نکاتی در رابطه با اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در ایران

نکاتی در رابطه با اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در ایران به گزارش می هاست، اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در جهت به کارگیری تکنولوژی های جدید صنعت معدن، آموزش مفاهیم و مقدمات معدنکاری دیجیتال ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه در هتل المپیک برگزار می گردد.



به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، اولین رویداد معدنکاری دیجیتال که طبق اعلام می تواند بستر ارتباطی شرکت ها و استارت آپ های حوزه معدن باشد، طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه برگزار می گردد و در دو بخش همایش و نمایشگاه برگزار خواهد شد؛ در بخش همایش ضمن مرور آخرین تحولات معدنکاری دیجیتال در جهان به بررسی زیرساخت های معدنکاری دیجیتال در ایران پرداخته می شود.

همچنین توجیه سرمایه گذاری، تاثیرات بالقوه دیجیتالی شدن و کاهش هزینه های پیاده سازی، صنعت نسل چهار و اتصال سیستم های تولید کنونی به ابزارهای دیجیتال، ایجاد مراکز نوآوری دیجیتال در صنعت و الزامات توسعه زیست بوم دانش بنیان در معدنکاری هوشمند، ابزار دیجیتال برای مدیریت امور اکتشافات و معادن، فناوری های دیجیتال برای نظارت و ایمنی معدن، نقش تحولات دیجیتال در تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات معدنی از دیگر محورهای موضوعی این همایش است و این رویداد همینطور با هدف انتقال تجربیات و ایجاد ارتباط پایدار بین فعالان حوزه دیجیتال و معادن برگزار می شود.

از مزیت های دیجیتالی شدن صنعت معدن میتوان به افزایش کارایی، کاهش ریسک، فراهم کردن محیط کار امن، افزایش تولید، کاهش هزینه های جاری و... اشاره نمود. چالش های حوزه معدنکاری دیجیتال را میتوان در چهار مورد امنیت اطلاعات و حریم خصوصی، محیط های خشن و آلوده، تعامل پذیری شبکه و تحلیل و بررسی مناسب با برنامه های معدنی خلاصه کرد.

به این بهانه، مهدی ایزدیار - مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان - در گفتگو با ایسنا، در رابطه با ضرورت معدنکاری دیجیتال در کشور اظهار نمود: ما در ایران ظرفیت های ویژه ای در بخش معدنی داریم، سرزمین ما از دید دارا بودن منابع زیرزمینی طبیعی در بین ۱۰ کشور اول دنیا است. طبق اکتشافات معدنی انجام شده، ایران در قاره آسیا رتبه سوم و در خاورمیانه جایگاه نخست را دارد، اما تابحال از این ظرفیت به اندازه مطلوب بهره برداری نشده ازاین رو فناوری های نوپدید راهکارهای خوبی برای پاسخگویی به این نقصان ها در این بخش عرضه کرده اند.

وی اضافه کرد: همزمان با پیشرفت شتابان زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینه های ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و همینطور پهنای باند، با سرعت کاسته شده است. امروزه شرکت ها بیشتر از هر زمانی به «تحول دیجیتال» در کسب و کار خود روی آورده اند؛ در همین راستا فناوری های نوپدید صنعت، درحال دگرگون کردن صنایع در دنیا هستند، خوشبختانه از این نظر ما همگام با دنیا پیش آمده ایم و الان صنعت معدن ایران می تواند با استفاده از ظرفیت های داخلی در صنعت هوشمند با نگاههای نوین تجارت در دوره انقلاب صنعتی چهارم همگام بشود.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فناوری های نوپدید صنعت ۴، درحال دگرگون کردن صنایع در دنیا هستند. صنعت معدن ایران هم برای همگام شدن با نگاههای نوین تجارت در دوره انقلاب صنعتی چهارم، باید تغییرات بنیادین در ساختار شرکتهای معدنی را بپذیرد. با این حال، خیلی از شرکت ها همچنان بر راهکارهای موردی و نه همه جانبه، تمرکز دارند در صورتی که معدن کاری هوشمند، فقط به یک سایت معدنی خاص مربوط نیست، بلکه به تمام اجزای سازمان مرتبط می شود.

صنعت معدن ایران، نیازمند تحول فناورانه

ایزدیار با اشاره به اینکه ایران دارای ۸۱ گونه از انواع مختلف مواد معدنی است و ذخایر اثبات شده معادن ایران حدود ۶۰ میلیارد تن ارزیابی شده است که با اجرای اولویت نخست اکتشافی انتظار می رود به بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تن برسد، اظهار داشت: ایران از دید دارا بودن منابع زیرزمینی طبیعی در بین ۱۰ کشور اول دنیا است. طبق اکتشافات معدنی انجام شده، ایران در قاره آسیا رتبه سوم و در خاورمیانه جایگاه نخست را دارد. درحالیکه سهم بخش معدن، از تولید ناخالص داخلی جهانی ۵.۱ درصد است، با وجود قرار گرفتن ایران روی کمربند مس، طلا و سنگ آهن دنیا و بهره مندی از هفت درصد ذخایر معدنی جهان در کشوری که یک درصد جمعیت جهان را دارد، سهم معدن از اقتصاد ایران تنها معادل ۰.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

وی در ادامه تشریح کرد: صنعت معدنکاری در ایران دارای مزایایی همچون ذخایر بالا، دسترسی به آب های آزاد، نیروی انسانی توانمند و ارزان و قیمت پایین انرژی هست اما علیرغم این از ظرفیت این بخش به درستی بهره برداری نشده است. به طوریکه امروزه ایران ۱ درصد از ذخایر معدنی خویش را بهره برداری می کند و این در حالیست که به صورت معمول در جهان میزان بهره برداری از منابع معدنی حدود ۵ درصد است.

او خاطرنشان کرد: برپایه گزارش سال ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس، فقط ۱۰ درصد چالش های بخش معدن به مشکلات بین المللی و ۱۳ درصد به معضلات محیط زیستی و منابع طبیعی بر می گردد و ۳۳ درصد ناشی از سومدیریت و مشکلات معدن داران است که در این میان بی توجهی به کاربرد تکنولوژی های جدید در اکتشاف، استخراج، فرآوری و بهره برداری از منابع معدنی نقش مهمی دارد. بررسی ها نشان داده است با بهره برداری اصولی از معادن با تاکید بر فناوری های نوپدید و لحاظ کردن کل زنجیره پایین دستی مواد معدنی، رسیدن به سهم ۲۰ درصدی معادن از تولید ناخالص داخلی، دور از ذهن نیست.

ایزدیار راهکارهای فناورانه را در سه لایه برای چالش های معدن شرح داد و اظهار داشت: بهره گیری از فناوری دیجیتالی برای مدیریت بهتر؛ بینش مبتنی بر داده های واقعی و دقیق به سازمان ها امکان مدیریت بهینه با رویکرد کاهش اتلاف منابع را می دهد که ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت بهینه سازی دارد. دوم، یکپارچه سازی داده هاست که فناوری می تواند با یکپارچه سازی داده ها و خودکارسازی فرایندها ۲۰ تا ۳۰ درصد تصمیم گیری سیستماتیک را بهبود ببخشد و سوم طراحی باردیگر و یکپارچه سازی سیستم ها که بکارگیری زیرساخت فناورانه با هدف ادغام و بهینه سازی همه فناوری های در رابطه با زنجیره ارزش معدن، ظرفیت بهینه سازی بیشتر از ۵۰ درصد را دارد.

معدن کاری هوشمند، نیازمند تحول سازمانی

وی معتقد است: معدن کاری هوشمند یک تحول همه جانبه در سازمان است و هدفش محدود به دیجیتالی کردن استخراج از معدن نیست و تحول هوشمند به عوامل مانند بازمهندسی و یکپارچه کردن فرایندها و زیر پوشش قرار دادن فعالیتهای سازمان به کمک راهکارجامع مدیریت منابع سازمانی (ERP)، نیروی کار آموزش دیده (با رویکرد تحول دیجیتال) و رهبری منعطف برای تحقق ارزش با تکیه بر روش های چابک سازی بستگی داد

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در ادامه سخنان خود تحول سازمانی را در پنچ گام تعریف کرد که عبارتند از توسعه راهبرد دیجیتال و مدیریت تحول دیجیتال؛ تحول دیجیتال مبتنی بر یک راهبرد دیجیتالی است از همین رو باید از جایگاه سازمانی هدایت بشود. شرکت هایی که تحول دیجیتال را به ابتکارهای دیجیتال مبتنی بر راهکارهای فنی محدود می کنند، نگاه راهبردی ندارند. ازاین رو تغییرات به زنجیره ارزش کسب وکارشان متصل نمی گردد.

به گفته او تحول دیجیتال باید از یک درک پایه در رابطه با وضعیت مطلوب آینده و ارزش مورد انتظار شروع بشود. چالش اصلی امروز، توانایی ایجاد تغییرات برای برداشت در زمان کوتاه و با انعطاف قابل توجه برای تعریف ارزش ها و اهداف بلندمدت است. چالش دیگر، یافتن یک شریک راهبردی عرضه کننده خدمات هوشمندسازی معادن است، در صورتی که بیشتر شرکت ها آنچه یک معدن برای تحول دیجیتال نیاز دارد را در اختیار ندارند.

ایزدیار اعتقاد دارد خودکارسازی عملیات و دارایی های دیجیتال دومین گام تحول سازمانی است و با عنایت به این که معادن دارایی های زیادی را مدیریت می کنند، با چالش هایی در زمینه مدیریت مهندسی و اطلاعات دارایی مانند چالش های اطلاعاتی در زمینه یکپارچه سازی داده ها، تحلیل داده ها و استخراج بینش روبه رو هستند. شرکتهای معدنی در راه هوشمندسازی، به مدیریت برنامه و قابلیت های یکپارچه سازی قوی نیاز دارند؛ لازم است آنها در زیست بومی متشکل از تأمین کننده ها و شرکای تجاری به صورت پیوسته همکاری کنند.

ایزدیار سومین گام را طراحی مغز متفکر معدن دیجیتال دانست و تشریح کرد: میزان دسترسی به داده بموقع و مرتبط، مولفه مهمی در تصمیم گیری تجاری هوشمند است. اما بیشتر سازمان ها که حجم بالایی از داده های آنی و برآمده از تجهیزات اینترنت اشیا دارند، توانایی بهره گیری از همه داده ها را ندارند، ازاین رو مهارت، تجربه تحلیل و استفاده از داده ها بسیار مورد نیاز است.

به گفته او یک شریک راهبردی عرضه کننده زیرساخت هوشمندسازی، مشاوره و آموزش برای بهره گیری از امکانات در پرتو «علمِ داده» و قدرت تحلیل داده این نیاز را پاسخ می دهد. چهارمین گام هم پیاده سازی پلت فرم ها و توانمندسازهای پشتیبانی است؛ در رویکرد جدید صنایع در حوزه هوشمندسازی به جای استفاده از نرم افزارهای جزیره ای، از راهکار جامع مدیریت منابع سازمانی (ERP) مبتنی بر اینترنت اشیاء بهره گرفته می شود. در این تفکر، فرایندهای یک معدن دیجیتال را هوش مصنوعی و ERP پیش می برند که هدف آن خودکارسازی فعالیت ها در راه کاهش هزینه ها و خطاهاست.

وی در انتها پنجمین گام را رهبری نیروی کار متنوع، توزیع شده و متصل تعریف کرد و اظهار داشت: معدن کاری دیجیتال، دستاورد «تحول دیجیتال» است؛ این فرآیند نیازمند رویکرد جدیدی در رهبری و سبکی از فرهنگ سازمانی است که در آن داده ها رکن اصلی تصمیم گیری هستند. تحول دیجیتال در صنعت معدن، بسیار لازم اما آسان نیست؛ گام نخست در این حوزه ارزیابی سازمان در آمادگی پذیرش این پارادایم هم از منظر فرهنگ و ساختار سازمانی و هم از دید فنی و زیرساخت ها است.






1401/06/22
10:12:31
0.0 / 5
313
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , امنیت , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان