از فاز دوم رجیستری تا آغاز تعرفه های جدید اینترنت

از فاز دوم رجیستری تا آغاز تعرفه های جدید اینترنت می هاست: اعلام اقدامات وزارت ICT در 100 روز ابتدایی دولت دوازدهم، آغاز تعرفه های جدید اینترنت ثابت، اجرای فاز دوم رجیستری با برند اپل و تشریح خصوصیت های این فاز توسط مسئولان از مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، فاز دوم رجیستری كه از این هفته با برند اپل آغاز شد، یكی از وعده هایی بود كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در ابتدای وزارت خود داد. تغییر اینترنت حجمی به غیرحجمی با سیاست مصرف منصفانه هم یكی دیگر از این وعده ها بود كه ابتدا در دولت پیش عنوان شد اما به علت اعتراضات به تعرفه های پیشنهادی نهایتا آذری جهرمی آن را پیگیری كرد.

اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در 100 روز ابتدایی دولت

یكی از اهداف همیشگی دولت در برنامه های توسعه، تبدیل ایران به هاب منطقه از بعد ارتباطات بوده است. بر همین مبنا در سه ماهه نخست دولت دوازدهم، اولین قرارداد ترانزیت بین المللی دیتا از جنوب به شمال ایران با ظرفیت ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه امضا و اجرایی شد. با اجرای این قرارداد ضمن تولید درآمد ارزی مناسب برای كشور، ۵۰ درصد هم به ظرفیت ترانزیت كشور نسبت به آنچه از ابتدای انقلاب اسلامی تابحال بوده، افزوده شد.

همچنین دسترسی پرسرعت ثابت و سیار در ابتدای دولت دوازدهم برای ۵۰ هزار مشترك فراهم بوده است كه آخرین وضعیت تا انتهای شهریور سال جاری، به ۵۷ هزار و ۸۲۳ مشترك رسیده است. در زمینه توسعه دسترسی پرسرعت روستایی هم در ابتدای دولت دسترسی پرسرعت برای ۲۷ هزار و ۳۹۷ روستا فراهم بود كه این عدد در آخرین وضعیت اعلام شده تا انتهای شهریور به ۲۷ هزار و ۷۳۹ روستا رسیده است.

به منظور تحقق عدالت اجتماعی و كاهش شكاف دیجیتالی و ارائه خدمات به مناطق محروم و كمتر برخوردار در یكصد روز فعالیت دولت دوازدهم توسعه بانكداری الكترونیكی در ۱۰۰۰ روستای فاقد این امكان هم انجام شد. برپایه این طرح، تامین و ارسال تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ATM به روستاهای فاقد این امكان با اعتباری معادل ۱۱۶ میلیارد تومان جهت كاهش فاصله كیفیت خدمات در روستاها به نسبت شهرها و نصب و افتتاح شد.

در راستای اجرای سیاست های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی و تولید فضای رقابتی و نظام مند كردن پست كشور، مزایده انتخاب اپراتور خصوصی پستی برگزار و دو اپراتور «ترن پارت تی باكس» و «كنسرسیوم حمل و نقل كالاهای تهران (پیك بادپا) » انتخاب شدند كه پروانه فعالیت این دو شركت صادر و طی مراسمی اعطا می گردد. آزادسازی فعالیت های پستی از این جهت حائز اهمیت است كه برخلاف مدلهای سابق، خصولتی سازی نشده و واگذاری به طور كامل به بخش خصوصی انجام شده است.

یكی دیگر از اقدامات در صد روز نخست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین برنامه اجرایی شبكه ملی اطلاعات بود كه بعد از تصویب سند تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات با برگزاری جلسات فشرده با مركز ملی فضای مجازی طی سه ماه گذشته و انطباق آنچه اجرا شده با آنچه تصویب شده، صورت گرفت. برنامه های اجرایی سال آتی هم در حوزه توسعه شبكه ملی اطلاعات استخراج شده است.

بر اساس مصوبه شورای فضای مجازی درمورد ساماندهی پیام رسان ها، كاهش ۷۰ درصدی تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی و تدوین مدل حمایت از آنها جهت تحقق اهداف شبكه ملی اطلاعات و افزایش سهم ترافیك داخلی به خارجی در صد روز نخست به تصویب رسید.

از اقدامات انجام شده در این مدت همینطور می توان به اجرای فاز اول ارائه اینترنت بی سیم (وای فای) مجانی توسط اپراتورهای غیردولتی در بعضی از امكان عمومی پرتردد اشاره كرد، كه در آینده گسترش پیدا می كند.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از آمادگی زیر ساخت های فناوری و زیرساختی اجرای بانكداری دیجیتال و بدون شعبه اطلاع داد و اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت فراهم كردن زیرساخت ها برای اجرای بانكداری دیجیتال را بر عهده دارد و تا جایی كه در حیطه وظیفه این وزارتخانه است، تمامی شرایط مهیا شده است. مابقی اقدامات و سیاست گذاری ها برعهده بانك مركزی است. باید منتظر ماند تا بانك مركزی برنامه ها و شاخصه های اجرای بانكداری دیجیتال و بدون شعبه را مشخص و اعلام نماید.

آغاز تعرفه جدید شركت های اینترنتی از یكشنبه و رفع ابهامات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نهایی شدن تعرفه همه شركت ها و اجرایی شدن آن تا یكشنبه اطلاع داد و اظهار داشت كه تاخیر حادث شده در اجرای مصوبه به علت احقاق حقوق مصرف كنندگان بوده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با شركت های عرضه كننده خدمات دسترسی ثابت اظهار نمود: اینكه در مصرف منصفانه برای مشتركین سقف های مجزایی برای داخل و بین الملل لحاظ شود؛ مورد تایید نیست. صرفا در محاسبه شمارش مصرف نسبت یك به دو بایستی لحاظ شود.

حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - هم درباره رفع ابهامات برخی از شركت ها درباره تعرفه های جدید اینترنت اظهار داشت: اینكه یكی دو اپراتور تفسیر و برداشت اشتباه در مورد چگونگی محاسبه ترافیك داخلی و ترافیك بین المللی در آستانه مصرف منصفانه داشتند كه به آنها تذكر دادیم تا اصلاح كنند. پیش بینی می كنیم اپراتورهای ثابت و شركت ها در میان مدت و بلندمدت از تعرفه گذاری جدید سود ببرند. انشااله قیمت گذاری جدید در میان مدت و بلندمدت منجر به بزرگ شدن حجم بازار از نظر میزان مصرف و حجم گردش مالی می گردد. ضمن اینكه تعرفه های جدید رضایت مردم را جلب می كند.

وی با اشاره به اینكه بر مبنای مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شركت ها و اپراتورها موظفند تا سرعت ارائه شده را به صورت تضمین شده ارائه كنند، اظهار داشت: مطابق این مصوبه اپراتورها موظف می باشند كه سرعت را با تضمین ۹۵ درصدی ارائه كنند. درحالی كه در گذشته سرعت به صورت اشتراكی به كاربران ارائه می شد و تضمینی در این رابطه وجود نداشت.

فلاح سوالات مطرح شده از جانب كاربران را درباره تعرفه های جدید ناشی از عدم كسب اطلاعات و همینطور توضیحات ناكافی و غیرشفاف اپراتورها دانست و توضیح داد: در نحوه محاسبه ترافیك برای محاسبه آستانه مصرف منصفانه، اگر اپراتوری FUP را ۳۰۰ گیگابایت اعلام نماید، مشترك می تواند ۱۵۰ گیگابایت اینترنت بین الملل خالص یا ۳۰۰ گیگابایت ترافیك خالص داخلی استفاده كند و اگر مصرف به صورت تركیبی است با نسبت یك به دو رعایت خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه اپراتور نباید كاربر را در ارائه خدمات محدود كند، اضافه كرد: در زمانی كه مشترك نزدیك به اتمام سرویس و آستانه مصرف منصفانه خود شود، اپراتور باید به وی اعلام نماید تا مشترك متوجه میزان مصرفش باشد. در سرویس های غیرحجمی وقتی كاربر بیشتر از سقف تعیین شده مصرف كند، تا آخر زمان مشخص شده، سرویس وی به صورت یك سرویس مجانی با سرعت ۱۲۸ كیلوبیت بر ثانیه تبدیل می گردد. هم اكنون اپراتورهای مختلف برای مصرف منصفانه عددهای مختلفی را ارائه كردند كه آنها در فضای رقابتی بر اساس نیاز مشتركین و فضای رقابتی خود این عدد را در نظر گرفته اند.

رجیستری و آغاز فاز دوم با برند اپل

مقرر شد مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدلهای گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از روز سه شنبه ۱۴ آذرماه اجرا شود و سایر مدلهای گوشی و تبلت هم به تدریج در هفته های آینده بعد از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار گیرند. با اجرای فاز دوم رجیستری مردم باید دقت كنند هنگام خرید گوشی در صورتی كه زمان ارسال پیامك احصای اصالت، در پیامك نوشته شد گوشی در سامانه های رگولاتوری ثبت نشده و غیرمجاز است، به هیچ عنوان اقدام به خرید نكنند، زیرا این گوشیها در شبكه تلفن همراه سرویس نخواهند گرفت.

تمامی پیامك های مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می گردد و اگر پیامكی با سرشماره دیگری در پاسخ به كاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.
تمامی مراحل استعلام باید با استفاده از خریدار انجام شده و كاربران بعد از اطمینان از اصالت تلفن همراه كه نشان دهنده قانونی بودن و همینطور استاندارد بودن آن است می توانند تلفن همراه مورد نظر خویش را خریداری كنند.

خریداران بعد از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم كارت با شماره گیری كد دستوری #۶#*، شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می كنند كه این شناسه باید با شناسه ثبت شده روی جعبه دستگاه یكسان باشد. گوشیهای دو سیم كارته دارای دو شناسه IMEI و گوشیهای چند سیم كارته دارای چند IMEI هستند. در گام بعدی دستگاه باید در شبكه اپراتوری فعال شود برای این كار خریدار باید كد فعال سازی (Activation Code) را هنگام خرید از فروشنده دریافت كند.

برای فعال سازی تجهیز در شبكه اپراتوری، خریدار كد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری كرده و عدد مربوط به گزینه فعال سازی را انتخاب می كند. بعد از آن شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه و كد فعال سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم كارت دستگاهی را كه قصد فعال سازی آن را دارد به ترتیب وارد می نماید. بعد از تائید اطلاعات واردشده، پیام موفقیت آمیز بودن فرایند را دریافت می كند. درصورت دریافت پیامك در خصوص عدم ثبت گوشی، مشترك می بایست از خرید گوشی اجتناب كرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.

مسافرانی كه از خارج از كشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم كارت خریداری نموده و به همراه خود وارد كشور می كنند باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرك محل ورود خود ثبت كنند. مسافران هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمركی آن را پرداخت كرده و رسید آن را نزد خود نگهداری كنند. مسافران بعد از دریافت كد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta. ntsw. ir ثبت كنند. عوارض گمركی و ارزش گذاری كالای مسافری بر مبنای ارزش های ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc. irica. co انجام می گردد.

ثبت و فعال سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم كارت كاملاً مجانی بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه ای پرداخت كنند. بروشور و تراكت اطلاع رسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعال سازی در شبكه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیم كارت خریداری شده در تمامی فروشگاه های ارائه كننده این تجهیزات نصب شده است.

فلاح جوشقانی درباره آمار كاهش گوشیهای وارداتی از مبادی غیررسمی با اجرای رجیستری اظهار داشت: در سال ۹۵ به طور میانگین هر ماه حدود ۱۴۰هزار گوشی به صورت قانونی و از مبادی گمركی وارد می شد. از ابتدای سال ۹۶ كه زمزمه های رجیستری عنوان شد، این عدد به ماهی ۱۸۰هزار رسید. از اول آبان تا ۱۱ آذر ماه كه فاز اول و صرفا پایش رجیستری را شروع كرده و هنوز اعمال سیاست نكرده بودیم، ۵۷۴ هزار گوشی به صورت قانونی وارد كشور شده است. یعنی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل واردات رسمی گوشی ۲. ۷ برابر و نسبت به پیش از اجرای طرح در سال ۹۶ هم دو برابر شده است.

همچنین حمیدرضا دهقانی نیا -مدیركل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز- با اشاره به اینكه افراد گوشی خویش را به كس دیگری ندهند كه احصای اصالت گوشی را برایشان انجام دهد مگر اینكه به آن شخص اطمینان داشته باشند، اظهار داشت: سامانه ای تحت عنوان سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی یا همتا وجود دارد. این سامانه این فرصت را در اختیار شخص قرار می دهد كه سرقت گوشی خویش را اعلام نماید. بعد از آن به صورت اتوماتیك دیگر سرویسی به آن IMEI سرقتی داده نخواهد شد و گوشیهای سرقتی غیرقابل استفاده می گردد.

وی درباره خرید از فروشگاه های مجازی تصریح كرد: افراد می توانند از سایت های مجاز كشور كه بستر عرضه كننده كالا در فضای مجازی هستند خرید كنند زیرا تمامی فرآیندها و آموزش ها به صاحبان سایت ها و واردكنندگان عرضه شده است. حتی یكی از فرصت هایی كه در این فضا دارند این است كه اگر كالا مشكل داشت می توانند تا هفت روز آن را برگردانند كه در بازار واقعی شاید این امكان وجود نداشته باشد.

پیدا شدن مدارك گمشده با استفاده از پست

همواره اینگونه اعلام شده كه اگر فردی مدركی از دیگران پیدا كند باید حتما آن را در صندوق پستی انداخته یا به یكی از دفاتر پستی تحویل دهد. شركت پست چند سالی است با طراحی سامانه ای به نام «پست یافته» شرایطی بوجود آورده تا افراد بتوانند با رجوع به سایت این شركت به پیگیری وضعیت مدارك مفقودشده خود بپردازند. براین اساس فرد با ورود به سایت شركت پست و قسمت پست یافته با وارد كردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می تواند آگاه شود آیا مداركش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟

بنا بر امكاناتی كه این سایت در اختیار كاربران قرار می دهد، برخی مدارك را با استفاده از این سایت می توان جست وجو كرد كه این موارد عبارتند از: شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، كارت های نظامی، كارت ملی، اسناد مالكیت، عقدنامه، وصیت نامه، دفترچه بیمه، مدارك بانكی، كارت های اعتباری بانكی، كارت دانشجویی و مدارك تحصیلی، كارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارك خودرو، پروانه ها و گواهی ها، لوازم خانگی، انواع چك، طلا، جواهر و اشیا قیمتی، انواع كیف، انواع كارت شناسایی، اوراق سهام و كارت هوشمند سوخت.

روابط عمومی شركت پست در این باره اعلام كرده بود: نكته مهمی كه باید در این زمینه مدنظر داشت آنكه كلیه مدارك پیدا شده تنها تا شش ماه در اداره پست باقی می مانند و بعد از این مدت امحاء خواهند شد بر این اساس لازم است افراد در همین مدت برای دریافت مدارك مربوطه اقدام كنند.




1396/09/17
23:38:31
5.0 / 5
5066
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان