ریزش كاربران پلت فرم ها با احراز هویت الزامی امتا

ریزش كاربران پلت فرم ها با احراز هویت الزامی امتا می هاست: عضو هیئت مدیره اتحادیه كسب وكارهای مجازی اعتقاد دارد پلت فرم های زیادی سامانه امتا را بعنوان سامانه رسمی و انحصاری احراز هویت نپذیرفتند و اعتقاد دارند كه امتا باعث از دست دادن بازار و ریزش كاربر می شود.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی اواسط شهریور ماه، در نامه ای پلت فرم های فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرد تا کاربران خویش را از اول مهر از راه سامانه امتا احراز هویت کنند. از آن زمان نهادهای بسیاری چون سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران نسبت به احراز هویت کاربران کسب و کارها از راه سامانه امتا اعتراض داشتند.
کمیسیون تجارت الکترونیکی در اعتراض به اجبار کسب وکارهای اینترنتی به احراز هویت کاربران از راه سامانه امتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) اعلام نمود مراجع و علل تصمیم گیری برای سطوح احراز هویت حوزه های مختلف کسب وکاری باید مشخص بوده و الزامی برای روش اجرای آن وجود نداشته باشد. ضمن اینکه، در صورت اجرای سطح احراز مورد نظر، باید تضمینی وجود داشته باشد که این احرازها توسط نهادهای نظارتی و قضایی مورد پذیرش واقع شده و مسئولیت را از سمت کسب و کارها متوجه افراد خاطی احراز شده کند.
با این حال، سامانه امتا از زمان قانونی شدن، با مخالفت هایی روبه رو شد و مخالفان عنوان کردند باآنکه احراز هویت باید صورت بگیرد و کسب و کارها هم با این مسئله مخالفتی ندارند، اما پلت فرم ها باید در شیوه احراز هویت اختیار و انتخاب داشته باشند. از طرفی، مسئولان امتا هم اعلام نمودند درصورت پذیرش احراز هویت الزامی از جانب کسب و کارها، قیمت های خودرو و ملک به بسترهای آگهی برمی گردد.

امتا روش مناسبی را پیش نگرفت
در این راستا به نقل از فدراسیون فاوا، رضا الفت نسب با اشاره به اینکه آن طور که باید و شاید از امتا استفاده نشده است، اظهار داشت: رهبران و پیشروان بازار از امتا استفاده نکردند و علل خودش را هم داشت. جلسات مختلفی برگزار گردید و بارها با کسب وکارهای دارای نماد اعتماد الکترویکی اعلام کردیم که امتا روش مناسبی در پیش نگرفته است. امتا می توانست بهترین از این باشد و دوستان به حرف ما اعتنا نکردند. به جای رفع مشکلات و روش اقناعی به روش دستوری روی آوردند و خواستند با روش هایی چون ابلاغ دادستانی کسب و کارها را مجاب به این کار کنند.
وی افزود: دو مبحث مطرح است؛ نخست اینکه دادستانی کل کشور برپایه وظیفه خودش یعنی جلوگیری از جرم به دنبال آن است احراز هویت در کشور الزامی یا فراگیر کند. به هر حال این نهاد جرائم مختلفی را مشاهده کرده است که ریشه های آن در فقدان روش های احراز هویت قابل اعتماد و اتکا است، احراز هویت از دید من هم در کسب و کارها موضوعی مهم و ضروریست و نیازمند توجه ویژه ای است. اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به زعم من می توانست بسیار بهتر در کنار کسب و کارها باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با انتقاد از روش الزامی در استفاده از امتا اظهار نمود: به جای آنکه دائماً اعلام نماید که صرفا باید از این سامانه استفاده شود، می توانست به دنبال همکاری و تعامل بیشتری رود تا مبحث احراز هویت شکل بگیرد. کسب و کارها واقعاً مخالف نیستند. یکی از اشکالات عمده اصطلاحاً این است که کاربر ابتدا باید در سامانه امتا ثبت نام کند و سپس راهی پلت فرم نیازمندی شود و در آنجا از راه حساب کاربری وارد شود. این سبب ریزش کاربر می شود. دوستان چنین تصوری ندارند و همیشه سخت ترین راه را انتخاب می کنند.

لزوم برقراری تعامل میان حاکمیت و کسب وکارها
الفت نسب با اشاره به اینکه حاکمیت باید به کسب وکارهایی که برپایه شرایط و قوانین حاکم بر کشور تجارت می کنند، کمک نماید تا تعامل بهتری میان دو طرف ایجاد شود، اضافه کرد: مبحث احراز هویت، موضوعی است که حاکمیت حق دارد به آن بپردازد؛ ولی همزمان با رسیدگی به این مسئله، باید مراقبت کند که کسب و کار بابت این مورد نه تنها ضربه نخورده، بلکه بیمه شود، یعنی از این احراز هویت استفاده نماید. اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. ازاین رو نمی گردد گفت امتا به اهدافش رسیده است. بعضی از سایت ها وارد امتا شدند و برخی هم چنین نکردند و معتقدند می شود از روش های بهتری برای احراز هویت استفاده کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا سامانه امتا به هدف کنترل قیمت ها رسید، بیان نمود: قرار بود برپایه قول دادستانی در خصوص اینکه پلت فرم های بزرگ امتا را رعایت و استفاده کنند، قیمت های خودرو و مسکن که از سکوها نیازمندی و آگهی حذف شده بود، بازگردند. تاکنون تحول خاصی در این عرصه رخ نداده است، چون پلت فرم های اصلی این کار را نکردند. نکته مهمتر آن است اساسا برخلاف تصور برخی، پلت فرم ها در افزایش مسکن و خودرو نقشی ندارند. باید خیلی سطحی نتیجه بگیریم که پتلفرم ها نقش اصلی را در افزایش قیمت ها بازی می کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با اشاره به اینکه درخواست وزارت صمت در خصوص ممانعت از قیمت گذاری در پلت فرم ها، نوعی فرار به جلو بود، اضافه کرد: به جای مدیریت بازار به سراغ نقش پلت فرم ها رفتند. درصورتی که قیمت های آگهی شده در پلت فرم های اینترنتی درصد اندکی بر این بازار تاثیر می گذارد. نگاه کوتاهی به آمار نشان داده است در همین مدت زمانی که از نمایش ندادن قیمت ها در سکوهای فروشگاه های آنلاین و آگهی نیازمندی می گذرد، چقدر نوسان قیمت داشتیم. موضوعاتی چون انتخابات آمریکا بر قیمت ها تأثیرگذار بوده اند. در اقتصاد امروز ایران مؤلفه های پیچیده ای بر آن تاثیر می گذارند. بنابراین تقلیل مبحث به پلت فرم اشتباه است. پلت فرم بی تاثیر نیست، اما تأثیر آن اندک است و بیشتر این مورد جوسازی بود.

پلتفرم ها امتا را بعنوان سامانه رسمی احراز هویت نپذیرفتند
الفت نسب در پاسخ به اینکه آیا پلت فرم ها در این زمان امتا را بعنوان سامانه احراز هویت پذیرفته اند؟ اظهار داشت: پلت فرم های زیادی به خصوص پلت فرم های مطرح چندان امتا را بعنوان سامانه رسمی و انحصاری احراز هویت نپذیرفتند. آنان اعتقاد دارند که امتا باعث از دست دادن بازار و ریزش کاربر می شود و در نتیجه تلگرام و اینستاگرام به بستر فعالیت آنها تبدیل می شود و کاربران به چنین پلت فرم هایی مهاجرت خواهند کرد. جلسات مختلفی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کسب و کارها داشتیم که موفقیت آمیز نبود.
وی با اشاره به اینکه مرکز باید رویکردش را تغییر دهد، تصریح کرد: تجربه قبلی هم نشان داده است که با وجود اعطای نشان اعتماد، این کسب و کار است که با کاربر درگیر می شود. کسب و کار بطور قطع باید قانون را رعایت کند؛ اما با این روش اجبار آور جهت استفاده از چنین سامانه ای، با وجود سامانه های دیگر، وضعیت مشکل می شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نهادهای دیگر می توانند از سرویسهای بهتری استفاده کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره فعالیت امتا بعنوان سامانه ای یکپارچه ای در حوزه احراز هویت اظهار داشت: متأسفانه با وجود بانکهای اطلاعاتی گسترده در کشور و اینکه قوه قضاییه، وزارت صمت، بانک ها و اپراتورها هر کدام بانک مختص به خودش را دارد، چندپارگی وجود دارد. اگر بگویند یکپارچگی صورت بگیرد، امکانش بعید است و سازمان ها موضع گیری می کنند. برای حفظ قدرت باید شرایط را حفظ کنند. با شرایط فعلی به نظرم اقدام یکپارچه شدنی نیست. بخش خصوصی هم می تواند بعنوان کارگزار وارد شود و چه بسا میان بخش خصوصی و سازمان ها هم سرویسهای خوبی تعریف شود و ایجاد رقابت کند. برای مثال در قیمت ها می تواند شرایط بهتری پدید آورد.
الفت نسب با اشاره به اینکه امتا به بدترین نحو به کسب و کارها عرضه شد، اظهار نمود: توجیه این بود که ما هشت میلیون ثبت نام در مبحث خودرو داریم و ازاین رو موفقیت آمیز بوده است. در صورتیکه در قرعه کشی خودرو برای ۲۵ هزار خودرو بود که این ۸ میلیون ثبت نام انجام شد، یعنی کالای مورد معامله فقط ۲۵ هزار دستگاه خودرو بود، بر این باوریم که این ارقام چیزی شبیه یک لیوان آب در بین بیابان است، به هر حال مردم به سمتش هجوم می برند. کاربر در این وضعیت اقتصادی هر شدت و حدتی را می پذیرند. سامانه امتا می توانست بهتر از این باشد و ثمرات گسترده تری داشته باشد.




منبع:

1399/09/12
23:09:21
5.0 / 5
838
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان