب باشد بدانید کلیدواژه «مبل» سالیانه بیشتر از ۶۸۴ هزار بار در گوگل جستجو می شود، اما همین کلمه در دیوار بیشتر از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بار توسط کاربران جستجو شده است یعنی بیشتر از ۴ برابر جستجو در گوگل!
پس از مبل، پراید، گوشی، طلا، موتور، دوچرخه، فرش و تراکتور پرتکرارترین کلمات بوده اند.
پس از خانه، طبق انتظار املاک و وسایل نقلیه بالاترین سهم آگهی را داشته اند.
دو مبحث استخدام و کاریابی و اجتماعی هم به ترتیب پایین ترین میزان ثبت آگهی را داشته اند؛ موضوعی که به وضوح شرایط اجتماعی جامعه را به سیاستگذاران نشان داده است.
در این میان شهر «خوی» بیشترین نرخ رشد آگهی زیردسته وسایل آشپزخانه را داشته است. همینطور شهر «گناوه» بیشترین میانگین بازدید یکتای هر آگهی در زیردسته وسایل آشپزخانه را به خود مختص کرده است.
شهر کوهدشت هم دارای پربازدیدترین آگهی های در ارتباط با زیردسته وسایل آشپزخانه بوده است.
همچنین شهرک «ولیعصر» بورس وسایل و تزیینات خانه در منطقه ۱۸ شهر تهران عنوان پرآگهی ترین محله تهران را به خود مختص کرده است.


آگهی های فروشگاهی
بیش از ۱۹ هزار فروشگاه در سال ۹۹ در دیوار آگهی منتشر نموده اند. این فروشگاه ها در حوزه‎ های مختلفی مثل وسایل خانه، لوازم شخصی، کسب و کار، لوازم الکترونیکی، سرگرمی و فراغت فعال می باشند.
فروشگاهی متعلق به علیرضا اقدسی با ثبت ۳۳۹۴ آگهی فعالترین فروشگاه بوده است. آقای اقدسی در اینباره می گوید: «ما وب سایت هم داریم اما ترجیح دادیم علاوه بر وب سایت خودمان آگهی ها را در دیوار هم منتشر نماییم چون دیوار این روزها خیلی بین مردم جا افتاده و اغلب کسانی که می خواهند کالای نو یا دست دوم بخرند اول سراغ دیوار می روند. اغلب مشتری های ما از دیوار هستند و روزانه تماسهای زیادی از دیوار داریم.»

استخدام و کاریابی؛ کارگران هنوز دنبال کارند
در سال ۹۹ بیشتر از ۶.۱ میلیون آگهی استخدام و کاریابی در دیوار انتشار یافته است. ۳۴ درصد آگهی ها متعلق به شهر تهران است که بیشتر از ۴ برابرتعداد آگهی های دومین شهر پر آگهی یعنی مشهد است.
نکته حائز اهمیت هم این که سیرجان بیشترین رشد آگهی استخدام را داشته و تعداد آگهی های استخدام این شهر نسبت به سال ۸۹ یازده برابر شده است.
همچنین تخمین زده می شود حدود ۶۰۵ هزار استخدام از راه دیوار صورت گرفته که ۴۸ درصد این افراد در تهران ساکن بوده اند.
پرتکرارترین شغل ها در عناوین آگهی ها؛ به ترتیب کارگر، منشی، فروشنده، بازاریاب، مشاور، حسابدار، پیک، پرستار و کارمند بوده اند.


سرگرمی و فراغت؛ کیش رکورد زد
آگهی های در ارتباط با سفر و تور جزو پرتکرارترین آگهی ها در حوزه سرگرمی هستند. گزارش سالیانه نشان داده است کیش، مشهد و استانبول پرتکرار ترین مقاصد سفر بوده اند.
در سال ۹۹ کیش به پرتکرارترین مقصد سفر تبدیل گشته در حالیکه سال ۹۸ مشهد پرتکرارترین مقصد سفر بوده است.


دیوار؛ محل اتکای کسب و کارهای کوچک
دیوار بعنوان یک پلت فرم تعاملی فرصت عرضه خدمات برای کسب و کارهای کوچک را فراهم نموده و خانه آنها بوده است.
بنا به گزارش سالیانه دیوار، کاربری به نام سیدمهدی موسوی با ۷۳۴ آگهی در دسته مبلمان و صندلی راحتی بیشترین تعداد آگهی را در این دسته منتشر نموده است. او می گوید: «قبل از دیوار بیشتر تبلیغاتم از راه روزنامه بود اما هم اکنون بیشتر مشتری هایم از راه دیوار با محصولاتم آشنا می شوند.»
کاربری به نام مهدی کاظمی با ۳۹۵ آگهی در دسته گوشی موبایل بیشترین تعداد آگهی را در این دسته منتشر نموده است: « در سال جدید مشکلات اقتصادی کار ما را خیلی سخت تر کرده اما هنوز هم دیوار نقش پررنگی در جذب افرادی که با محصولات ما سر و کار دارند ایفا می کند.»
همچنین دیوار برای زهرا نصراللهی و همسرش که شیره انگور تولید می کنند یا کشاورزانی که در مازندران و گیلان برنج و روغن زیتون به عمل می آورند فروشگاهی همواره دایر بوده که بتوانند بدون واسطه مشتری های خویش را بیابند و کسب و کار کوچک خویش را توسعه دهند.

پشتیبانی
پارسال بیشتر از ۲ میلیون تماس با پشتیبانی دیوار گرفته شده است. ۱۴۲ کارشناس به صورت متوسط روزانه ۶۴ تماس تلفنی رو پاسخ می دهند و ۹۱ درصد تماس گیرندگان از گفتگو رضایت داشته اند.
گزارش سال نشان داده است بیشترین آگهی در بهمن ماه ثبت شده است. آگهی دهندگان بیشتر آگهی ها را ظهرها ساعت ۱۲ تا ۱۳ ثبت کرده اند اما بازدیدکنندگان اغلب شب ها بیدارند و بیشترین بازدیدها قبل از نیمه شب انجام شده است.

اتفاقات مهم دیوار در سال ۹۹
سوای اتفاقاتی مثل جذب ۵۰ هزار مشاور املاک جدید در بخش پنل آژانس تهران، یا آغاز دورکاری کارشناسان دیوار آنچه سال ۹۹ را متمایز می کند ایفای مسئولیت اجتماعی و نظارت و بررسی سختگیرانه تر آگهی ها برای ممانعت از آزارگری و کلاهبرداری است.
جلوگیری از انتشار آگهی فروش حیوانات ممنوعه، اجرای پویش رکاب سفید در کنار سایر کسب و کارها برای خرید دوچرخه و اهدای آن به کودکان محروم، ارتباط با فعالان حوزه زنان برای مقابله با آگهی های آزارگری آنلاین جزو مهم ترین کارهای اپلیکیشن دیوار بود.

تجربه دیوار برای مقابله با آزار جنسی
متاسفانه در همه محیط­ های کاری و عمومی اشکالی از آزار زنان دیده می ­شود. آزارهای آنلاین هم به موازی رشد اینترنت افزایش پیدا کرده ­اند. نوشین کشاورزنیا فعال حوزه زنان در اینباره نوشته است: «این استارتاپ نشان داد خواستار فعالیت و آگاهی دهی عمومی در این حوزه می باشد. بمحض اطلاع از این که گروهی از مخاطبان زن پس از درج آگهی در دیوار مورد آزارگری آنلاین قرار گرفته­اند از تعدادی از فعالان زن کمک خواست. دیوار در دوبخش اقدامات عملی را در دستور کار قرار داد؛ ارتقای سیستم های حفظ اطلاعات خصوصی آگهی دهندگان و مهم تر از آن انجام کارهای ترویجی برای آگاهی دهی در سطح عمومی.»

فهرست سیاه گونه های ممنوعه
خرید و فروش گونه ­های ممنوعه حیوانات در دیوار مجاز نیست. این اپلیکیشن با دعوت از حامیان حوزه حیات وحش و مسؤلان یگان حفاظت سازمان محیط زیست از آنها خواست با تکمیل لیست سیاه گونه ­های ممنوعه یاریگر دیوار باشند.
در این فرآیند که ۳ ماه طول کشید بیشتر از ۹ هزار کلیدواژه ممنوعه به لیست ربات های نظارتی دیوار اضافه گردید و برخی از افراد تیم نظارتی دیوار به صورت ویژه در زمینه حیوانات آموزش دیدند. نتیجه این روند قطع امید قاچاقچیان از دیوار و کاهش حضور آنها در این پلت فرم بود.
احمد بحری، محیط بان در اینباره گفته است: «دیوار پس از انتشار آگهی خرید و فروش حیوان ممنوعه، به کاربر پیامک می دهد و او را از ممنوعیت این کار آگاه می کند. این یک گام مثبت در جهت فرهنگ سازی است.» البته به قول بحری، برخی قاچاقچیان حیات وحش حیوانات ممنوعه را با اسامی محلی یا به شکلی رمزگونه در دیوار آگهی می کنند و یکی از موضوعات جلسات هفتگی کارشناسان حیات وحش با مسؤلان دیوار، بررسی همین موارد است.

سایر اقدامات
علاوه بر این، اهدای گوشی و تبلت به کودکان مناطق محروم استان های کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی بخشی از ایفای مسئولیت اجتماعی دیوار پارسال بوده است.
اهدای ۴ ونتیلاتور به بیمارستانهای امام حسین (ع)، بهارلو تهران، بعثت و توحید سنندج، و ۱ دستگاه برونکوسکوپ به بیمارستان امیراعلم تهران جزو سایر اقدامات دیوار بوده است.

آگهی ‎های دیوار همیشه مجانی می ماند
اگر شما هم تاکنون از سایت دیوار برای خرید و فروش بهره برده باشید می دانید که ثبت آگهی در این سایت برای کاربران عادی مجانی است. البته با استفاده از دو روش فوری و نردبان و پرداخت پول می توانید آگهی خویش را بالاتر از دیگران در معرض دید قرار دهید.
۸۸ درصد از کل ۱۸ میلیون و نیم کاربری که سال قبل آگهی منتشر نموده اند هیچ هزینه ای بابت آگهی نپرداخته اند.
«اشکان آرمندهی» مدیرعامل سایت دیوار در این حوزه می گوید: «دیوار هیچگاه قرار نیست از کاربران عادی کسب درآمد کند. ما برای کاربران عادی مجانی هستیم و هرگز، هیچگاه و تحت هیچ شرایطی از کاربران آگهی هزینه ای برای انتشار آگهی نخواهیم گرفت.»
گزارش سال دیوار، حاوی اطلاعات کاملی از بازار ایران در سال ۱۳۹۹ استش. شما می توانید گزارش کامل بازار املاک در سال ۱۳۹۹ و همینطور گزارش های دیگری از بازار محصولات دیگری که در دیوار آگهی شده اند را اینجا بخوانید.

۲۱۲۱

1400/06/06
22:48:48
0.0 / 5
748
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان