گزیده اخبار اقتصادی در روز دوشنبه

گرانی كالای رایج این روزهای بازار

گرانی كالای رایج این روزهای بازار می هاست: قیمت محصولات به خصوص محصولات خوراكی طی یك سال اخیر در بازار روند صعودی به خود گرفته و با رشد قیمت یك محصول در خواب غفلت دستگاه های نظارتی، محصول دیگر در ذهن به فكر گرانی است.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، بررسی خبرهای اقتصادی روز جاری حكایت از آن دارد كه عموم خوانندگان اخباری در زمینه قیمت و میزان تولید محصولات خوراكی، حواشی بازار متشكل ارزی، پیش بینی بازار مسكن، هزینه سفر و آخرین قیمت بلیت اتوبوس، ركوردشكنی جدید بازار سرمایه، حواشی بازار خودرو و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده اند.
از شروع سال قبل بود كه به واسطه نوسان نرخ ارز و كاهش قدرت پول ملی قیمت خیلی از محصولات خصوصاً محصولات خوراكی روند صعودی به خود گرفت كه بررسی ها نشان از آن دارد كه در فروردین ماه سال جاری نسبت به سال قبل نرخ تورم اقلام خوراكی تا ۵۰ درصد رشد كرده است. طی یكسال اخیر محصولاتی همچون گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای، خرما، لبنیات و برنج روند صعودی به خود گرفته كه در ایام گذشته تن ماهی در كنار ماكارونی باز افزایش قیمت را در دستور كار خود قرار داده است.
بررسی ها نشان از آن دارد كه برخی برندهای تولید تن ماهی قیمت محصولات خودرا تا دو برابر افزایش داده اند و حداكثر قیمت تن ماهی هم اكنون به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این در شرایطی است كه هرچند وقت یك دفعه قیمت محصولی در بازار روند صعودی به خود می گیرد و دستگاه های متولی هیچ پاسخگویی و نظارتی بر این موارد ندارند.
همانطور كه گفته شد قیمت گوشت قرمز از شروع سال قبل روند صعودی به خود گرفته كه یكی از دلیلهای افزایش قیمت این محصول كاهش ذبح دام اعلام گردید. حال با عنایت به آمار انتشار یافته از طرف مركز ملی آمار در ارتباط با كشتار دام در كشتارگاه های كشور در زمستان سال گذشته، نشان از آن دارد كه وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام های ذبح شده در مجموع ۸۱.۵ هزار تن بوده كه سهم گوشت گاو و گوساله بیشتر از سایر انواع دام ها بوده كه این آمار گواه آنرا دارد كه میزان تولید گوشت قرمز در كشتارگاه های رسمی با كاهش ۲۳ درصدی مواجه شده است.
بازار متشكل ارزی به سرنوشت نیما گرفتار می شود؟
بانك مركزی از سال قبل با رشد قیمت ارز برنامه های متنوعی را برای كنترل و مدیریت بازار در دستور كار خود قرار داد كه از این برنامه ها می توان به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی كالاها، راه اندازی سامانه نیما و طراحی بازار متشكل ارزی اشاره نمود كه عمر ارز ۴۲۰۰ تومانی آن طور كه پیش بینی می شود بیشتر از یك سال نخواهد بود و در كنار آن با عنایت به عدم بازگشت ۷۵ درصدی ارز صادركنندگان به سامانه نیما این سامانه به اهداف خود نرسیده است و جای سوال دارد كه آیا بازار متشكل ارزی در شرایط فعلی موفق خواهد شد. در این رابطه سمیعی - رئیس اسبق كانون صرافان - با بیان این كه مزیت بازار متشكل ارزی كشف قیمت واحد است، اظهار داشت: بازار متشكل ارزی زمانی موفق خواهد بود كه قیمت در آن واقعی و واحد باشد.
شیب رشد قیمت ها ملایم می شود!
اخبار بازار مسكن در ماه های اخیر كه به جز جدانشدنی خبرهای اقتصادی ایسنا بدل شده و عموم خوانندگان پیش بینی های این بازار را پیگیری می كنند. این بازار در ایام گذشته مسائلی همچون حذف قیمت های پرت دلال گونه از سایت های پذیرنده آگهی را پشت سر گذاشت، شرایطی كه برخی كارشناسان معتقد بودند منجر به افزایش قیمت مسكن و ركود این بازار می شود. حال با این شرایط بیت الله ستاریان - كارشناس بازار مسكن - با بیان این كه علت كاهش معاملات به تردید بازار مربوط است، اظهار نمود: شیب افزایش قیمت مسكن از اختتام تابستان ملایم می شود، برای اینكه تقاضای مؤثر افت خواهد داشت.
این گفته ستاریان در حالی مطرح می شود كه هرگاه در اقتصاد ایران از شیب ملایم صحبت به میان آمده است، قیمت ها افزایش قابل توجهی را تجربه كرده است. هم چنین ستاریان صحبت از تردید در بازار مسكن می كند كه در بررسی های گذشته مشخص شد تردید این بازار از طرف فروشندگانی به وجود آمده برای اینكه به سبب افزایش لحظه ای قیمت ها از ترس آنكه سرمایه آنها كم شود، حاضر به انجام فروش قطعی مسكن خود نمی شدند.
قیمت سفرهای داخلی برای ایرانیان چقدر است؟
یكی از فصل های پر سفر برای ایرانیان فصل بهار است كه به واسطه تعطیلات نوروز عموم ایرانیان به سفر می پردازند، بنا بر آمار منتشره مركز آمار كه البته تا حدودی این آمار دیر انتشار یافته است، در بهار سال قبل بیشتر از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی حداقل یك سفر داشته اند كه بطور متوسط برای هر سفر حدود ۷۷۵ هزار تومان هزینه شده است كه این آمار نشان از آن دارد كه تعداد سفرهای بهار سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۱.۱ درصدی را به ثبت رسانده است و این در شرایطی است كه هزینه سفر در بهار سال ۱۳۹۷ نسبت به بهار سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۷ درصد افزایش یافته است.
سفرهای نوروزی عموماً بوسیله سفرهای جاده ای انجام می شود كه ناوگان حمل و نقل عمومی نقش قابل توجهی در این مساله دارد. هر ساله در روزهای عید نوروز قیمت بلیت اتوبوس با رشد ۲۰ درصدی مواجه می شود و با به انتها رسیدن ایام نوروز این افزایش قیمت خنثی می شود. در حالیكه قیمت سواری كرایه بین شهری از ۲۵ اسفندماه سال قبل تا به امروز با افزایش ۲۰ درصدی روبه رو شده است، اما افزایش قیمت جدیدی برای نرخ اتوبوس در نظر گرفته نشده كه كارشناسان بر این باورند با عنایت به افزایش قیمت اتوبوس و هزینه جانبی نگهداری آن باید قیمت بلیت اتوبوس تغییر كند. حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید كه چه زمانی قیمت بلیت اتوبوس افزایش می یابد.
ركوردشكنی بورس به شیوه جدید
امسال برای چند بار پی در پی بازار بورس ركورد افزایش شاخص را به ثبت رساند، اما امروز فعالان بازار سرمایه با كاهش شدید قیمت ها و عرضه های شدید مواجه گشته اند و حركت توده واری برای عرضه جو بازار سهام را فرا گرفت و شاخص بورس ركورد بیش ترین كاهش را امسال شكست.
#هشتگ برای خودرو
رضا رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - از زمانی كه سكان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفت، شرایط سختی را پشت سر می گذارد، برای اینكه در خواب غفلت زیرمجموعه های این وزارتخانه هر روز در قسمتی از بازار كمبود كالا یا افزایش قیمت رخ می دهد و یكی از بزرگترین مشكلات وزارت صنعت در ماه های اخیر، وجود دلالی در اقتصاد ایران است كه این دلالی توانسته بازار خودرو را از مسیر منطقی خود خارج كند كه به اعتقاد رحمانی، دشمن روزانه چندین هزار هشتگ در فضای مجازی در مورد خودرو و سایر كالاهایی كه ظرفیت بحران سازی دارند به وجود می آورد تا فضا را بهم بریزد.
در این رابطه بنظر می رسد باید گفت دشمن در ماه های گذشته كارهای اساسی خودرا با اعمال تحریم اقتصادی و نفتی ایران به اجرا گذاشته و با این تفاسیر، این احتمال داده می شود كه در بین هزاران هشتگی كه به آن اشاره می شود، درد و دل مردمی هم باشد كه در نزدیكی به ماه مبارك رمضان سفره خودرا كوچك تر از گذشته می بینند.
اسامی شركت های كم فروش اینترنتی اعلام شد
امروز رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اسامی شركت های كم فروش اینترنتی در استان های كشور، از كم فروشی ۵ تا ۸ درصدی این شركت ها آگاهی داد.
پس از اعلام وزیر ارتباطات درباره كم فروشی شركت های اینترنتی، حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با اشاره به این كه بررسی های میدانی در بعضی اپراتورهای ارتباطات ثابت نشان داده است بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بسته های درخواستی مشتركین وجود دارد، اظهار داشت كه شركت ها درباره ۵ درصد كم فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره كرده اند كه این دلیلهای ارتباطی به مشتركین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشتركین و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان كسری خودرا در حجم بسته های فروخته شده به مشتركین جبران كنند.






منبع:

1398/02/17
14:18:14
5.0 / 5
4483
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان