سردرگمی مشتركان در مواجهه با برخی پیامك های تبلیغاتی

سردرگمی مشتركان در مواجهه با برخی پیامك های تبلیغاتی می هاست: گوشی های تلفن همراه از خصوصی ترین حوزه های زندگی هر شهروند در عصر جدید محسوب می شوند. خطوط تلفن همراه با خطوط فضای مجازی بسیار تفاوت دارد. این كه مدام با استفاده از پیامكی تبلیغاتی روی خط تلفنمان به ضیافت دروغین برنده شدن یك دستگاه BMW دعوت شویم آزاردهنده خواهد بود.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، گوشی تلفن همراه از خصوصی ترین حوزه های زندگی هر شهروند در عصر جدید به حساب می آید. خطوط تلفن همراه با فضای مجازی بسیار متفاوت است. كسی كه وارد فضای مجازی می گردد در یك گستره وسیعی قرار می گیرد كه در آن مواجهه با انواع تبلیغات كاملا بدیهی و حتی موجه جلوه می كند اما خط تلفن فرق می كند. ما با شنیدن صدای زنگ و اخطار تلفنمان منتظر پیام­های مهم از سوی اشخاص حقیقی و آشنا هستیم نه دیدن پیامك های تكراری و تبلیغاتی كه بسیاری اوقات آزار دهنده جلوه می كند.
اینكه شهروندان گاه و بیگاه با شنیدن صدای پیامك تلفن همراهشان با انواع تبلیغاتی كه گاها ماهیت گول زننده هم دارند مواجه شوند مطمئنا برایشان ناخوشایند خواهد بود. پیامك هایی كه گاها با به كار بستن انواع ترفندهای غیراخلاقی در تلاشند تا مخاطب خویش را با ترغیب به فرستادن یك پیامك در دام كاسبی غیرمولد خود اسیر كنند و بابت هر پیامك ۱۱۶ ریالی از اعتبار تلفن او گاهی تا حدود ۲۰۰۰ ریال و حتی بیشتر كسر كنند؛ به طوریكه حتی خود فرد هم ممكن است از آن بی اطلاع باشد و چه بسا این قضیه تا ماه­ ها طول بكشد. در اینجا دیگر به نظر می­ رسد به حوزه خصوصی و شخصی زندگی افراد برای كسب درآمد سرك كشیده شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه سال جاری (۱۳۹۶) از طریق اندازی سامانه­ ای برای برخورد با سامانه های پیامكی مزاحم اطلاع داد و با اشاره به وجود مزاحمت پیامك های تبلیغاتی گسترده برای شهروندان گفت كه این سامانه (۱۹۵) گزارش های مردمی را درمورد مزاحمت های تبلیغاتی برخی شماره ها دریافت می كند و بعد از بررسی های لازم توسط مراجع ذیصلاح شماره ریپورت شده و در نهایت مسدود می گردد.
با گذشت مدت كوتاهی از اجرای این طرح اما مشخص شد كه استفاده از سامانه پیامكی ۱۹۵ برای مشتركان هزینه ­ای در بر دارد كه محمدجواد آذری جهرمی _وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ به آن واكنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: گزارشی از دوستان در مورد دریافت هزینه از پیامك های ارسالی به شماره ۱۹۵ دریافت كردم و بعد از بررسی متوجه صحت گزارش شدم. متاسفانه به علت پیكره بندی اشتباه در سامانه این هزینه كسر می شد. بنا بر اعلام اپراتورهای اول و دوم، از ساعت ۲۳ شب گذشته (۲۸ مهرماه ۱۳۹۶) این ایراد برطرف شد و هزینه های كسر شده هم طی چند روز آینده عودت داده خواهد شد. ایراد در اپراتور سوم هم تا فردا حل می گردد.
ایجاد این سامانه هرچند كه بسیار می تواند در كنترل مزاحمت­های تبلیغاتی و فضای سوءاستفاده موثر باشد اما واقعیت این است كه با این گستردگی شماره­ های سامانه های پیامكی نمی توان به طور كامل این پیامك ها را قطع كرد؛ چون كه به صورت تقریبا نامحدودی سامانه پیامكی وجود دارد و با مسدود شدن یك سامانه، سامانه­ ای دیگر جایگزین آن می گردد. از آن گذشته با این حجم عظیم از پیامك­ های مزاحم تبلیغاتی، مشتركان در روز حداقل باید حدود ۱۰ شماره را به سامانه ۱۹۵ گزارش دهند كه در بلندمدت خسته كننده است. در این مورد خاص اگر بتوان از قبل مقرراتی را برای جلوگیری از ارسال این حجم از مزاحمت های پیامكی وضع كرد احیانا اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
شیوه كار با این سامانه به این صورت است كه با ارسال شماره مزاحم اعم از ثابت، همراه یا سامانه­ ای كه با ارسال تبلیغات برای شما تولید مزاحمت كرده است به شماره پیامكی ۱۹۵ می­ توانید نسبت به فیلتر كردن آن اقدام كنید.
مطابق تصاویر زیر درخواست مشتركان در صورتی مورد قبول قرار می گیرد كه در قالب توضیح داده شده ارسال شود. به این صورت كه برای گزارش شماره تلفن­ های همراه باید شماره آن با پیش شماره ۰۹ و نه ۹۸+ ارسال شود. برای شماره تلفن­های ثابت هم همین الگو با پیش شماره­ های ثابت ۰۲۱ و ۰۲۶ باید رعایت شود. اما در مورد سامانه­ های تبلیغاتی آزاردهنده باید حتما و پیش از ورود شماره موردنظر پیش شماره های ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ یا ۵۰۰۰ وارد شود. به عبارتی پیش از اینكه شماره اصلی سامانه را وارد كنید باید یكی از این ارقام را در جلوی آن شماره ثبت كنید؛ ضمن اینكه حتما ۹۸+ باید از ابتدای شماره ها حذف شود.





با این حال اما گزارش دهی با استفاده از سامانه پیامكی ۱۵۹ با ایراداتی همراه است؛ به این صورت كه برخی شماره های تبلیغاتی اساسا معلوم نیست كه در كدام یك از این دسته بندهای ثابت، همراه یا سامانه ای قرار می گیرند و مشتركان در این زمینه دچار سردرگمی و ابهاماتی می شوند. در این باره اگر بتوان سامانه را به نحوی بازطراحی كرد كه این مقدمات مبهم پیش شماره ای از آن حذف شود مطمئنا مشتركان با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از این خدمت استفاده كنند.
گفتنی است، سامانه پاسخگویی ۱۹۵ گسترده از سیستم پیامكی ۱۹۵ است. این سامانه در آذر ماه سال ۱۳۹۲ به دستور محمود واعظی _وزیر وقت ارتباطات_ در جهت افزایش رضایت مشتریان زیرمجموعه­ های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استفاده از ارتباط با مشتركین نهایی افتتاح شد.


 

1396/08/21
00:01:54
5.0 / 5
5074
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , تلفن همراه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان