سند پیام رسان داخلی تصویب شد

سند پیام رسان داخلی تصویب شد به گزارش می هاست مبحث پیام رسان ها از آن دسته مباحثی است كه در اشكال و چارچوب های بسیار متنوعی می تواند ارائه شود و تنها به ˮتلگرامˮ یا ˮاینستاگرامˮ محدود نمی شود. پیام رسان های بومی می توانند در چارچوبی متفاوت وارد عرصه رقابت با خارجی ها شوند.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، پیام رسان های داخلی می توانند در انواع و اشكال گوناگونی طراحی و عرضه شوند؛ از این منظر، تلگرام یكی از این شبكه های پیام رسان البته از نوع خارجی است كه لزوما تقویت دیگر پیام رسان های داخلی نباید به محدود كردن انواع خارجی آن بیانجامد. چه بسا كه در این حوزه نرم افزارهای بومی با قالب های متفاوت و خلاقانه به علت شرایط خاص هر كشور بتوانند به صورت بسیار بهتری نیازهای كاربران و شهروندان هر كشور را شناسایی و پاسخ دهند.
حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود از جمله موضوعاتی است كه علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات به تازگی و در جلسات مركز ملی فضای مورد تاكید رئیس دولت تدبیر و امید هم قرار گرفته بود.
در این باره دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته است: مزیت استفاده از پیام رسان های داخلی این است كه اگر در فعالیت نرم افزارهای خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آن ها اختلال تولید نشود.
به گفته سید ابوالحسن فیروزآبادی كاربران فضای مجازی از پیام رسان های داخلی استفاده كنند و فعلا مسدود كردن پیام رسان های خارجی در دستور كار نیست؛ همه كانال ها و شبكه هایی كه به طور غیر رسمی با بهره گیری از نرم افزارهای خارجی در كشور­ فعال هستند، حتما در كنار آن، از ­شبكه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی هم استفاده كنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با بیان اینكه به تازگی جلسه ای با وزیر­ آموزش و پرورش داشتیم، اضافه كرد: در این جلسه مقرر شد تا این وزارتخانه برنامه استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس را به طور جدی پیگیری كند.
همچنین محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - گفته است: توسعه پیام رسان های داخلی به مفهوم محدودسازی برخی پیام رسان های خارجی و قطع و وصل آنها نیست اما در مجموع به دنبال توسعه كسب و كارهای جوانان ایرانی در پیام رسان های داخلی هستیم.
در همین راستا در جلسه بهمن ماه سال قبل (۹۵) شورای عالی فضای مجازی كه به ریاست رییس جمهوری تشكیل شد؛ بخش های دیگری از سند حمایت از پیام رسان های داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد پیام رسان هایی كه بیش از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به ایرانی ها باشد و میزبانی آنها هم در داخل كشور انجام شده، به عنوان پیام رسان های داخلی محسوب شوند.
در این جلسه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم موظف شد تسهیلات موثر كم بهره و همینطور امكان عرضه خدمات الكترونیك عمومی همچون دولت الكترونیك و خدمات بانكی و شهری را عرضه و در جهت تامین زیرساخت های شبكه ای و ذخیره سازی به آنها كمك نماید.
مركز ملی فضای مجازی هم اواخر خرداد ماه سال جاری (۹۶) اقدام به تهیه سندی با عنوان سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسانهای داخلی كرد و هدف از تهیه آن را فراگیری پیام رسانهای اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی خارجی اعلام نمود. منظور از پیام رسانهای اجتماعی، سامانه های كاربر محور فراهم كننده بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی با استفاده از تبادل انواع محتواهای چندرسانه ای عنوان شده است.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، سند سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های داخلی با هدف حمایت از پیام رسان های داخلی حفظ و صیانت از هویت ملی و دینی، قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال قوانین و مقررات كشور، اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی، ذخیره سازی و پردازش داده های عظیم مرتبط با فعالیت پیام رسان های اجتماعی در داخل كشور و ممانعت از دسترسی غیرمجاز به آنها، توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی بر مبنای نیازمندیهای داخلی و ارزشهای اسلامی – ایرانی تدوین شده است.
وزیر ارتباطات هم كه خود در صفحات مجازی حضوری فعال دارد در صفحه توئیتر خود، با اشاره به ضرورت حمایت از پیام رسان های داخلی نوشته است: بر مبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام رسان های ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت. حل موانع رشد این صنعت در دستور كار قرار گرفته است.
او همینطور در پاسخ به طرح ابهام یكی از كاربران كه مهم ترین دلیل عدم استفاده از پیام رسان های داخلی را عدم اطمینان از حفظ حریم خصوصی دانسته و پرسیده بود آیا برنامه و تضمینی برای حفظ حریم شخصی وجود دارد؟ اظهار داشته بود: بخش مهمی از مصوبه مربوط به پیام رسان ها، تولید مكانیزم و روالی برای حفظ حریم خصوصی كاربران است.
با این اوصاف باید منتظر بود تا دید مجموعه دولت و وزارت ارتباطات چه برنامه عملی و واقعی در این باره خواهند داشت؛ هرچند به نظر می رسد صرفا و تنها متمركز كردن برنامه ها برای رقابت با تلگرام كه شبكه ای جا افتاده در نوع خود است نمی تواند چندان كارساز باشد اما هنوز خیلی از حوزه های ارتباطی و حتی تفننی در زمینه شبكه های اجتماعی وجود دارند كه می توانیم در آنها پیشرو باشیم.


 

1396/09/02
14:07:11
5.0 / 5
216
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان