اجبار قشر سنتی به استفاده از فیلترشكن با فیلترینگ تلگرام

اجبار قشر سنتی به استفاده از فیلترشكن با فیلترینگ تلگرام می هاست: به اعتقاد كارشناسان تولید محتوا، فیلتر زمانی شروع می شود كه در رقابت خودرا ضعیف می دانیم و این درحالی است كه با فیلترینگ تلگرام، قشر سنتی هم به استفاده الزامی از فیلترشكن روی آورده و قبح آن شكسته شده است.


به گزارش می هاست به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجاه و پنجمین نشست نقد و اندیشه با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور سیدبشیر حسینی، استاد دانشگاه و رئیس باشگاه سواد رسانه ای و مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ، اجرا شد. سیدبشیر حسینی در تعریف محتوا با اعلان اینکه تولید ساده ترین تا حرفه ای ترین محتوا، تولید محتوا است، اظهار داشت: دعوای اینکه چه تولیدی محتوا است دعوای بی موردی است که برای پاک کردن صورت مسئله مطرح می شود. در صورتیکه هر چیزی که پیام می رساند، رسانه است.
وی درباره تولید محتوا در فضای مجازی و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، با اعلان اینکه نهادها نگران قدرت خود هستند، اشاره کرد: این در حالیست که در دنیای جدید قدرت دست مردم است و نهادها پدرسالاری گذشته را ندارند و مردم هم به ابزار دسترسی پیدا کرده اند، بنا بر این فاصله ها بین این دو کم شده است. الان میلیون ها دانش آموز و معلم در شبکه شاد تولید محتوا می کنند. در دنیای امروز ارتباطات از حالت عمودی بالا به پایین به حالت افقی در آمده است و باید مردم تشویق شوند در این فضا تولید و مصرف محتوا داشته باشند.
رئیس باشگاه سواد رسانه ای دور از مردم بودن و بی توجه بودن به آنها را موانع تولید محتوا در فضای مجازی عنوان نمود و با اشاره به دلیلهای عدم حمایت و سیاست گذاری در این عرصه اظهار داشت: سیاست گذاران ما از سه مسئله امنیتی، فرهنگی و اقتصادی برای توسعه این فضا می ترسند در صورتیکه با ورود مردم به حوزه تولید محتوا در فضای مجازی تهدیدها به فرصت تبدیل می شود.

نقش اپراتورها برای پشتیبانی از تولید محتوا
حسینی با اعلان اینکه سیاستگذاران نه خودشان اعتماد به نفس دارند و نه به مردم اعتماد، اضافه کرد: در این عرصه اپراتورها کجا هستند و چرا پنهان می شوند؟ در صورتیکه در گردش تولید محتوا سود بیشتری می برند. باید در صنعت تولید محتوا به تولیدکنندگان محتوا پول پرداخت گردد. سیاستگذاران درباره استفاده ۷۰ درصدی کاربران ایرانی از محتوای خارجی نگرانند و اگر می خواهیم این نسبت تغییر کند، مردم باید خودشان تولیدکننده محتوا شوند.
وی با اعلان اینکه بیماری کرونا خیلی از فرمول ها که برای دسترسی کودکان و نوجوانان به گوشی و تبلت اعمال می شد بر هم زد، اضافه کرد: اگر تابحال برای دسترسی کودکان و نوجوانان به این امکانات محدودیتی وجود داشت ولی هم اکنون برای آموزش باید این ابزار در اختیار آنان قرار گیرد و برای کنترل کودکان و نوجوانان در این فضا بهترین راه این است که خود آنان محتوا تولید کنند.
این استاد دانشگاه یکی از دلیلهای مشکلات مربوط به فضای مجازی را تصمیم گیری مهندسان برای تولید محتوا عنوان نمود و اظهار داشت: مهندسین در این عرصه تصمیم گیر هستند نه کارشناسان علوم انسانی که آنان نیز خیلی با ابعاد مختلف تولید محتوا آشنا نیستند. این افراد در تصمیم گرفتن تردید دارند اما در حفاظت از صندلی خود هیچ تردیدی ندارند. تغییر در این فضا و سپهر را باید فهمید و کرونا در این تغییر به ما خدمت کرد.

با فیلتر تلگرام قبح استفاده از فیلترشکن شکست
حسینی پیشنهاد نظرسنجی به تصمیم گیرندگان فیلترینگ ارائه کرد و اظهار داشت: کسانی هستند که سال ها برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام زحمت کشیده اند و هزینه ریالی کرده اند، حداقل کسانی که تصمیم می گیرند که این مغازه را ببندند توضیحی درباره دلیلهای خود ارائه نمایند. بررسی ها و نتایجی که فیلتر تلگرام داشته نشان میدهد یکی از تبعات این فیلترینگ، استفاده الزامی قشر سنتی به فیلترشکن و شکسته شدن قبح آن است. هزینه فیلتر کردن و تردید داشتن و تصمیم نگرفتن از تصمیم گرفتن و انجام آن بیشتر شده است.
وی با اعلان اینکه نباید از رشد مردم بترسیم، اضافه کرد: ما به نسل انقلابی که رشد مردم برای آنها مهم باشد نیاز داریم. باید زمین بازی را عوض نماییم، نباید ترس داشته باشیم و پیش از بازی خودرا بازنده بدانیم. رسانه ملی دیگر تلویزیون نیست، نگاه بالا به پایین دیگر پاسخگو نیست و مردم باید در تولید محتوا مشارکت داشته باشند.
رئیس باشگاه سواد رسانه ای به اپراتورها سفارش کرد حداقل در حجم مصرفی و پهنای باند درصدی را برای تولید محتوا در نظر بگیرند و اظهار داشت: با این کار درآمد اپراتورها با افزایش تولید محتوا و گردش آن چندین برابر می شود. مخاطب امروز با قواعد ما جلو نمی آید. باید با واقعیت هایی که سود کشور در آن است، روبرو شویم و در این شرایط تحریم تنها راهی که بسته نمی گردد، فضای مجازی است که می توانیم از آن استفاده نمائیم. ما از ترس مرگ در حال خودکشی هستیم، درحالی که با ترس کوچک احتمالی خود سود قطعی بزرگی را از دست می دهیم که این یک اشتباه راهبردی است.

رگولاتوری محتوا بسیار سختگیرانه و سلیقه ای است
مهدی انجیدنی نیز درباره تعریف محتوا، با اعلان اینکه تولید محتوا با هدف سرگرمی، اطلاع رسانی و آموزش انجام می شود، اظهار داشت: این تولید می تواند گاهی با هدف فرهنگی و گاهی هم با هدف تجاری صورت گیرد. ما در فضای مجازی، از تولید محتوا برای به دست آوردن تبلیغات به محتواهای کاربردی و باارزش در حجم محدود رسیدیم و الان هم با ظهور شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی از محتوا ارائه شده و وارد عرصه جدیدی شده ایم.
وی به اکوسیستم تولید محتوا در کشور اشاره و رگولاتوری تولید محتوا را سختگیرانه و سلیقه ای توصیف کرد و اظهار داشت: این رگولاتوری به حدی محدودیت به وجود آورده که یک پخش زنده از صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز از نظر آنان غیر قانونی می باشد و باید برای انجام آن مجوز دریافت کرد. اضلاع و حریم رگولاتوری باید برای اکوسیستم تولید محتوا مشخص باشد.
مدیر عامل پیام رسان بومی با اشاره به مقررات و قوانینی که برای محتواهای مختلف از جانب رگولاتوری تدوین شده است، اشاره کرد: این مقررات برای دهه های گذشته و محتواهای قدیمی و کنداکتوری تدوین شده که دوران آن گذشته است و الان فقط در یک پیام رسان داخلی روزانه میلیون ها نفر در حال تولید محتوا هستند و چگونه می توان با این قوانین به تولید این محتواها نظارت کرد. تولید کنندگان با این شرایط آزار می بینند چونکه بر طبق این قوانین ۹۰ درصد محتوای تولیدشده برخلاف قانون است.
انجیدنی با اعلان اینکه با این شرایط سرمایه گذاران برای تولید محتوا رغبتی ندارند، اضافه کرد: در صورتیکه در دنیا برای تولید محتوا شرکت های بزرگ چندملیتی سرمایه گذاری بسیاری می کنند. در ایران از مالک و ناشر محتوا در فضای مجازی حمایتی نمی گردد و قانونی برای آن وجود ندارد و قوانینی موجود نیز غیر کارآمد هستند.

نباید نگران استفاده از تولید محتوای خارجی باشیم
وی با اشاره به موضوع فیلترینگ، با اعلان اینکه فیلتر زمانی شروع می شود که در رقابت خودرا ضعیف می دانیم، اظهار داشت: ما فیلتر را از گذشته در موارد مختلف مانند بستن مرزها برای ورود خودروی خارجی داشته ایم و بجای اینکه به مشکلات ساخت خودرو های داخلی در رقابت با خودرو های خارجی بپردازیم و آنرا مرتفع نماییم، مبادرت به محدود کردن خودرو های خارجی کردیم. باید نگاه خودرا در این عرصه عوض نماییم، چرا باید نگران استفاده از تولید محتوای خارجی با عنوان غربزدگی باشیم در صورتیکه می توانیم با تولید محتوای خوب بقیه دنیا را ایران زده نماییم.
مدیرعامل پیام رسان بومی اشاره کرد: مخفی شدن و پشت دیوار پنهان کردن خود در دنیای امروز بی معنا و بی اثر است. مردم از فناوری برای بهبود زندگی خود استفاده می نمایند و نباید مانع مردم شویم. با برخوردهای سختگیرانه با پلت فرم های این حوزه انگیزه ای برای سرمایه گذاران باقی نمانده است در صورتیکه با بهره گیری از این فرصت امکان شکوفایی در کشور وجود دارد.
انجیدنی به نحوه نظارت بر تولید محتوا در فضای مجازی در دنیا نیز اشاره نمود و اضافه کرد: هفت دسته محتوایی در تمام دنیا غیرقانونی هستند که موضوع ما در این هفت دسته نیست، بلکه ۷۰۰ یا ۷۰۰۰ دسته شناخته شده و حتی ناشناخته داریم که به صورت سلیقه ای اعمال می شود. همین طور که در همه جای دنیا نظارت به مخاطب سپرده شده است، می توانیم در ایران نیز به مخاطب و گزارش تخلف آن بسپاریم.
انجیدنی خطاب به نسل جدید مشتاق تولید محتوا سفارش کرد: نگران این محدودیت ها و شرایط کنونی نباشید، چونکه این سیل بزرگ تغییر سبک زندگی، دیگران را مجبور به حرکت در راه جدید می کند. تولید محتوا بزرگترین فرصت شغلی نسل آینده است، علاقمندان به این حوزه باید روی محتوای فاخر و کاربردی بر بستر پلت فرم های موجود در دنیا تمرکز کنند و در راه حرفه ای شدن قدم بردارند.




منبع:

1591
5.0 از 5
1399/06/29
15:11:48
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان