آشنایی با مفهوم Carbon neutral و تعهد ال جی برای دستیابی به آن تا سال 2030

آشنایی با مفهوم Carbon neutral و تعهد ال جی برای دستیابی به آن تا سال 2030 این روزها شرکتهای کوچک و بزرگ فراوانی در توصیف خود از عباراتی همچون carbon neutral (کربن خنثی)، Zero Carbon (کربن صفر) و مانند آن استفاده می نمایند و اهداف و برنامه های خویش را برای رسیدن به آن اعلام می کنند. باآنکه این عبارات و عناوین سال ها است که برای دانشمندان، طرفداران محیط زیست و محافل علمی آشنا و شناخته شده هستند، اما مصرف کنندگان و مشتریان شرکت ها فقط مدتی است که این عبارات را می شنوند.



آمازون متعهد شده تا ۲۰۴۰ کربن خنثی را در شرکتش اجرایی کند. مایکروسافت مقرر است تا ۲۰۳۰ به کربن منفی برسد. استارباکس می خواهد طی یک دهه آینده میزان انتشار کربن و هدر رفت آب را ۵۰ درصد کم کند. ال جی الکترونیکس که یک شرکت بین المللی بسیار بزرگ با بازوهای اجرایی بسیار متنوع در صنایع متعدد است، می خواهد تا ۲۰۳۰ کربن خنثی و کربن صفر را در تمامی مجموعه های خود اجرایی کند.

اما مبحث اصلی این عبارات چیست و هرکدام چه مفهوم دارند؟
کربن خنثی: محصول یا شرکتی است که هراندازه دی اکسید کربن روانه اتمسفر کره زمین می نماید، به همان اندازه از میزان دی اکسید کربن انتشاریافته می کاهد و به حاصل جمع انتشار کربن صفر می رسد. این کار معمولاً از راه برنامه های جبران کربن یا تأمین اعتبار پروژه های پایدار و زیست محیطی انجام می شود تا به اندازه کربن منتشرشده، برنامه های جبرانی متعدد اجرا نماید.
کربن صفر: این عبارت معمولاً برای ساختمان ها و برنامه های حمل ونقلی استفاده می شود که carbon neutral هستند. ساختمانی که انرژی خویش را از منابع تجدید پذیر تأمین می کند و تلاش دارد انتشار کربن در تمامی مراحل ساخت و کاربری خویش را حذف نماید، می تواند این عنوان را کسب کند.
کربن منفی: در یک شرکت کربن منفی، میزان کربنی که حذف می شود بیشتر از مقداری است که به علت فعالیتهای شرکت وارد اتمسفر می گردد. این مرحله یک گام فراتر از کربن خنثی است.

هنگامی که شرکت ها از محصولاتشان صحبت می کنند، معمولاً از عبارات محصول سبز یا پایدار برای توصیف تولیدات سازگار با محیط زیست استفاده می نمایند. اما هنگام توصیف شرکت از عباراتی همچون کربن خنثی یا کربن صفر بهره می برند که به توجه و مسئولیت پذیری شرکت در تمامی زنجیره تولید، لجستیک، انبار، مصرف انرژی و مواد اولیه اشاره دارد. علاوه بر این باید به اهداف اجرایی همچون کوشش برای کاهش اثر کربن یک محصول یا شرکت به روشی قابل اندازه گیری ازنظر علمی هم اشاره داشت.
البته حرکت به سمت این اهداف برای هر کسب وکاری متفاوت می باشد. این که شرکت یک واحد اداری در ساختمانی بزرگ اجاره کرده، امکان حرکت به این سمت و موقعیت های ممکن را بسیار محدود می کند. یا این که شرکتی کوچک با ۱۰ کارمند بسیار ساده تر از شرکتهای بزرگ با ده ها کارخانه در سرتاسر جهان می تواند به این اهداف برسد.

برنامه های ال جی برای آینده ای بهتر و سیاره ای سالم تر
شرکت ال جی الکترونیکس که همواره در صنایع متعدد ازجمله لوازم خانگی، سرگرمی های خانگی، پنل های خورشیدی، راهکارهای تجاری، تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع و... از پیشتازان بازار طی دهه های اخیر بوده، در زمینه دغدغه ها و برنامه های زیست محیطی هم همواره جزو شرکتهای پیشتاز و مؤثر در کاهش آلودگی و بهبود شرایط اقلیمی است.
ال جی مدت مدیدی است که به کاهش اثرات کربن در تمامی فعالیت های خود توجه نشان داده و به شکل هم زمان طرح Zero Carbon-Neutral را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است، تا نه تنها به کربن خنثی در تمامی محصولات و فرآیندهای خود برسد، بلکه به میانگین صفر در انتشار کربن برسد. در این راه همواره با طرح های نوآورانه به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در تمامی سطوح تولید و توسعه محصولاتی با مصرف بهینه انرژی بوده است.
ال جی می خواهد تا سال ۲۰۳۰ در تمامی فعالیتهای خود در سرتاسر جهان به کربن خنثی برسد. این شرکت برنامه سخت گیرانه و تهاجمی خود برای رسیدن به کربن خنثی را از سال ۲۰۱۹ آغاز نموده و امسال میلادی هم برنامه Zero Carbon ۲۰۳۰ را آغاز نموده است. ال جی تلاش می کند تا با استفاده از ساختمان ها و برنامه های اجرایی با مصرف انرژی کاملاً بهینه، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، استفاده از ناوگان حمل و نقل الکتریکی و پروژه های جبران کربن به کربن صفر برسد.
و البته تابحال موفق شده میزان انتشار کربن در فعالیتهای خود در ایالات متحده را ۵۰ درصد کم کند. ال جی در سال ۲۰۱۲ متعهد گردید که تا سال ۲۰۲۰ میزان انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از فعالیتهای خود در ایالات متحده را به میزان ۵۰ درصد کم کند و سرانجام سال ۲۰۱۹ (یک سال زودتر) به این هدف دست یافت.
اکنون هم با طرح های نوآورانه و تلاش متخصصان و مبتکران خود به دنبال آن است که تا سال ۲۰۳۰ با بهینه سازی مصرف انرژی و تولید محصولات پایدار و شیوه های تولید با کمترین آلودگی، یکی از شرکتهای carbon neutral باشد. همینطور در روز زمین پاک ۲۰۲۱ بعنوان یکی از ۱۰۰ شرکت بزرگ بین المللی به عضویت کمپین RE۱۰۰ درآمد که هدف آن جایگزینی انرژی تجدید پذیر در تمامی فعالیتهای تولیدی شرکت ها تا سال ۲۰۳۰ است. ال جی همینطور با برنامه ریزی برای گامی بسیار بزرگ تر، به عضویت کمپین EV۱۰۰ هم درآمده و متعهد گردیده تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از نیمی از ناوگان حمل و نقل خویش را به خودرو های الکتریکی مجهز نماید، تا میزان انتشار کربن در فرایند توزیع را هم به حداقل برساند.

۲۱۲۱


منبع:

1400/03/01
22:06:53
0.0 / 5
423
تگهای خبر: الكترونیك , تجاری , خودرو , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان