گزیده اخبار اقتصادی شنبه

كارت سوختی كه باردیگر خبرساز شد

كارت سوختی كه باردیگر خبرساز شد می هاست: از میانه سال قبل رشد مصرف بنزین در كشور روند صعودی به خود گرفت و عملا دستاوردهای كارت سوخت و سامانه سهمیه بندی سوخت كه از میانه دهه ۸۰ به اقتصاد وارد شد، از بین رفت این مساله عاملی شد كه بحث بازگشت كارت سوخت و سهمیه بندی بار دیگر تقویت شود كه این مساله با گرانی CNG تقویت شد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، بررسی خبرهای اقتصادی ایران نشان از آن دارد كه عموم خوانندگان اخباری مربوط به سهمیه بندی بنزین، قیمت بنزین، كاهش میزان تولید ون، بازسازی مناطق سیل شده، آثار كاهش قدرت خرید مردم، ركوردشكنی سه باره بازار بورس، بیمه قالیبافان، ورود دستگاه قضائی به پل تازه ساز در استان لرستان و قیمت دلار را پیگیری كرده اند.
انتهای دهه ۸۰ بود كه كارت سوخت و پس از آن سهمیه بندی بنزین به اقتصاد ایران و خانوار وارد شد، این برنامه با سه بار رشد قیمت از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان، از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و از ۷۰۰ تومان به ۱، ۰۰۰ تومان در هر لیتر همراه بود كه با روی كار آمدن دولت یازدهم و سكان داری بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت، این كهنه سوار وزارت در ایران معتقد بود در زمان فعلی با عنایت به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه حذف كارت سوخت و این سامانه هیچ خروجی به همراه ندارد و تنها هزینه سنگین نگهداری از سامانه برای دولت و وزارت نفت را به همراه دارد.
اما از سال قبل با عنایت به نوسان نرخ ارز قاچاق سوخت سود قابل توجهی را نصیب افراد می كند و این مساله عاملی شده تا میزان مصرف سوخت در كشور افزایش قابل توجهی به خود بگیرد از این رو بار دیگر ورود كارت سوخت و سهمیه بندی بار دیگر عنوان شد كه این طرح تا هفته گذشته راه به جایی نبرد اما بنظر می رسد با عنایت به رشد قیمت ۳۹ تومانی گاز مایع، احتمال دارد بار دیگر قیمت بنزین افزایش و سهمیه بندی به عرضه بنزین وارد شود.
حال با این شرایط عبدالله مشكانی- كارشناس مسائل اقتصادی - معتقد می باشد قاچاق سوخت مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل كرده و باید به دنبال سهمیه بندی قسمتی از درآمد این مساله به تقویت ناوگان دولت اختصاص پیدا كند.

ون هم از غافله تولید عقب ماند
سوژه تقویت ناوگان در حالی مطرح می شود كه شركت های خودروسازی در ماه های اخیر با عنایت به وضعیت تولید و شرایط اقتصادی كاهش تولید را تجربه می كنند و از طرف دیگر آنچنان وسیله نقلیه جدیدی در چارچوب خودروهای گازسوز و برقی برای تقویت ناوگان عمومی مورد استفاده قرار نگرفته اند.
بررسی ها نشان از آن دارد كه شركت های خودروسازی در اسفندماه سال قبل تنها ۵ خودرو ون تولید كرده اند و این در شرایطی است كه در بهمن ماه سال قبل ون تولیدی كشور ۳۵ دستگاه بوده كه طی یك ماه میزان تولید ون با كاهش ۸۵ درصدی روبه رو شده است.
بازسازی مناطق سیل زده یك ساله تمام می شود
ابتدای سال جاری خیلی از مناطق كشور گرفتار سیل شد كه خسارات قابل توجهی را برای افراد به همراه داشت كه در زمینه بازسازی و جبران خسارت سیل قرار بر آن شد تا از منابع مختلف دولت به جبران خسارت سیل بپردازد و در نهایت اگر منابع كفاف نداد دولت می تواند از منابع صندوق توسعه ملی برداشت كند. اما فارغ از این مسائل هادی درفشی- قائم مقام بنیاد مسكن اعلام نموده بازسازی مناطق سیل زده شروع شده و امیدواریم در كمتر از یك سال عملیات بازسازی در این مناطق به اتمام برسد این خبر در حالی مطرح شده كه در سال ۹۶ كرمانشاه لرزید و هنوز خیلی از افراد در چادر و كانكس زندگی می كنند و در كنار آن در سال ۹۵ پلاسكو در قلب تهران سوخت و هنوز خبری از ساخت و ساز آن به صورت عملی نیست.
در كنار اخبار ساخت و ساز و بازسازی، خیرالله خادمی- مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور از ورود دستگاه قضائی به پرونده تخریب پل جدید كاكارضا كه تنها دو سال سپس ساخت در اثر سیل تخریب شده است، آگاهی داد و اضافه كرد: در بررسی های اولیه مشخص شد كه فونداسیون پل بالاتر از سطح آب شستگی بوده و جنس پل باز بتنی نبوده است.
كمبود نقدینگی بلای جان تولید
در ایام گذشته میزان رشد اقتصادی كشور طی ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ از طرف مركز آمار منتشر گردید كه در این میان رشد صنعت منفی ۷.۹ درصد بود. در این زمینه كارشناسان هر یك بنا بر حوزه فعالیت خود دلیلهای را مطرح نمودند كه بعضی از فعالان حوزه خودرو معتقد بودند عدم فعالیت صنعت خودرو به صورت اقتصادی و حساب شده عامل كاهش رشد اقتصادی در بخش صنعت بوده است. حال در این زمینه نصرالله محمدحسین فلاح عضو هیأت مدیره كنفدراسیون صنعت ایران كمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، افزایش قیمت مواد اولیه و موانع صادرات را همچون مهمترین دلیلهای رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت اعلام نموده است.
ادامه ركوردزنی ها در بورس
در هفته گذشته شاخص بورس برای دو مرتبه پی در پی ركورد زنی قابل توجهی داشت و به شاخص ۲۰۰ هزار تایی وارد شد كه این رشد شاخص به دلیلهای اقتصادی نبود و تنها به دنبال كاهش ارزش پول ملی این مهم محقق شد. حال برای سومین بار، در روز جاری شاخص بورس ركورد قابل توجهی به ثبت رسانده كه این رشد به رهبری گروه شیمیایی ها به ثبت رسید و حتی قندی ها كه مخالفت جریان بازار حركت می كردند امروز با رشد قیمت روبرو شدند و خیلی از گروه ها صف های پایدار خرید را تجربه كردند.
بیمه برای تمام قالیبافان!
در بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده بود تا خیلی از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند كه بگفته دست پاك رئیس مركز ملی فرش ایران تمام قالیبافان در سال ۹۸ تحت پوشش بیمه قرار می گیرند كه مهمترین دغدغه تولیدكنندگان فرش مسئله بیمه است. این مسئله در حالی مطرح می شود كه بیمه قالیبافان حدود پنج سالی است كه به این حوزه وارد شده است اما متأسفانه به دلیلهای مختلف این بیمه برای تمام قالیبافان در نظر گرفته نشد و در كنار آن در سال های اخیر به واسطه كاهش تقاضا برای فرش دستباف خیلی از قالیبافان كسب و كار خودرا تغییر دادند.




1398/02/01
23:29:02
5.0 / 5
84
تگهای خبر: خودرو , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان