جنگ چند هزار میلیاردی بخاطر پول خرد

جنگ چند هزار میلیاردی بخاطر پول خرد «شما از کی حسابتو شارژ کردی؟ فکر کن یه عده زیادی مثل خودت حسابشونو شارژ می کنن و چند ماه هم طول می کشه تا استفاده ش کنن. حساب کن ببین چه پول کَلونی میشه و صاحب اپلیکیشن هم چه سودی می بره. حالا یکی پیدا شده که زورش زیادتره و می خواد رقیبشو از میدون بِدر کنه و میگه همه هم باید از اون چیزی که من میگم استفاده کنن. واسه خاطره همینه که اپلیکیشن قبلی داره از دور خارج میشه.»



این حرف ها را یکی از راننده های خطی میدان رسالت تهران به زبان می آورد که مدتی است مجبورشان کرده اند از اپلیکیشن دیگری برای دریافت کرایه استفاده کنند؛ در صورتیکه از اپلیکیشن قبلی راضی بوده اند و با آن مشکلی نداشته اند. راننده های دیگر هم هر کدام نظر خودشان را دارند؛ برای یکی فرق نمی کند با چه اپلیکیشنی کرایه اش را پرداخت کنند، فقط پولش را به موقع بگیرد راضی می شود.

اپلیکیشنی که قبلا با آن کار می کردند کرایه هایشان را فردا بامداد به حسابشان می ریخته و اپلیکیشنی که جدیدا جایگزین قبلی شده است و بانک شهر پشتیبان آنست، پس از ۴ ساعت کرایه هایشان را پرداخت می کند؛ گرچه هنوز هم به صورت کامل اپلیکیشن قبلی جمع نشده است و بسیاری از راننده ها همچنان از آن استفاده می نمایند.

یکی از راننده ها می گوید: «واسه من چند بار پیش اومده که مسافر الکی گفته کرایه شو داده اما نداده بود. منم زنگ زدم به پشتیبانی همون اپلیکیشن و از جیب خودشون کرایه مسافرو دادن. من که ازشون راضی بودم. ولی حالا میگن مسافرا باید با یه چیز دیگه کرایه شونو بدن. برای ما که فرق نمی کنه، همه جوره قبول می نماییم، یکی دوست داره نقد حساب کنه، یکی دیگه دوست داره پولشو اینترنتی بریزه».

سوار تاکسی می شوم. مسافری با نزدیک شدن به مقصد از راننده اجازه می گیرد که کرایه تاکسی خودرا با اپلیکیشنی که کد راننده روی آن نوشته شده، پرداخت کند اما راننده قبول نمی کند و جواب می دهد: «خانوم ۲۴ ساعت بعد پولو میریزن به حسابم، بی زحمت نقد حساب کن».

اما پرداخت پول نقد هم دردسرهای خودش را دارد. یکی پول خرد ندارد و بجای کرایه ۹۲۰۰ تومانی ۱۰۰۰۰ تومان می گیرد و یک راننده دیگر به همان ۹۰۰۰ تومان اکتفا می کند. الان هم که کروناست و مبادله اسکناس، خطرناک!

بعد از انتشار ویروس کرونا، گرایش به استفاده از اپلیکیشن هایی که پرداخت کرایه را آسان می کنند، بیشتر از قبل شده است اما نکته ای که صدای تعدادی از مسافران را درآورده این است که چرا هر چند وقت یک دفعه اپلیکیشن هایی که مسافر تازه به آن عادت کرده، تغییر می کند؟ در مقابل، تعدادی از راننده های تاکسی به ایسنا می گویند: «ما که تصمیم نمی گیریم. تاکسیرانی به ما میگه چیکار نماییم و چیکار نکنیم. تا چند روز پیش یه اپلیکیشنیو معرفی کرده بودن که همونم کرایه ای که امروز مسافر می دادو فردا به حسابمون می ریخت! حالا هم گفتن این کاغذا رو بچسبونیم تو ماشین که بانک شهر پشتیبانشه».

برخی راننده ها هم از امر و نهی کردن ها خسته شده اند و اجازه می دهند مسافر همچنان کرایه خودرا با همان اپلیکیشن قدیمی واریز کند: «بنده خدا مسافر چه گناهی داره که اسیر این مسخره بازیا شه؟ تا جایی که بشه ما از همین استفاده می نماییم.»

اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که مسافر با نصب هر کدام از آنها و شارژ موجودی حساب خود می تواند کرایه تاکسی را پرداخت کند اما مشکلی که وجود دارد این است که همه تاکسی ها از یک اپلیکیشن واحد استفاده نمی کنند و همین موضوع دردسرهای خودش را دارد و مسافر باید همه اپلیکیشن ها را نصب کند، همه حساب هایش را هم شارژ کند تا باتوجه به سلیقه راننده و اپلیکیشنی که در تاکسی اش معرفی کرده، بتواند کرایه اش را پرداخت کند. از همه بدتر استفاده از اپلیکیشن های مختلف موقتی است که پس از مدتی جمع می شوند.

یکی از مسافرها که حدودا تجربه استفاده از همه اپلیکیشن های پرداخت را دارد به ایسنا می گوید: «استفاده از اپلیکیشن های پرداخت سخت نیستن اما خب نحوه استفاده از بعضیاشون راحت تره. بارکد بعضیا نیاز به اسکن داشت که کارو یکم سخت کرده بود، چون موقع اسکن، نور داخل تاکسی کم بود یا دست اندازهای خیابون موجب می شد دست آدم بلرزه اما گزینه نوشتن کد راننده هم بهش افزوده شد که این کارو آسان تر کرد. همه اپلیکیشن ها هم پس از نصب باید شارژ می شدن اما جدیدا داره از تعداد این اپلیکیشن ها کم میشه چون انگار راننده ها راضی نیستن و یکیشون می گفت پولشونو دیر پرداخت می کنن یا اصلا پرداخت نمی کنن تا با پشتیبانی شون تماس بگیرن و بگن پولشونو می خوان. یکی از اشکالات استفاده از اپلیکیشن ها این بود که تعدادشون زیاد بود و تاکسی کمی پیدا می شد که همه رو با هم داشته باشه، خب برای مسافر هم سخته چند تا برنامه روی گوشیش نصب کنه و همه شونم شارژ کنه تا بتونه کرایه تاکسی بده! اگه همه تاکسی ها با یه اپلیکیشن کار می کردن خیلی بهتر بود. خیلی وقتا پیش اومده که راننده ازم خواسته کرایه شو کارت به کارت کنم. تعداد کمی از راننده های تاکسی هم دستگاه پوز دارن که خیلی راحت تره و همه می تونن کارت بکشن. به نظرم این کار از همه راه ها بهتره و حتی افراد مسن هم که استفاده از وسایل الکترونیکی و نصب اپلیکیشن براشون کار سختیه، می تونن راحت کرایه شونو پرداخت کنن.»

همان زمان که اپلیکیشن های بسیاری به بازار معرفی می شدند، علیرضا قنادان مدیرعامل سابق تاکسیرانی استان تهران یکی از چالش های این اتفاق را رقابت شرکت های مختلف در حوزه پرداخت کرایه تاکسی عنوان کرد: «اگر این شرکتها در بازار رقابت روی جذب پذیرنده (راننده) بیفتند و در یک تاکسی ۱۰ جور بارکد روی ماشین داشته باشیم، اولاً هر روز در خطوط سر جنگ و جدال گروه های نصب بارکد یک مکافات داریم. ثانیاً اعتماد راننده به این سیستم که به هزار مکافات به دست آمده از دست می رود. سوم نمای ظاهری تاکسی بسیار زشت و غیرقابل تحمل خواهد شد. بدین سبب بهتر است یک پلتفرم باز برای راننده وجود داشته باشد که هر مسافری با هر کیف پولی سوار ماشین او شد، بتواند کد QR را بخواند و پولی که واریز می کند از یک منبع به حساب او منتقل شود و اگر این کار انجام نشود، همانطور که سیستم بیمار کارمزدی به این سمت رفت که بانک بجای اینکه برای تراکنش ها کارمزد بگیرد، به پذیرندگان کارمزد بدهد، در تاکسی ها هم حجم زیادی از QR Code به وجود می آید.»

به نظر می آید حالا برای حل این مشکل از یک سیستم سراسری برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده می شود اما تکلیف استارتاپ های دیگر یا پولی که هر کاربر در حساب خود ذخیره می کند چه می شود؟ پس از حذف برخی اپلیکیشن ها، مسافر چگونه می تواند پولی که به حساب کاربری خود ریخته و الان برایش استفاده ای ندارد، پس بگیرد؟

با پشتیبانی یکی از اپلیکیشن ها تماس می گیرم. فرد پاسخگو می گوید: «شرکت در حال فعالیت است و مشکلی ندارد. اینکه تاکسی ها از چه بارکدی استفاده می نمایند به عهده خودشان است و اجبار آنها جهت استفاده از بارکد یا اپلیکیشن مشخص کاملا غیرقانونی می باشد. از طرفی کرایه راننده ها هر روز به حسابشان واریز می شود و اگر راننده ای گرفتار سوء تفاهم شده، مشکل با یک تماس تلفنی رفع می شود. مسافران هم می توانند بوسیله شماره موبایلی که با آن حساب کاربری به وجود آورده اند، پولشان را پس بگیرند. این پول طی دو روز به حسابشان برمی گردد.»

یکی از مدیران همین اپلیکیشن ها هم معتقد است: «عده ای می خواهند با وجود موفقیت استارتاپ ها، آنها را از بین ببرند در صورتیکه از همین طریق ماهیانه یک میلیارد تومن کرایه خُرد تاکسی جمع می شود و این اتفاق شروع یک جنگ در بازار چند هزار میلیاردی پول خرد است.»

پیش از این محمد شریفی، سرپرست معاونت خدمات شهروندی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در این زمینه اعلام نموده بود: «ستاد کرونا، بعد از شیوع ویروس کرونا از شهرداری تهران خواست تا اقدامات لازم برای پیاده سازی طرح پرداخت الکترونیکی کرایه های تاکسی را انجام دهد. در آن زمان سه شرکت به صورت خاص در تهران فعالیت می کردند اما متاسفانه با وجود سرمایه گذاری که انجام داده بودند به نتایج مطلوبی دست پیدا نکردند. ابتدا از همان سه شرکت خواسته شد که با یکدیگر به توافق برسند و یکی از شرکتها تبدیل به بستر شود و شرکت های دیگر با آن همکاری کنند اما هیچکدام از شرکتها موافق اجرای این طرح نبودند. در نهایت شهرداری بستری را به صورت یکپارچه برای تسویه حساب با طرفین انتخاب نمود و با طراحی یک کیوآرکد واحد و در اختیار دادن API آن به اپلیکیشن های پرداختی امکان پرداخت آنلاین کرایه تاکسی به صورت آنلاین را فراهم نمود.»

موضوع پرداخت آنلاین کرایه تاکسی بیش از دو سال است که در دستور کار شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی قرار دارد، در آذرماه سال ۹۷ سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران طرحی با عنوان «بررسی نظام پرداخت خرد شهری و ارائه طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت در تاکسی ها» را بیان کرد اما این طرح به سبب عدم استقبال شرکت های فعال در این عرصه مسکوت ماند و در نهایت یک سال بعد از آن سازمان تاکسیرانی تهران مبادرت به پیاده سازی طرح هم پذیرندگی بین دو شرکت فعال در این عرصه کرد و یکی دیگر از کیف پول های فعال در سطح شهر تهران حاضر به همکاری با سایر کیف پول ها و مشارکت در طرح هم پذیرندگی نشد و گرچه همچنان فعال است اما تاکسی ها در حال حذف آن هستند و مسافرانی هم که کار کردن با آنرا یاد گرفته بودند حالا باردیگر دست به جیب شده اند و دنبال پول خُرد برای کرایه می گردند.

ورود اپلیکیشن ها به بازار دردسرهای کمی نداشته؛ از مشکل بانک مرکزی با وجود آنها گرفته تا اعتماد مردم به این کیف پول های الکترونیکی؛ گرچه تعدادی از این مشکلات مثل عدم سازگاری شان با سیستم عامل های iOS و اندروید همچنان پابرجا است اما با این وجود بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۶ میلیارد تراکنش با ارزش نزدیک به ۳۱ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که این مبلغ نشان از رشد میزان استفاده اقشار مختلف جامعه از پرداخت الکترونیک است. همین طور سهم ابزار کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایل از کل ابزارها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ به ترتیب افزایش ۸۴/۱۳، ۳۷/۲۲ و ۲۰/۱۱ درصدی داشته است که ابزار پذیرش اینترنتی بیشترین رشد را به خود مختص کرده است. در مجموع تعداد ابزارهای پذیرش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۵۱/۱۴ درصدی داشته است.




996
0.0 از 5
1399/12/16
14:11:07
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان