تحقق جهش تولید در خودرو و لوازم خانگی طی 7 سال قبل

تحقق جهش تولید در خودرو و لوازم خانگی طی 7 سال قبل بررسی آمار محصولات منتخب صنعتی همچون خودرو و لوازم خانگی در هفت سال گذشته، رشدهای امیدبخشی را با وجود تجربه دو دوره تحریم های ظالمانه و اخیرا شیوع كرونا نشان داده است.


بررسی آمارها در طول هفت سال قبل نشان داده است در تولید انواع خودروی سواری با رشد حدود ۵ درصدی، از ۷۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در ابتدای کار دولت به ۷۵۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در انتهای سال ۹۸ رسیدیم.
بیشترین آمار تولید خودروی سواری در هفت سال گذشته، در سال ۹۶ با یک میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه رقم خورد.
وانت
در این مدت تولید وانت با افت مواجه گردید، به صورتی که از ۱۰۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال ۹۲ با کاهش ۳۶.۱ درصدی به ۶۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیدیم.
بیشترین آمار تولید وانت در سال ۹۳ با ۱۵۱ هزار دستگاه به دست آمد.
اتوبوس و مینی بوس
در تولید اتوبوس و مینی بوس، بررسی آمار هفت ساله حاکی از رشد ۲۹۴ درصدی است، به صورتی که از ۵۰۰ دستگاه تولید در سال ۹۲ به یک هزار و ۹۷۲ دستگاه در انتهای سال گذشته رسیدیم.
در این بخش، بیشترین تیراژ تولید مربوط به سال ۹۶ با چهار هزار و ۲۶۱ دستگاه است.
کامیون، کامیونت و کشنده
افت ۳۶.۲ درصدی تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در هفت سال قبل رقم خورد، به صورتی که از تولید هفت هزار و ۱۰۰ دستگاه در سال ۹۲ به چهار هزار و ۵۲۸ دستگاه در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد.
در این بخش، بیشترین شمارگان تولید متعلق به سال ۹۳ با ۲۰ هزار و ۹۷۷ دستگاه است.
به گزارش می هاست به نقل از ایرنا، تولیدات خودروسازان بخصوص خودرو های مونتاژی در سال های اخیر تحت تأثیر منفی تحریم ها و خروج شرکت های خارجی همچون رنو، پژو، ولوو، خودروسازان کره ای، ژاپنی، چینی و غیره قرار گرفت و خیلی از ظرفیت های بوجود آمده بی استفاده ماند.
با این وجود، با گذشت زمان و استفاده از توان و دانش داخلی و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده، پروژه هایی مانند K۱۳۲ ایران خودرو را شاهدیم که از دل خودروی پسابرجامی پژو ۳۰۱ (که به سرانجام نرسید) رخ نمایی کرد و برگ زرین دیگری در صنعت خودروسازی کشور ورق زد.
تاثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خودروسازان هم قابل کتمان نیست و در ماه های گذشته، نه تنها شرکت های ایرانی بلکه بسیاری شرکت های خودروساز خارجی از تأثیر سوء آن در امان نماندند.
با این حال، بررسی آمار سه ماهه سال جاری و تولید بیشتر از ۲۱۶ هزار دستگاه خودرو که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، نویدبخش فرا رسیدن روزهای خوب خودروسازان است. خودروسازانی که برای تحقق شعار «جهش تولید» با قطعه سازان داخلی هم قسم شده اند.
کمباین و تراکتور
در تولید خودرو های کشاورزی کمباین و تراکتور، آمارهای هفت ساله روند نامنظمی داشته، به صورتی که در بعضی سال ها اوج گرفته و در بعضی دیگر از سال ها با کاهش روبرو شده است.
در تولید کمباین، هرچند با رشد ۱۱۲ درصدی در این هفت سال از ۲۰۲ دستگاه در سال ۹۲ به ۴۲۹ دستگاه پارسال رشد داشتیم، اما بیشترین آمار تولید متعلق به سال ۹۶ با ۷۵۸ دستگاه است.
در تولید تراکتور بعنوان یکی از مهمترین ماشین آلات بخش کشاورزی هم آمارها افت ۳۱ درصدی را نشان داده است.
تولید تراکتور از ۲۷ هزار و ۱۲۲ دستگاه در سال ۹۲ به ۱۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه در انتهای سال ۹۸ کاهش داشت.
با این حال، بیشترین تولید تراکتور در این سال ها با ۲۷ هزار و ۱۲۲ دستگاه در سال ۹۲ رقم خورد.
لوازم خانگی
بررسی تولید انواع لوازم خانگی در هفت سال گذشته، نوسانات زیادی در آمارها نشان داده است. آماری که در یخچال فریزر و کولر آبی رشد مثبت و در ماشین لباسشویی و تلویزیون نرخ منفی داشته است.
یخچال فریزر
در تولید یخچال فریزر، رشد ۲۱.۵ درصدی در این سال ها رقم خورد، به صورتی که از ۹۹۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال ۹۲ به یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در انتهای سال گذشته رسیدیم.
بیشترین تولید یخچال فریزر در سال ۹۳ با تیراژ یک میلیون ۳۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه رقم خورد.
کولر آبی
رشد ۱۵.۶ درصدی تولید کولر آبی از دیگر آمارهای قابل توجه است، به صورتی که از ۹۰۵ هزار دستگاه در سال ۹۲ به رکورد یک میلیون و ۴۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیدیم که بیشترین شمارگان تولید این محصول در این سال ها به حساب می آید.
ماشین لباسشویی
با وجود ثبت رکورد ۸۹۰ هزار و ۳۰۰ دستگاهی کارخانجات داخلی در تولید این محصول در سال ۹۶، اما در مجموع تولید ماشین لباسشویی در این هفت سال با رشد منفی ۲.۳ درصدی همراه شده است.
در حالی که سال ۹۲ تعداد ۷۵۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید می شد، این آمار پارسال به ۷۴۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرد.
تلویزیون
در تولید تلویزیون اما افت ۵۹.۹ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ رقم خورد و کارخانجات داخلی از تیراژ دو میلیون و ۶۰ هزار و ۸۰۰ دستگاهی در سال ۹۲ به کمتر از ۸۲۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیدند.
تیراژ سال ۹۲ بیشترین آمار تولید این محصول در هفت سال قبل بوده است.
به گزارش می هاست به نقل از ایرنا، در سال های گذشته کره ای ها بازیگران اصلی این بازار بودند، به صورتی که تنها سهم دو شرکت بزرگ سامسونگ و ال. جی از بازار کشورمان حدود ۶۰ درصد بوده است. با این وجود دو شرکت یاد شده تحت فشارهای آمریکایی ها بعد از کش و قوس های فراوان بازار کشورمان را ترک کردند.
با خروج شرکت های بزرگ کره ای ال. جی و سامسونگ از کشورمان، شرکای داخلی آنها بیکار ننشستند و در فاصله ای که بیم خروج آنها از ایران وجود داشت، به فکر جایگزینی محصولات بخصوص در گروه یخچال فریزر و ماشین لباسشویی افتادند.
اکنون بخشی زیادی از تولیدات این دو شرکت با جایگزینی تأمین کنندگان مواد اولیه و تجهیزات از سوی های کره ای به سایر تأمین کنندگان خارجی برطرف شد؛ با این وجود هنوز تولیدات آنها به روال عادی و روان گذشته بازنگشته است.
همچنین خروج کره ای ها از ایران با تولد یک سری واحدهای جدید تولیدی در کشورمان همزمان شد که در مقیاس وسیع به تولید یخچال، لباسشویی، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و اسپلیت اقدام نمودند.
اکنون ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای سال جاری تولید ۱۲ میلیون انواع لوازم خانگی هدف گذاری شده است.



منبع:

1399/04/28
13:32:15
5.0 / 5
1740
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان