نایب رئیس انجمن علمی تجارت الكترونیكی عنوان كرد

ظرفیت افزایش سهم خرده فروشی اینترنتی را داریم

ظرفیت افزایش سهم خرده فروشی اینترنتی را داریم به گزارش می هاست، نایب رییس انجمن علمی تجارت الکترونیکی اظهار داشت که بازار خرده فروشی اینترنتی در ایران چیزی حدود چهار درصد است که یکی از مهم ترین علل این سهم پایین، ساختار اقتصادی غیرشفاف است، اما با حل این موانع می توانیم شاهد رشد بسیار زیادی در حد کشورهای منطقه باشیم و سهم خرده فروشی را در چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسانیم.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، سعید محمدی، امروز در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی اظهار داشت: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که تجارت الکترونیکی در آن شکل گرفت، اوایل دهه ۸۰ در ترکیه، عربستان و پاکستان تجارت الکترونیکی وجود نداشت، در صورتی که ایران این بازار را داشت و در آن موفق بود.
محمدی ضمن اشاره به این که حالا بیشتر از ۱۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی فعال در ایران وجود دارد فعالیت که در هیچ صنعت دیگری شاهد وجود این حجم از فعال اقتصادی و رقابت پذیر بودن این حوزه نیستیم، تصریح کرد: از نظر عمق تکنولوژیک، دانش فنی و زیرساخت های تجارت الکترونیکی، با جرات می توان گفت شرکتهای ایرانی در حوزه های مختلف نه فقط از بزرگ ترین مجموعه های منطقه خودمان عقب نیستند، بلکه از همه جلوتر هستند.
سهم پایین خرده فروشی اینترنتی در ایران
به قول نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی همه این مسائل بالا بودن قابلیت رشد در شرکتهای ایرانی را نشان داده است و یکی از معدود فرصت های طلایی است تا ایران بتواند جایگاه خود را تثبیت کند. در برخی از حوزه ها مانند تاکسی های اینترنتی و حمل و نقل فرصت خوبی داریم و سهم تجارت الکترونیک از آن بازارها زیاد شده است. اما در حوزه خرده فروشی اینترنتی، موفقیت ما در مقایسه با سایر کشورها خیلی چشمگیر نبوده است.
محمدی افزود: امروز در کشورهای مختلف بازار خرده فروش به خرده فروش از مسیر فروش اینترنتی صورت می گیرد. بازار خرده فروشی اینترنتی در ایران چیزی حدود چهار درصد است که به نسبت کشورهای همسایه عدد بسیار پایینی است و به صورت مثال ترکیه در این بخش سهم ۲۰ درصدی از کل اقتصادی را دارد.
ساختار اقتصادی غیرشفاف، مانع رشد تجارت الکترونیک
به قول وی دلیل پایین بودن این سهم، موانعی است که در این بخش وجود دارد که با برداشته شدن آنها می توانیم شاهد رشد تجارت الکترونیکی در کشور باشیم. نخستین و مهم ترین مانع، ساختار اقتصادی غیرشفاف در کشور است و تجارت الکترونیک و به صورت مشخص خرده فروشی اینترنتی نیازمند وجود ساختار شفاف اقتصادی می باشد.
محمدی ضمن اشاره به این که بخش های بزرگی از اقتصاد کشور هنوز شفاف نشده است، اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد جزو اهرم هایی است که به شفافیت ساختار اقتصادی منجر می شود.
نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی ضمن اشاره به این که محاسبات انجام شده در یک دهه گذشته در اقتصاد دیجیتال کشور نشان داده است نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده، عنوان کرد: این در شرایطیست که در ترکیه، فقط در یک پلتفرم و در یک مرحله ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. بخش خصوصی باید در این بخش فعالیت بیشتری انجام دهد تا جذب سرمایه بهتری صورت گیرد.
وی ضمن اشاره به اینکه بخش شفاف تجارت الکترونیک توان رقابت با بخش غیر شفاف را ندارد، افزود: در بخش غیرشفاف التزام به قوانین وجود ندارد و ازاین رو رقابت پذیری از بین می رود. بحث دیگر در ارتباط با تنظیم گری هایی است که باید توسط دولت و مجموعه های مختلف صورت گیرد. پلتفرم های حوزه فروش کالا شرایطی بوجود آورده اند تا مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را به آسانی به صورت اقساطی خرید کنند، اما قوانین و مقررات دست وپای این پلتفرم ها را بسته است؛ چیزی که در پلتفرم های غیرشفاف به صورت عادی صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با رفع این موانع می توانیم شاهد رشد بسیار زیادی در حد کشورهای منطقه باشیم و سهم خرده فروشی را در چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسانیم.


 


منبع:

1402/07/24
14:14:20
0.0 / 5
289
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , تكنولوژی , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان