نقش تسهیل گری خبرنگاران در اقدامات كارآفرینانه

نقش تسهیل گری خبرنگاران در اقدامات كارآفرینانه به گزارش می هاست نوشتن، درست گفتن، عرضه اطلاعات درست و به موقع مقابله با دروغ، مطالبه عمومی بدون سود شخصی و در یك كلام نگاشتن برای مردم كاری عاشقانه است كه تفسیر پررمز و راز آن همین حرفه پر فراز و نشیب خبرنگاری است.


اینجانب 17 مرداد ماه روز خبرنگار، یاد روز باشکوه تلاشگران عرصه آگاهی، اندیشه و قلم را به جامعه رسانه ای و فعالان این عرصه خطیر و مهم بویژه همکاران خوبم در عرصه خبر صمیمانه تبریک عرض می نمایم و به همین بهانه یادداشتی در تبیین نقش خبرنگاران عزیز در تسهیل گری رفتارهای کارآفرینانه به این شرح تقدیم حضور می شود:
خبرنگاران با ثبت رویدادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همینطور تهیه و تدوین گزارش های متقن و مستند، در آگاهی بخشی به جامعه و در جریان قرار دادن آحاد ملت از آخرین رویدادها و وقایع نقش موثری دارند. دغدغه مند بودن و پیگیری رفع انواع معضلات جامعه تنها بعنوان بخشی از تعهد به اجرای مسئولیت اجتماعی، بر اعتبار خبرنگاران در میان مردم می افزاید و نقش مهم آنها را در حرکت به سمت آینده مطلوب دوچندان می نماید.
صاحبان اندیشه و قلم بعنوان تسهیل گران ایجاد رفتارهای کارآفرینانه نقش مهمی در مبادلات فرهنگی و اقتصادی بازی می کنند که بمنظور تبیین این مورد تلاش خواهیم کرد به بررسی عوامل در رابطه با این ذهنیت کارآفرینانه بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که "چگونه خبرنگاران می توانند تسهیل گر رفتارهای کارآفرینانه در جامعه باشند؟"
رفتار کارآفرینانه تلفیقی از «رفتار » و «کارآفرینی» است. رفتار، پاسخی به محرک ها یا داده های مختلف است که می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه، آشکار یا پنهان و ارادی یا غیرارادی باشد. کارآفرینی هم به فرایند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها برای ایجاد کسب وکارهای جدید و مؤسسات کوچک و توسعه سازمان های بزرگ از راه فعالیتهای بازاریابی و فروش گفته می شود که باعث رشد، اشتغال آفرینی و خلق ارزش خواهد شد. ازاین رو رفتار کارآفرینانه را می توان پاسخ های کارآفرینان در مقابل محرک ها/ فرصت های محیطی دانست و خبرنگاران به علت مواجهه بودن با این محرک ها و فرصت ها می توانند هم خود کارآفرین باشند و یا با انتقال این مفاهیم به رشد رفتارهای کارآفرینانه کمک کنند.
شرایط جامعه بگونه ای است که لازم است نسل های آینده با مفاهیم مهمی همچون عدم اطمینان، خلاق بودن، منعطف بودن، استفاده از فرصت ها، هوشیاری، شکست پذیری، ریسک پذیری و.... آشنا گردند و نقش خبرنگاران از این منظر برجسته است که می توانند نقش مهمی در انتقال مفاهیم و فرهنگ سازی در حوزه کارآفرینی ایفا کنند.
همینطور خبرنگارانی موفق هستند که نقشی دوسوتوان داشته باشند. بدان معنا که آنها توانمندی انجام فعالیت‏های اکتشاف را در عین بهره‏برداری از کارهای موجود خود داشته باشند، که این مورد مهم در ادبیات کارآفرینی دوسوتوانی گفته می شود. دوسوتوان کردن افراد که از راهبردهای اصلی کارآفرینی است، مشخص می سازد که چگونه ترکیب فعالیت‏های بهره برداری و اکتشاف در سطح دانش افراد، می ‏تواند به افزایش کارآفرینی کمک نماید. برای مثال خبرنگارانی که هم دانش و تجربه رسانه ای داشته باشند و هم در بخش یا حوزه ای که فعالیت می نمایند، دارای تخصص باشند در انتقال مفاهیم از خبرنگارانی که صرفاً دانش رسانه ای دارند موفق تر عمل می کنند.
البته نقطه تلاقی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، بخشی از ارزش های اجتماعی است که کارآفرینان ایجاد می کنند و شامل مواردی از قبیل: بهبود کیفیت زندگی انسان، کاهش آثار نامطلوب بر ذینفعان، ایجاد تعادل بین تولید ثروت مالی، اجتماعی و زیست محیطی و توسعه پایدار جامعه می باشد، ضمن آنکه کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، مفاهیم اخلاقی را هم در بر می گیرد. پژوهش های گوناگونی هم نشان می‏ دهند که اخلاق بعنوان بخش از جنبه های فردی و سازمانی مطرح است که فرد را در مقابل جامعه مسئولیت پذیر نشان داده است و در کارآفرینی نقش مهمی دارد از همین روست که حرفه خبرنگاری علاوه بر انجام مسئولیت های فوق می تواند پیوندگاه محکمی بین توسعه رفتارهای کارآفرینانه و تبیین ارزش های اجتماعی باشد.
در کنار موارد فوق در ادبیات کارآفرینی هم بحث کــارآفرینی رســانه ای بعنوان مبحث جدیدی مطرح می باشد و آنرا می‏ تــوان بــه "فعالیتهای کارآفرینانه ای که با هدف استخراج فرصت های مناسب کسب وکار و سودآوری در صنعت رسانه انجام می شوند" اطـلاق کـرد.
کارآفرین رسانه ای را به علت انجام پنج فعالیت مهم عاملِ تغییر در جامعه می دانند:
- پذیرش مأموریت ایجاد و حفظ برخی انواع ارزش های هنری، فرهنگی و یا اجتماعی (نه فقط ارزش های اقتصادی)؛
- درک وتعقیب فرصت های جدید برای انجام این مأموریت؛
- درگیرشدن در فرایند مستمر نوآوری، تطابق و یادگیری؛
- ایفای نقش بـی آنکـه در دسـترس نبـودن منابع سبب ایجاد محدودیت کاری برای او شود؛
- نمایش حس شـدید مسـئولیت بـه نتـایج خلـق شده
همچنین کارآفرینی پس از راه اندازی کسب وکار مطرح بوده و یکی از مقولــه هـــای بســـیار بـــا اهمیـــت در بحـــث کـــارآفرینی، تشـــخیص فرصـــت و هوشـــیاری کارآفرینانـه اسـت که خبرنگاران به علت فلسفه کاری خود ارتباط تنگاتنگی با این مباحث دارند، ضمن آنکه در صــنعت رسـانه هم زمینــه های بِکـر و فراوانی بــرای خبرنگارانی که به مباحث کارآفرینی علاقه مند باشند، وجود دارد.
پس همانگونه که مشاهده می شود، وجه مشترک تحقیقـات کـارآفرینی و موضوعات رسـانه ای توجـه بـه استفاده از فرصت‏ها، هوشیاری، شناخت و تعامل با بازار کـار، بررسی معضلات و نارسایی هاو... اسـت و دنیای امروز که پر از رخدادهای غیر منتظره و متفاوت با مخاطبان خاص و آگاه است، احتیاج به دریافت سریع و صحیح اطلاعات وجود دارد و تنها خبرنگاران می توانند با جسارت و حضور بموقع در جریان های روزمره، پاسخ مناسبی برای اذهان جستجوگر فراهم نمایند که این مورد نقطه آغازین در جهت گسترش و تعمیق رفتارهای کارآفرینانه به حساب می آید.



منبع:

1399/05/16
23:04:01
5.0 / 5
514
تگهای خبر: صنعت , فروش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان